Mistä haen apua?

Tietoa sairastuneelle
- Voiko minulla olla syömishäiriö?
- Mistä haen apua?
- Miten ihmeessä päädyin tähän tilanteeseen?
- Miksi juuri minä sairastuin?
- Voiko tästä parantua?
- Miksi tämä ei mene ohi?
- Selviytymistarina

Ensimmäinen tärkeä askel on uskaltaa kertoa jollekin ajatuksistaan. Etsi sellainen ihminen, johon luotat: perheenjäsen, joku muu läheinen, ammattihenkilö...

Sinusta voi tuntua, ettet osaa selittää omaa käyttäytymistäsi kenellekään tai se yksinkertaisesti tuntuu liian häpeälliseltä. Yksi keino ottaa asia puheeksi esimerkiksi terveydenhoitajan kanssa on tulostaa Voiko minulla olla syömishäiriö? -sivulla olevat väittämät, ottaa se mukaan vastaanotolle ja kertoa, miten väittämät sopivat sinuun.

Syömishäiriöihin haetaan apua samalla tavalla kuin mihin tahansa muuhunkin sairauteen. Peruskoululaisten ja opiskelijoiden hoitoon hakeutuminen tapahtuu oman koulu- tai opiskelijaterveydenhoitajan kautta. Terveydenhoitaja ohjaa sairastuneen tarvittaessa eteenpäin. Yliopisto-opiskelijat hakevat apua Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiön eli YTHS:n kautta. Lähes kaikissa YTHS:n toimipisteissä on oma syömishäiriöihin erikoistunut hoitotiiminsä.

Jos olet työelämässä ja sinulla on työterveyshuolto, hyödynnä sitä apua hakiessasi. Eri yrityksillä työterveyshuolto korvaa eritasoiset palvelut - selvitä tämä työterveyshoitajaltasi. Jos työterveyshuoltosi ei korvaa esim. psykiatrista hoitoa, voit kuitenkin saada työterveyslääkäriltäsi lähetteen julkisen puolen vastaavaan hoitoon. Työterveyshuolto on aina vaitiolovelvollinen. Muissa tapauksissa varsinaiseen hoitoon hakeutuminen tapahtuu aina terveyskeskuslääkäreiden kautta.

Sinua voi auttaa tieto siitä, että et ole sairautesi kanssa yksin, vaikka siltä ehkä tällä hetkellä tuntuisikin. Vertaistukiryhmissä voit tavata henkilöitä, jotka ovat samassa tilanteessa ja ymmärtävät mistä on kyse. Vertaistukiryhmänohjaajina toimii itse syömishäiriön kokeneita ja siitä toipuneita henkilöitä. Heiltä saat tukea toipumiseesi ja kannustusta avunhakemiseen. Syömishäiriöliitto-SYLI ry:n jäsenyhdistyksillä on vertaistukitoimintaa usealla paikkakunnalla ja yhdistyksillä on myös sähköpostitukihenkilöitä, mikäli sinun on maantieteellisesti vaikeaa päästä ryhmätapaamisiin.

Nettisyli.fi - nettisivut nuorille
Nuorille suunnatuilla nettisivuilla www.nettisyli.fi on tärkeää asiaa sekä sairastavalle että sairastuneen kavereille ja läheisille. Sivujen tärkein tavoite on rohkaista nuoria hakemaan apua itselleen tai kaverilleen, mikäli siihen on tarvetta. Sivuston viestinä on, että syömishäiriöoireiluun tulee aina puuttua. - Usein kaverit huomaavat muutokset sairastuneen tai sairastumassa olevan käyttäytymisessä ensimmäisenä. Nettisyli.fi-sivusto täydentyy myöhemmin videomateriaalilla, joka on tarkoitettu myös opettajien ja muiden sellaisten ammattilaisten käyttöön, jotka tekevät nuorten kanssa töitä.

Lue lisää syömishäiriöiden hoidosta Mistä saa apua syömishäiriöihin? -osiosta.

» Tukipuhelin 02 251 9207. Yhteystiedot