Voiko minulla olla syömishäiriö?

Tietoa sairastuneelle
- Voiko minulla olla syömishäiriö?
- Mistä haen apua?
- Miten ihmeessä päädyin tähän tilanteeseen?
- Miksi juuri minä sairastuin?
- Voiko tästä parantua?
- Miksi tämä ei mene ohi?
- Selviytymistarina

Seuraavassa on joukko syömiseen ja mielialaan liittyviä väittämiä, joiden avulla voit pohtia omaa tilannettasi.

• Ruoka, paino ja pakonomainen laihduttaminen tai sen suunnittelu hallitsevat ajatteluani ja ohjaavat arkielämääni, kuten harrastuksia, sosiaalista elämää. Minun pitää esim. kieltäytyä menemästä kylään syömisen pelossa tai minun pitää aina syödä samaan aikaan, samassa paikassa ja samoja ruokia.
  • Jaottelen ruoat kiellettyihin ja sallittuihin. Minulla jokin ruokaohjelma, jota noudatan tiukasti, ja mikäli siihen tulee jokin poikkeus, ahdistun ja koen syyllisyyttä, jota yritän lieventää esim. liikkumalla, paastoamalla tai oksentamalla.
  • Suhtautumistani ruokaan leimaa syyllisyys, ahdistus ja pelko.
  • Ulkonäköni ja kehonmuotoni ahdistavat. Koen olevani kookas, kömpelö, iso, lihava, paljon tilaa vievä, riippumatta siitä, paljonko painan.
  • Koen, että olen jollain tapaa epäonnistunut ihminen, huono tai vääränlainen.
  • Tunteitani leimaa usein selittämätön ahdistus, pelko, masennus, epätoivo tai suru. Koen pahaa oloa, jota on vaikea selittää kenellekään.
  • Koen, etten kykene vaikuttamaan kielteisiin ajatuksiini enkä toimintaani. Minun pakko toimia tietyllä tavalla (esim. urheilla, kieltäytyä ruoasta, ahmia, pudottamaan painoa, oksentamaan jne.), vaikken itse sitä haluaisi.
  • Liikun, jotta saan syödä tai siksi, että minun pitää kuluttaa syömäni ruuan. Jos syön enemmän kuin suunnittelin, pitää minun lisätä myös liikuntaa.
  • En jaksa olla kiinnostunut asioista, joista ennen olin. Mikään ei tunnu oikein miltään. Hermo on jatkuvasti kireällä eikä minulla oikein ole enää huumorintajua.
  • Ajattelen, että en voi olla onnellinen, ellen ole laiha. Pelkään, että jos en kontrolloi syömistäni, painoni nousee räjähdysmäisesti.
  • En uskalla tai kehtaa kertoa ruokaan ja syömiseen liittyvistä ajatuksista ja teoista kenellekään, koska en itsekään oikein ymmärrä, mitä sinulle on tapahtumassa.
  • (mukailtu Anorexi Bulimi Kontaktin sivuilta)

Tuntuiko tutulta? Jos tunnistit itsesi näistä väittämistä, syömisestä tai sen välttelystä on syystä tai toisesta tullut arkeasi määrittävä tekijä. Syömiseen ja sen suunnitteluun suunnatut ajatukset ovat luultavasti alkaneet ahdistaa sinua, mutta et pääse niistä oikein eroonkaan. Jos et vielä ole puhunut ongelmastasi kenellekään, toivon sinun tekevän niin lähiaikoina. Sinusta saattaa tuntua, että avun hakeminen on mahdotonta, koska et osaa selittää, miltä sinusta tuntuu.

Sinua ehkä mietityttää, voiko sinun kohdallasi todella olla kyse syömishäiriöstä, jos painosi on normaalin rajoissa tai ehkä ylipainon puolella. Sinun on hyvä tietää, että kaikki syömishäiriöön sairastuneet eivät ole alipainoisia, kuten yleensä luullaan. Se mitä mielessä liikkuu, ratkaisee, eivät vaa'an lukemat. Totuus on, että syömishäiriö ei läheskään aina eikä kaikissa sairauden vaiheissa näy päällepäin. Ei siis pidä verrata itseä toisiin eikä vähätellä omaa ongelmaa. Jokaisen sairaus on aina yhtä vakavasti otettava asia!

Edellä esitetyt väittämät eivät toimi diagnoosin tekovälineenä. Sen perusteella ei pystytä toteamaan, että jollain henkilöllä on tai ei ole syömishäiriö. Diagnoosien tekeminen on yleensäkin lääkäreiden tehtävä. Diagnoosi on viime kädessä sivuseikka, tärkein on sinun oma kokemuksesi siitä, että jotain on pielessä.
Miten syömishäiriön voi tunnistaa? -sivulta voit lukea syömishäiriön eri muodoista ja niihin liittyvistä oireista.

» Tukipuhelin 02 251 9207. Yhteystiedot