Kirjallisuutta syömishäiriöistä

- Tietoa sairastuneelle
- Tietoa läheisille
- Tietoa ammattilaisille
- Mitä syömishäiriöt ovat?
- Mistä saa apua syömishäiriöihin?
- Mistä syömishäiriöt johtuvat?
- Hoitoon liittyviä linkkejä
- Linkkejä ja lisälukemista
- Haluatko antaa palautetta tästä osiosta?
< Takaisin edelliselle sivulle

Syömishäiriöaiheinen kirjalista

Kirjalistaan on koottu syömishäiriöaiheista kirjallisuutta suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Kirjalista on päivitetty 13.7.2016.

Kirjalista on jaettu kahteen osioon:
- Tietokirjat ja tositarinat
- Fiktiiviset kirjat (löytyvät alempaa tältä sivulta: klikkaa pikalinkkiä)

Kirjalista ei ole kattava ja siksi sitä päivitetään säännöllisesti.
Voit lähettää kirjavinkkejä päivitystä varten sähköpostitse: info(at)syomishairioliitto.fi.
Kirjoita lukemastasi kirjasta pieni esittely – näin kirjalista palvelee käyttäjiä mahdollisimman hyvin. Lähetä mukaan myös kustantajan tiedot ja kirjan ilmestymisvuosi.

Tietokirjat ja tositarinat

ALA-HEIKKILÄ, MINNA: Ei mitään hyvää minulle. Päivä Osakeyhtiö 2015.
Kirja kertoo anoreksian pauloihin joutuneen pienen pojan kahdeksanvuotisesta taistelusta äidin kertomana sekä ehtymättömästä äidinrakkaudesta.

BORDEN, ALI; EPSTON, DAVIS; MAISEL, RICHARD: Biting the hand that starves you – inspiring resistance to anorexia/bulimia. WW Norton 2004.
Teos anoreksian ja bulimian itsehoitoon ja hoidon tueksi. Sisältää paljon käytännön harjoituksia ja esimerkkejä.

BOURNE, EDMUND J: Vapaaksi ahdistuksesta – Työkirja paniikista ja pelosta kärsiville. Riku-rex KY 2000.
Ohjekirja jokaiselle, joka kärsii jonkinlaisesta ahdistuksesta. Kirjaa voit käyttää niin itsehoidon kuin terapiankin apuvälineenä. Kirjassa on selkeät, tiiviit ohjeet, miten voit pienillä elämänmuutoksilla auttaa itseäsi paranemaan ongelmastasi. Kirjassa käsitellään mm. ahdistuneisuushäiriöiden syitä, visualisointia, kielteisen puheen voittamista, altistamista, paniikkikohtauksista selviytymistä, mielikuvaharjoittelua, tunteiden tunnistamista ja ilmaisemista, ahdistukseen liittyviä elämänfilosofisia kysymyksiä, virheellisten uskomusten muuttamista, rentoutustekniikoita, liikuntaa, jämäkkyyden harjoittelua, ravitsemusta, lääkehoitoa, oman toipumisohjelman laatimista ja itsetunnon vahvistamista.

BULIK, CYNTHIA; TAYLOR, NADINE: Runaway eating: The 8-Point Plan to Conquer Adult Food and Weight Obsession. Rodale 2005.
Itsehoito-opas BED:tä sairastaville.

CASH, THOMAS F: The Body Image Workbook – An 8-step Program for Learning to Like Your Looks. New Harbinger Publications 2008.
Oma-apuopas vääristyneen kehonkuvan korjaamisen avuksi, sisältää paljon käytännön harjoituksia. Esittely kustantajan sivuilta: "If you experience feelings of concern or distress about your body image, this workbook offers a clinically tested program that can help you transform your relationship with your body. Through engaging exercises and worksheets, the book shows you how to evaluate a negative body image. It offers effective ways to change damaging, negative self-talk about your body image."

CHARPENTIER, PIA; VILJANEN, RIIKKA; KESKI-RAHKONEN, ANNA-KAISA: Nälkäinen sydän – Parane bulimiasta. Duodecim 2016.
Bulimia eli ahmimishäiriö voi säilyä pitkään salaisuutena. Kirja antaa eväät siihen, kuinka bulimian taustalla olevasta ajattelusta ja käyttäytymisestä voi päästä askel askeleelta eroon. Kirja sopii niin bulimian itsehoitoon kuin läheisten ja hoitavien tahojen tueksi.

CLAUDE-PIERRE, PEGGY: Syömishäiriöiden salainen kieli – miten ymmärtää ja hoitaa anoreksiaa ja bulimiaa. Tammi 2000.
Suositeltavaa luettavaa etenkin sairastuneen läheisille. Auttaa pääsemään syömishäiriötä sairastavan pään sisälle ja tarjoaa vaihtoehtoisen hoitomallin sairauden hoitoon. Korostaa, että syömishäiriötä ylläpitää ja ruokkii yksilön kielteinen mieli. Ei syyllistä sairasta eikä läheistä.

EIFERT, GEORG H.; HEFFNER, MICHELLE: The Anorexia Workbook – How to Accept Yourself, Heal Your Suffering, and Reclaim Your Life. New Harbinger Publications 2004.
Oma-apu-opas anoreksiaa sairastaville, sisältää runsaasti käytännön harjoituksia. Esittely kustantajan sivulta: "Leading researchers in acceptance and commitment therapy suggest to readers struggling with anorexia that strategies to control their disorder are themselves problems. Instead, they use the techniques of acceptance and commitment therapy to teach how better to cope with out-of-control emotions and thoughts."

ENSISYLI-projekti. Viljanen Tea & co: Syömishäiriöt – mistä on kyse? Ensitieto-opas syömishäiriöön sairastuneiden lasten ja nuorten vanhemmille. Syömishäiriöliitto – SYLI ry 2009.
Opaskirja on tarkoitettu syömishäiriöön sairastuneiden lasten ja alle 18-vuotiaiden nuorten vanhemmille. Se toimii tiiviinä ensitietomateriaalina silloin, kun sairaus on perheessä uusi. Vanhemmat voivat löytää oppaasta omaan tilanteeseensa sopivaa tietoa ja tukea myös sairauden myöhemmässä vaiheessa. Oppaasta on hyötyä lisäksi niille, jotka työssään tai harrastustoiminnan parissa kohtaavat syömishäiriöön sairastuneita sekä heidän perheitään. Oppaassa etsitään vastauksia yleisimpiin vanhempien esittämiin kysymyksiin. Oppaan toivotaan lisäävän vanhempien ymmärrystä lapsen sairaudesta ja rohkaisevan vanhempia hakemaan apua sekä lapselleen että itselleen.

ENSISYLI-PROJEKTI. Viljanen, Tea: Voisit olla onnellinen. Rohkaisun sanoja Sinulle, joka olet kohdannut syömishäiriön. Syömishäiriöliitto – SYLI ry 2011.
Syömishäiriöön sairastuneille tarkoitettu materiaali, jonka teksti, kuvat ja taitto tarttuvat niihin ajatuksiin ja tunteisiin, joiden kanssa sairastunut tavallisesti elää. Materiaalin tarkoituksena on rohkaista syömishäiriöön sairastunutta puhumaan tilanteestaan ja hakemaan siihen apua.

FAIRBURN, CHRISTOPHER: Overcoming binge eating. The Guildforf Press 1995.
Teos on helppolukuinen ja sopii sekä bulimiaa että BED:iä sairastaville sekä kaikille, jotka kokevat ahmimisen ongelmana. Teoksen ensimmäinen osa keskittyy ahmimista aiheuttavien ja ylläpitävien mekanismien käsittelyyn, toinen osa sisältää erinomaisen oma-apuohjelman, joka perustuu kognitiivisen terapian työkaluihin.

FOA, EDNA B; WILSON, REID: Kerrasta poikki vapaaksi pakko-oireista ja rituaaleista. Lyhytterapiainstituutti, 1996
Syömishäiriökeskuksen terapeuttien suosittelema teos. Erinomainen kirja pakko-oireista kärsiville ihmisille, heidän omaisilleen ja näitä ongelmia työssään kohtaaville ammattiauttajille. Kirjassa kuvataan seikkaperäinen hoito-ohjelma, jota pakko-oireista tai -rituaaleista kärsivä henkilö voi työstää joko itsenäisesti tai yhdessä läheisen ihmisen, tukihenkilön tai terapeutin kanssa.

HAKALA, LAURA (toim.): Siskonmakkarat – Miltä syömishäiriö tuntuu. Tammi 2000.
Itse sairastaneet nuoret naiset käyvät läpi syömishäiriöön liittyviä ajatuksiaan, tunteitaan ja toimintatapojaan.

HORNBACHER, MARYA: Elämä kateissa – Kertomus anoreksiasta ja bulimiasta. Otava 1999.
Omaelämänkerta ja selviytymistarina vaikeasta syömishäiriöstä. Kertoo sairastuneen nuoren kaaosmaisesta maailmasta ja samalla tekijä pohtii niitä henkilökohtaisia, perheeseen ja kulttuuriin liittyviä tekijöitä, jotka altistavat syömishäiriöille.

JANSSON, ANNA: Norsu nailoneissa. Gummerus 2001
Kirjoittajalla on sosiologian ja hahmoterapeutin koulutus ja hänen kirjoitustyylinsä on selkeää ja helppolukuista. Kirja perustuu Janssonin omiin kokemuksiin. Kirjassa kumotaan virheellisiä käsityksiä sekä pohditaan laihduttamista, syömishäiriöitä ja lihavuuteen liittyvää häpeää sekä lihavan naisen roolia. Teoksen perussävy on positiivinen ja sen sanoma on selkeä: hyväksy itsesi, vartalosi ja ulkonäkösi!

KESKI-RAHKONEN, ANNA; CHARPENTIER PIA; VILJANEN RIIKKA (toim.): Olen juuri syönyt – Läheiselläni on syömishäiriö. Duodecim 2008.
Vakuuttavan syömishäiriöasiantuntijakaartin toimittama kirja siitä, mitä syömishäiriöt ovat, mistä ne johtuvat ja miten niistä toivutaan. Selkeä kirja antaa myös tukea ja tietoa läheisten jaksamiseen.

KESKI-RAHKONEN, ANNA; CHARPENTIER PIA; VILJANEN RIIKKA (toim.): Syömishäiriöt – Läheisen opas. Duodecim 2010.
Kirja tarjoaa käytännöllisiä vinkkejä ja ensiarvoista tietoa läheisille siitä, kuinka syömishäiriötä sairastavan rinnalla selvitään. Läheiset nähdään toipumista tukevana voimavarana. Kirjasta saa apua terveydenhuollon viidakkoon, ja se sisältää arvokkaita vertaiskokemuksia.

KESKI-RAHKONEN, ANNA; MESKANEN, KATARINA; NALBANTOGLU, MINNA: Irti ahminnasta – Kohti tasapainoista suhdetta ruokaan. Duodecim 2016.
Kirja toimii hyvänä itsehoito-oppaana ahmintaa vastaan taisteleville. Normaalia ruokasuhdetta opetellaan kirjan tietoiseen läsnäoloon pohjautuvien harjoitteiden avulla. Tavoitteena on poistaa pysyvästi ahmintaa ylläpitävät ajatus- ja toimintamallit.

KIURU, TUIJA: Viehkeästi poikkeava normaali. Prometheus 2011.
Kokoelma anoreksiaa sairastavan nuoren naisen terapeutilleen kirjoittamista muistilappumietelmistä.

KOIVUNEN, SAKARI: Jääprinsessa – Anorektikon paranemiskertomus isän kertomana. Pilot-Kustannus Oy 2006.
Pitkä ja kivikkoinen taistelu anoreksiaa vastaan kääntyy lopulta voitoksi lääkärin ja läheisten tuen avulla.

KRISTERI, IRENE: Tunteet ja syöminen. Kirjapaja 2003.
Hyvin selkeästi ja mukaansatempaavasti kirjoitettu teos. "Kirja ei tarjoa ihmedieettejä eikä lupaa laihtumista yhdessä yössä. Päinvastoin Kristeri näkee, että erilaiset pikalaihdutuskuurit vain peit-tävät ja piilottavat varsinaisen syömishäiriön syyt alleen ja näin pahentavat syömisongelmaa en-tisestään."

KYRÖLÄ, KATARIINA; HARJULA HANNELE: Koolla on väliä! – Lihavuus, ruumisnormit ja sukupuoli. Like-kustannus 2007.
Esittely kustantajan sivulta: "Teoksen kirjoittajat pohtivat lihavuuteen liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia, psyykkisiä ja kokemuksellisia kysymyksiä. Artikkeleissa ruumiin koon merkityksiä tarkastellaan muun muassa lihavien naisten kokemusten, anorek-siakokemusten, televisiomainosten, lihavuuden uhkakuvia luovien sanomalehtijuttujen, laihdutuskertomusten ja kaunokirjallisuuden avulla. Koolla on väliä! on ensimmäinen yleistajuinen, suomalaiseen tutkimukseen perustuva kokoelma. Se on yhdistelmä yhteiskuntatieteellistä ja humanistista tutkimusta ripauksella feminististä otetta."

KÄCKO, MARIANNE: Ta livet av mig, mamma! Söderströms, 2008 / Tapa minut äiti. Teos 2008.
Kirja kertoo syömishäiriötä sairastavan tytön äidin selviytymistarinan. Esittely kustantajan sivulta: Tapa minut, äiti! on kertomus toivosta ja epätoivosta, kuvaus äidin huolesta ja riittämättömyyden tunteesta. Lukija eläytyy välillä pelon ja kauhunkin tunteiden vallassa tarinaan, joka kuitenkin puhdistaa nuo tunteet. Sillä pimeyttä voimakkaampi on lopulta äidin ehdoton rakkaus, joka pelastaa tyttären hengen. Pelastukseksi koituu ruotsalainen anoreksiaklinikka, jossa keskitytään syömisen opetteluun.

LARJOSTO, MERJA; PALVA-ALHOLA, MARJATTA; VILJANEN, RIIKKA: Syömishäiriön ravitsemushoito. Duodecim 2005.
Helppolukuinen teos painottuu aikuisten ja varttuneiden nuorten hoitoon. Kirja esittää modernin ja monipuolisen näkemyksen syömishäiriötä sairastavan hoidosta, johon myös itse sairastava pystyy vaikuttamaan. Pohjautuu kognitiivisen terapian ajatusmalliin. Kirja tarjoaa ohjeita myös syömishäiriöiden itsehoitoon, vaikka onkin tarkoitettu ravitsemusterapeuteille, lääkäreille sekä muille terveydenhuollossa työskenteleville.

LEITH, WILLIAM: Pohjaton nälkä – syöpön tunnustuksia. Tammi 2006.
Osittain omaelämänkerrallinen kirja on avoin tilitys siitä, miten pakottava tarve ahmia ruokaa on leimannut kirjoittajan elämää lapsuudesta saakka. Teos kuvaa sitä, mitä pakonomaisen ahmimisen taustalla voi kätkeytyä ja miten ruoasta voi tulla ylikorostunut mielihyvän lähde.

LEVINE, MICHAEL P.: PIRAN, NIVA; STEINER-ADAIR, CATHERINE (toim.): Preventing Eating Disorders: A Handbook of Interventions and Special Challenges. Gale Group 2001.
Teos syömishäiriöiden ehkäisystä ja mm. vahvemman kehonkuvan rakentamisesta.

LUOTO, EIJA: Kun lapsella on syömishäiriö. Syömishäiriöliitto-SYLI ry 2005.
Tiivis opaskirjanen vanhemmille, joiden lapsi on sairastunut anoreksiaan tai bulimiaan.

MCCABE, RANDI E.; MCFARLANE, TRACI L; OLMSTED, MARION P.: The Overcoming Bulimia Work book – Your Comprehensive, Step-by-Step Guide to Recovery. New Harbinger Publications 2003.
Oma-apuopas bulimiaa sairastaville, sisältää runsaasti käytännön harjoituksia. Esittely kustantajan sivuilta: "This workbook contains tools to help bulimics break the cycle of bingeing and reacting, allowing them to take control of their lives and make positive behavior changes. Practical advice and real-life examples reinforce attitudes and offer encouragement. The authors have developed a step-by-step program for recovery whose efficacy has been proven in clinical trials."

MENASSA, BEVERLY NEU: Preventing Eating Disorders among Pre-Teen Girls – A Step-by-Step Guide. Greenwood Publishing Group 2004.
Teos syömishäiriöiden ennaltaehkäisystä teini-ikäisten vanhemmille, opettajille ja kaikille niille, jotka kohtaavat syömishäiriötä työssään.

ORBACH, SUSIE: Fat is a Feminist Issue. Arrow Books, uusin painos 2006.
Käsittelee naisen kehoa ja syömishäiriöitä feminismin ja yhteiskunnan näkökulmasta. Alansa klassikko.

PORSMAN, CAMILLA: Bli vän med kroppen & maten – En bok om ätstörningar. Fitnessförla-get 2005.
Erittäin kattava ja selkeä ravitsemusterapeutin kirjoittama kirja syömishäiriöistä sekä sairastaville että heidän läheisilleen. Paljon tietoa myös ortoreksiasta ja BED:stä. Jokainen syömishäiriömuoto esitellään erikseen, jokaiselle muodolle on myös oma toipumisohjelmansa. Miten tulla ystäväksi ruoan kanssa, terve kehonkuva ja itsetuntemus ovat myös kirjan aiheita. Teos painottaa ihmistä kokonaisuutena, etenkin fysiologian ja ravitsemuksen yhteys syömishäiriöihin nousee esille.

PUURONEN, ANNE: Rasvan tyttäret. Etnografinen tutkimus anorektisen kokemustiedon kulttuurisesta jäsentymisestä. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura, 2004.
Tieteellinen kirja, jossa anoreksiaa tarkastellaan yhteiskunnallisena ilmiönä. Kirja sopii lukijalle, joka on kiinnostunut tarkastelemaan terveyttä uskontoon verrattavana elämäntapana.

SAVUKOSKI, MARIKA: Vapaaksi anoreksian kahleista – Narratiivinen tutkimus selviytymispolusta. Lapin yliopistopaino 2008.
Nykyiset kauneus- ja hoikkuusihanteet ovat kulttuurissamme mallikansalaisuuden mitta, joka pahimmillaan johtaa anoreksiaan. Kirjassa anoreksiasta selviytyneet henkilöt kertovat tarinansa siitä, kuinka he ovat päässeet vapautuneet sairauden kahleista. Oljenkorsiksi osoittautuu ihmisen omat vahvuudet.

STERN van der, GISELA: Lupa syödä: opas syömishäiriöiden hoitoon. Edita 2006.
Ongelmallinen suhde ruokaan tai syömiseen koskettaa suoraan tai välillisesti suurta määrää ihmisiä. Kirja on syömishäiriöistä kärsiviä, heidän läheisiään ja terveydenhuollon ammattilaisia varten koottu tietopaketti syömishäiriöiden ja syömishäiriöitä sairastavien maailmasta. Lupa syödä tarjoaa tietoa ravinnosta ja tukea syömishäiriöistä irtautumiseen.

TURTOLA, LAURI: Syömishäiriöt – hammasvauriot. Syömishäiriöiden vaikutus suuhun. YTHS 2002.
Syömishäiriöt aiheuttavat ongelmia suussa ja hampaissa. Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiö on julkaissut oppaan, jonka tarkoituksena on auttaa tunnistamaan vauriot ja ehkäisemään ne. Kirjasessa tarkastellaan syömishäiriöitä yleisemminkin. Opasta on saatavilla maksutta (myös ruotsiksi ja englanniksi) YTHS:n toimipisteistä, ja sitä voi tilata myös sähköisesti: julkaisutilaukset@yths.fi.

TORVALDS, SOFIA: Pakko laihtua. Schildts & Söderströms 2013.
Kirja kuvaa syömishäiriöitä ja vanhemmuutta. Kirja pohjaa kirjoittajan omakohtaisiin kokemuksiin aiheesta sekä haastatteluihin. Se ottaa kantaa muun muassa äitirooliin, vanhemman ja hoitajan vastuuseen sekä ruokailun merkitykseen.

VANHALA, ERJA; HÄLVÄ, SANNA: Syö tai itke ja syö. Tammi 2012.
Kustantamon kuvausta teoksesta: "Kirjassa syömishäiriömaailmaa tarkastellaan kahden kirjoittajan vuoropuheluna. Sairastumisen syyt, seuraukset ja selviytyminen avautuvat syömishäiriöön sairastuneen, terapeutin ja elämänsä takaisin saaneen naisen näkökulmista. Kirjoittajilla on yhteinen, erillinen ja jaettu kokemus syömishäiriöiden kanssa kamppailusta."

Fiktiiviset kirjat

BELL, JULIA: Ahmatti. Otava 2003.
Tarina äidin ja tyttären elämästä syömishäiriöiden maailmassa – siitä, kuinka äidin syömishäiriö ja laihduttaminen polveutuvat myös teini-ikäiselle tyttärelle. Kirjassa käsitellään myös koulukiusaamista.

HONKASALO, LAURA: Siskoni, enkeliluinen tyttö. WSOY 2001.
Nuortenkirjassa seikkailee kaksi siskopuolta, joista toinen sairastuu anoreksiaan. Sukellus murrosikäisten tyttöjen ajatusmaailmaan ja varsin pintapuoliseen syömishäiriönäkökulmaan.

HUOVI, HANNELE: Madonna. Weilin+Göös 1986.
Tarina teini-ikäisen Marjatan kasvukivuista ja anoreksiasta.

IKONEN, ASTA: Mia ja muutosten kevät. Karisto 1999.
Yhdeksäsluokkalaisen Mian vanhemmat eroavat, äidin alkoholin käyttö riistäytyy ja lähipiirissä tapahtuu mullistuksia. Mian laihduttaminen johtaa anoreksiaan.

KESKIAHO, REIJA: Pientä purtavaa. WSOY 2002.
Tuuli on herkkä hippityttö, jonka elämää sävyttää bulimia. Äidin kuolema, isän sairaus, ulkonäkövaateet ja maailman ahdistavuus ovat liikaa lukioikäiselle. Kirjassa sivutaan myös suhdetta ei-samaistuttavaan ravitsemusterapeuttiin.

LASSILA, ANNA: Popcornprinsessa. Otava 1998.
Lainaus: "Popcornprinsessan maailma on rehevä: ihmisiä, eläimiä, tapahtumia, suomalaista maaseutua, Helsingin katuja, Lontoon sumua ja humua. Tämä päivä ja viime vuosikymmenet elävät ja hengittävät." Kirjassa käsitellään bulimiaa ja naiseksi kasvamisen haasteita.

LEHTOLAINEN, LEENA: Kun luulit unohtaneesi. Tammi 2002.
Kertomus sukulaissuhteiden koukeroista ja perhetragediasta. Katja, eräs kirjan päähenkilöistä, kamppailee bulimiaa vastaan.

LITTOW, SARA: Tuuditan, tuuditan. Invercaps 2004.
Kertomus anoreksiasta.

MATINTUPA, TUULA: Lasilintu. Kustannus-Mäkelä 1998.
Enemmän treeniä, vähemmän ruokaa, tiukat vaatimukset itseä kohtaan lopputuloksena anoreksia. Nuoren juoksijatytön herättelevä tarina.

MARJAKANGAS, EMMA: Ei yksin. Koivu ja tähti 1997.
Nuortenromaani Pirrestä ja hänen anoreksiastaan.

MINERVUDOTTIR, GUDRUN EVA: Nukentekijä. Atena 2008.
Kirja nuoren tytön anoreksiasta, perheestä – ja seksinukeista. Sivuilla käsitellään ruumiillisuutta, seksuaalisuutta ja naisen asemaa.

NOUSIAINEN, INKA: Kivienkeli.
Kertomus ystävän huolesta, perheväkivallasta ja syömishäiriöstä. Kahden teini-ikäisen tytön kova maailma on kirjan keskiössä.

OKSANEN, SOFI: Stalinin lehmät. WSOY, Helsinki 2003.
Esikoisromaani päähenkilön kaksijakoisesta suhteesta suomalais-virolaiseen identiteettiinsä ja ruokaan. Kirja romuttaa monia ennakkoluuloja ja stereotypioita syömishäiriöistä ja niitä sairastavista. Kirjailijan mielestä ihminen voi sairastaa syömishäiriötä ja olla silti elämäänsä tyytyväinen. Ei kuitenkaan pro ana -ideologiaa.

PARKKONEN, LINNEA: 112 – Vihaan itseäni. Myllylahti 2014.
Nuoren kirjailijanaisen kolmas romaani johdattelee anoreksiaan sairastuvan tytön ajatusmaailmaan. Kirjassa tiivistyy se, mitä pahan olon ja paineiden nieleminen voi saada aikaan.

POUTANEN, KIRA: Ihana meri. Otava 2001.
Poutasen esikoisromaani, jossa 15-vuotias perfektionismiin ja päättäväisyyteen taipuvainen Julia kirjoittaa päiväkirjaa elämästään. Stereotyyppinen ja liikuttava kuvaus siitä, kuinka anoreksia saa vallan. Junior-Finlandia palkittu teos.

PUSKALA, SIRPA: Euroopan pehmeimmät huulet. WSOY 1996.
Parisuhteen kariutumisen jälkeen Hannalle ei maistu kuin ruoka. Liikakilojen parissa kamppailussa ei auta äidin ja siskon kitinä ulkonäöstä.

REPO, NIINA: Pimeä huone. WSOY 1993.
Kasvaminen ja kokeilunhalu johtavat teini-ikäisen Raakkelin elämän raadollisuuksien ja syömishäiriön äärelle.

SAARELA, SARA: Mun on pakko. Aikamedia 2011.
Liisillä on salaisuus, jota hän ei pysty enää piilottamaan. Syömishäiriön saatua vallan elämä alkaa pyöriä oksentamisen, pakonomaisen urheilemisen ja lukemisen ympärillä. Uskonnollisuus on osa päähenkilön maailmaa, ja viimein rakastavan lähipiirin tuella Liisi selviää sairaudestaan.

WHITE, KIRSTY: Rakastaako kundit laihoja. Karisto 1999.
Nuortenkirja anoreksiasta.

WILSON, JACQUELINE: Mieletön kalorikammo. Otava 2005.
Nuortenkirja tyttöjen ulkonäköpaineista.

YLÖNEN, ANN SUZANNE: Tarinat, joita ei kerrottu. Pilot-Kustannus 2005.
Novellikokoelma, jossa käsitellään muun muassa syömishäiriöitä ja huumeita.

» Tukipuhelin 02 251 9207. Yhteystiedot