Ensitieto-opas syömishäiriöön sairastuneiden läheisille

- Tietoa sairastuneelle
- Tietoa läheisille
- Tietoa ammattilaisille
- Mitä syömishäiriöt ovat?
- Mistä saa apua syömishäiriöihin?
- Mistä syömishäiriöt johtuvat?
- Hoitoon liittyviä linkkejä
- Linkkejä ja lisälukemista
- Haluatko antaa palautetta tästä osiosta?
< Takaisin edelliselle sivulle

Syömishäiriöt - mistä on kyse? – Ensitieto-opas

Tämä opaskirja on kirjoitettu ensitietomateriaaliksi syömishäiriöön sairastuneiden läheisille. Oppaasta on hyötyä myös niille, jotka työssään tai harrastustoiminnan parissa kohtaavat syömishäiriöön sairastuneita ja heidän läheisiään. Opasta voi käyttää psykoedukatiivisena materiaalina myös sairastuneille.

Oppaan tarkoituksena on lisätä vanhempien ja muiden läheisten ymmärrystä syömishäiriöstä sekä rohkaista heitä hakemaan apua niin sairastuneelle kuin itselleenkin.

Oppaaseen on koottu keskeisiä vanhempia ja muita läheisiä askarruttavia teemoja. Sairauden kulkuun liittyy usein varsin yksilöllisiä piirteitä ja läheisten voi olla vaikea ymmärtää, mistä koko sairaudessa on kysymys. Syömishäiriön oireet ovat hämmentäviä ja välillä raivostuttaviakin, eikä syömishäiriöille tyypillinen sairauden kieltäminen mitenkään helpota tilannetta.

Oppaassa on kuvattu eri syömishäiriötyypit. Ydinajatuksena on, että kaikkiin ilmenemismuotoihin on suhtauduttava yhtä suurella vakavuudella ja että syömishäiriön eri muodoissa on enemmän samankaltaisuuksia kuin eroja. Sairastavien kokemusmaailmat ovat yllättävän yhteneviä oireilun erilaisuudesta huolimatta.

Syömishäiriöt ovat luonteeltaan pitkäkestoisia ja kaikissa muodoissaan vakavasti otettavia sairauksia. Syömishäiriöön sairastuminen ja toipumisen läpikäyminen on monimutkainen tie, joka vaikuttaa myös läheisten elämään ja hyvinvointiin. On kuitenkin tärkeää muistaa, että syömishäiriöillä on hyvä ennuste ja että suurin osa sairastuneista toipuu.

Oppaan muut tiedot:
Sivumäärä 44
Painovuosi 2014

Opas pohjautuu Syömishäiriöliitto - SYLI ry:n vuonna 2009 julkaisemaan syömishäiriöön sairastuneiden lasten ja nuorten vanhemmille tarkoitettuun Syömishäiriöt – mistä on kyse? -ensitieto-oppaaseen (PDF).

Oppaan hinta: 1 € + toimituskulut

Toimituskulut määräytyvät tilattavan määrän postikulujen ja käsittelykulujen mukaan.

Tilaa Ensitieto-opas >>

» Tukipuhelin 02 251 9207. Yhteystiedot