Tietoa syömishäiriöön sairastuneelle

Tietoa sairastuneelle
- Voiko minulla olla syömishäiriö?
- Mistä haen apua?
- Miten ihmeessä päädyin tähän tilanteeseen?
- Miksi juuri minä sairastuin?
- Voiko tästä parantua?
- Miksi tämä ei mene ohi?
- Selviytymistarina

Olet löytänyt tiesi Syömishäiriöliitto-SYLI ry:n "Tietoa sairastuneelle"-sivuille. Sinulla tai läheiselläsi on ehkä ongelmia syömiseen liittyen. Olet ehkä hämilläsi siitä, mistä tässä kaikessa on oikein kysymys. Tämä sivu on kirjoitettu ennen kaikkea sinulle, joka haet selvyyttä omaan tilanteeseesi. Sinun on hyvä tietää, ettet ole yksin!

Se, miten syömishäiriösi ilmenee, ei ole olennaista. Olennaista on tieto siitä, että kyseessä on sairaus, joka ei ole sinun vikasi. Syömishäiriö ei ole itse valittu käyttäytymismalli, paino- tai ulkonäkökysymys tai liiallisuuksiin vietyä laihduttamista. Syömishäiriö on sairaus, johon saa hakea apua ja jota voidaan hoitaa.

Jos et ole ollenkaan varma, onko kyseessä syömishäiriö, kannustan sinua jatkamaan lukemista ja tutustumaan seuraavaan sivuun (Voiko minulla olla syömishäiriö?).

Voit tutustua myös nuorille tarkoitettuun sivustoon Nettisyli.fi, jossa on tärkeää asiaa sekä sairastavalle että sairastuneen kavereille ja läheisille. Sivujen tärkein tavoite on rohkaista nuoria hakemaan apua itselleen tai kaverilleen, mikäli siihen on tarvetta. Sivuston viestinä on, että syömishäiriöoireiluun tulee aina puuttua. - Usein kaverit huomaavat muutokset sairastuneen tai sairastumassa olevan käyttäytymisessä ensimmäisenä.

Sivua päivitetty 27.1.2017

» Tukipuhelin 02 251 9207. Yhteystiedot