Miksi juuri minä sairastuin?

Tietoa sairastuneelle
- Voiko minulla olla syömishäiriö?
- Mistä haen apua?
- Miten ihmeessä päädyin tähän tilanteeseen?
- Miksi juuri minä sairastuin?
- Voiko tästä parantua?
- Miksi tämä ei mene ohi?
- Selviytymistarina

Syömishäiriön oireet ovat voineet tulla mukaan kuvioon jonkin vaikean asian tai elämänmuutoksen myötä. Vaikeaksi koetut asiat ja elämänmuutokset voivat olla melkein mitä tahansa. Usein syömishäiriön yhteydessä esille tulevia asioita ovat esim. yksinäisyys, epävarmuus itsestä, kiusatuksi tuleminen, läheisen ihmisen menettäminen, asuinpaikkakunnan vaihtaminen, vanhempien eroaminen, kokemus hylkäämisestä, kokemus psyykkisestä tai fyysisestä väkivallasta, vanhemman tai puolison alkoholi- tai mielenterveysongelmista johtuva turvattomuus. Varsin tavallisia syömishäiriön syntyyn vaikuttavia tekijöitä ovat myös nuoruusiän kehitykseen liittyvät asiat (kehonmuutokset, itsenäistyminen, seksuaalisuus yms.) ja aikuisten kohdalla esimerkiksi parisuhdekriisit tai työttömyys.

Yhteistä kaikille syntyyn vaikuttaville tekijöille on se, että ne aiheuttavat ihmisessä tunteita, joita hän ei pysty syystä tai toisesta käsittelemään. Asiat ja tapahtumat aiheuttavat epämääräistä pahaa oloa ja tunnesolmuja, joihin syömisen kontrollointi ja oman kehon tarkkailu tuovat helpotusta. Syömishäiriön oireet toimivat eräänlaisena ratkaisukeinona päästä eroon ahdistavista ajatuksista ja tuntemuksista. Niin ristiriitaiselta kuin se kuulostaakin, syömishäiriöiset ajatukset ja oireet toimivat aluksi selviytymiskeinona, suojana muita pahaa oloa aiheuttavia ajatuksia vastaan. Edetessään sairaus kuitenkin tiukentaa otettaan. Tässä mielessä syömishäiriö muistuttaa muita riippuvuussairauksia: oloa helpottavista ajatuksista ja toiminnoista muodostuu sairaus, joka alkaa hallita ihmistä.

Tässä kohtaa saatat ajatella, että "mitä ihmettä, miksi en saa ollenkaan kiinni pahaa oloa aiheuttavista elämänmuutoksista ja tunnesolmuista, joita syömishäiriön taustalla pitäisi olla". Ei ole ollenkaan epätavallista, jos ajattelet näin, koska syömishäiriö on aina monen tekijän summa. Mistä syömishäiriöt johtuvat? -sivulta voit lukea tekijöistä, jotka yleensä vaikuttavat syömishäiriön taustalla. Mitään yksittäistä tekijää ei voida oikeastaan koskaan syyttää sairauden puhkeamisesta, mutta ajan kuluessa sinun on hyvä pohtia juuri sinun sairastumiseesi johtaneita asioista. Näiden asioiden tiedostaminen ja niiden hyväksyminen auttavat sinua myös sairauden selättämisessä. Se, että et juuri nyt osaa sanoa, mitkä sairautesi taustalla vaikuttavat asiat ovat, ei estä sinua hakemasta apua. Ammattiauttajien tehtävä on auttaa sinua löytämään itsessäsi piilevät ratkaisun avaimet.

Se, miksi kaikki saman vaikean asian kokeneet tai elämämuutosten myrskyihin joutuvat, eivät sairastu syömishäiriöön, selittyy yksilöllisillä tekijöillä. Meillä jokaisella on omanalaisemme perimä, persoonallisuus ja omanlaisemme elämänhistoria, joilla kaikilla on vaikutusta siihen, miksi jotkut ovat alttiimpia sairastumaan juuri syömishäiriöihin.

» Tukipuhelin 02 251 9207. Yhteystiedot