Itä-Suomen-SYLI ry - Vertaistuki

Kuopion SYLI-keskus

JOENSUU

Sairastuneiden ryhmä yli 18-vuotiaille

Ryhmä on tarkoitettu kaikille, joilla on oma kokemus syömishäiriöön sairastumisesta, sairastamisesta tai siitä toipumisesta. Ryhmässä vallitsee syvä luottamus ja ryhmän ohjaajilla on omakohtaisia kokemuksia syömishäiriön sairastamisesta ja siitä toipumisesta.

KESÄN KOKOONTUMISET:
Kokoonnumme 14.6., 19.7. ja 16.8. klo 17 Susipatsaalle, josta siirrymme johonkin rauhalliseen puistoon istumaan. Susipatsas eli Kosiosusi on kävelykadun keskivaiheilla.
Kesän tapaamiset ovat vertaisryhmiä vapaamuotoisempia ja aiheiltaan kevyempiä. Tapaamisiin ovat tervetulleita niin uudet kuin vanhatkin ryhmäläiset.

Ryhmäkerrat ovat avoimia eikä ennakkoilmoittautumista vaadita.

Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoa saat osoitteesta jsuu(at)nettisyli.fi tai ohjaajilta.

Sinustako vertaistukiohjaaja?

Joensuun ryhmä kaipaa uusia ohjaajia joukkoonsa. Mikäli olet pitkällä toipumisessa ja haluat auttaa sairastuneita toipumaan, ota yhteyttä jsuu(at)nettisyli.fi tai soita 040 241 3167. Sinulla ei tarvitse olla kokemusta ryhmän ohjaamisesta, sillä koulutamme sinut tehtävään.

Läheisten vertaistukiryhmä

Läheisten ryhmä jatkaa kokoontumista keväällä 2017.

Ryhmä kokoontuu FinFamin tiloissa TukiTuvalla osoitteessa Karjalankatu 4 a 2.

Kokoontumiset kevätkaudella: 14.2., 8.3. ja 12.4. klo 16.30.

Lataa läheisten SYLI-ryhmän ohjelma PDF-tiedostona.

Syömishäiriöön sairastuneille ja sairastuneiden läheisille vertaistukea voi saada soittamalla Syömishäiriöliiton Tukipuhelimeen: 02 251 9207 (arkimaanantaisin klo 9-15)

Lisätietoja yhdistyksen Facebook-sivuilla.

Ihana ja omannäköinen minä -ryhmä

Ryhmä on tarkoitettu 14–22-vuotiaille tytöille ja naisille.

IHANA JA OMANNÄKÖINEN MINÄ -ryhmässä tutkaillaan mm. kehonkuvaa, tunteita ja vahvuuksia.

Ryhmä toteutetaan Joensuun Setlementin Tyttöjen Tuvan ja Joensuun Nuorisopalveluiden yhteistyönä.

Lataa ryhmän tiedot PDF-tiedostona.

KAVERITOIMINTAA JOENSUUSSA

Mitä kaveritoiminta on?

Kaveritoiminta tarkoittaa syömishäiriöstä toipuvan ja yhdistyksen vapaaehtoistyöntekijän kahdenkeskisiä, vertaistuellisia tapaamisia. Yhdistyksen vapaaehtoistyöntekijä on itse syömishäiriön sairastanut ja siitä toipunut.

Usein syömishäiriötä sairastava salailee sairauttaan ja kokee itsensä syylliseksi syömishäiriön puhkeamiseen. Syömishäiriöstä kertominen koetaan vaikeaksi ja häpeälliseksi. Monesti sairastavasta tuntuu siltä, että hän on yksin sairautensa kanssa. Itä-Suomen-SYLI ry:n vapaaehtoistyöntekijöiden kokemusten mukaan sairastava saattaa miettiä jopa vuosia, osallistuako syömishäiriötä sairastaville tarkoitettuun vertaistukiryhmään. Yhdistys haluaa helpottaa vertaistukiryhmään osallistumista ja lisätä vertaistukiryhmän kävijöiden määrää.

Kuinka pääset mukaan kaveritoimintaan?

Ota yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen jsuu(at)nettisyli.fi

Kaveritoiminnan säännöt ja toimintaohjeet

• Periaatteena on, että syömishäiriötä sairastava tai siitä toipuva tapaa 1-3 kertaa vertaishenkilön, joka on kaikilla kerroilla sama. Tapaamiset pyritään pitämään kahden kuukauden sisällä.
  • Tapaamisten aikana keskustellaan ja jaetaan kokemuksia syömishäiriön sairastamisesta jäämättä kuitenkaan vellomaan siihen tuskaan ja ahdistukseen, mitä elämä syömishäiriön kanssa usein on. Tavoitteena on saada apua ja tukea sairaudesta toipumiseen sekä tutustua yhdistyksen vertaistukiryhmään.
  • Tapaamiset sovitaan julkiselle paikalle esim. kahvilaan tai puistoon.
  • Osastohoidossa oleva syömishäiriötä sairastava henkilö on tervetullut mukaan toimintaan osastohoidon päätyttyä. Lääkärikäynneille, terveyskeskuksiin, sairaaloihin yms. vertaishenkilö ei tule mukaan.
  • Sekä vertaishenkilöllä että kaverilla on vapaus kertoa tai olla kertomatta itsestään niin paljon tai niin vähän kuin haluaa. Keskustelut ja tapaamiset ovat kuitenkin luottamuksellisia ja niitä sitoo vaitiolovelvollisuus. Vertaishenkilö ei myöskään raportoi tapaamiskerroista minnekään tai tee niistä muistiinpanoja.
  • Vertaishenkilö ei ole kaveritapaamisissa terapeutti vaan vertaistukihenkilö, joka tietää, mitä syömishäiriötä sairastaminen tarkoittaa ja miten se muuttaa koko elämän.
  • Tarjoamme vertaistukea, joka täydentää julkisen tai yksityisen puolen terveydenhuoltopalveluja.
  • Kaveritoiminta on siihen osallistuvalle maksutonta.

» Tukipuhelin 02 251 9207. Yhteystiedot