Voisit olla onnellinen -opas

- Tietoa sairastuneelle
- Tietoa läheisille
- Tietoa ammattilaisille
- Mitä syömishäiriöt ovat?
- Mistä saa apua syömishäiriöihin?
- Mistä syömishäiriöt johtuvat?
- Hoitoon liittyviä linkkejä
- Linkkejä ja lisälukemista
- Haluatko antaa palautetta tästä osiosta?
< Takaisin edelliselle sivulle

Voisit olla onnellinen -opas Syömishäiriöliitto-SYLI ry on julkaissut sairastuneille tarkoitetun materiaalin "Voisit olla onnellinen - rohkaisun sanoja Sinulle, joka olet kohdannut syömishäiriön". Selvästi tietopainotteisen oppaan sijaan, materiaalissa on lähdetty liikkeelle niistä tunteista ja ajatuksista, joiden kanssa syömishäiriöön sairastunut tavallisesti elää. Teksti, kuvat ja taitto tarttuvat mm. häpeään, yksinäisyyteen, epä­tie­toi­suuteen ja pelkoon. Materiaalin tarkoituksena on rohkaista syömishäiriöön sairastunutta puhumaan tilanteestaan ja hakemaan siihen apua.

Tavoitteena on ollut helposti lähestyttävän ja jaettavan materiaalin tuottaminen. Tekstissä on käytetty lainauksia liiton syömishäiriöön sairastuneille tarkoitetulta keskustelupalstalta. "Autenttisten" kuvausten toivotaan toimivan ikään kuin vertaistukena. Oppaan tekstin ja kuvituksen kommentointiin osallistui noin kaksikymmentä liiton jäsenyhdistysten vapaaehtoista, joilla on omakohtainen kokemus syömishäiriöstä.

Opas on Terveyden edistämisen keskus ry:n (Tekry) arvioima. Tekryn arvioinnissa opas sai kiitosta potilasnäkökulman esille tuomisesta sekä siitä, että teksti on kirjoitettu suoraan syömishäiriöön sairastuneelle. Opasta voi kuitenkin suositella myös terveydenhuollon ammattilaisten luettavaksi.
Oppaan toivotaankin tavoittavan sekä syömishäiriöön sairastuneet että heitä kohtaavat henkilöt. Teksti ja ulkoasu on pyritty laatimaan kaikenikäisille henkilöille sopivaksi.

Oppaan tuottamiseen on saatu avustus Päivikki ja Sakari Sohlbergin säätiöltä. Materiaalin tekstistä vastasi Syömishäiriöliitto-SYLI ry:n silloinen aluesihteeri Tea Viljanen. Kuvitus ja taitto ovat Pia Raution käsialaa.
Opas on tuotettu liiton RAY:n rahoittamassa ENSISYLI-projektissa.

Voit ladata oppaan PDF-tiedostona (tiedoston koko n. 4 megatavua).

Oppaan muut tiedot:
Sivumäärä 20 + kannet