Itä-Suomen-SYLI ry - Vertaistuki

KUOPIO

Läheisten vertaistukiryhmä

Läheisten ryhmän seuraava kokoontuminen: 25.5. klo 18.00

Kokoontumispaikka: SYLI-keskus, Microkatu 1, R-ovi, 1. kerros, KUOPIO.

Läheisten avoin vertaistukiryhmä on tarkoitettu niin vanhemmille, puolisoille, ystäville kuin sisaruksillekin. Ryhmä on maksuton.

Ryhmän vetäjänä toimii läheinen, jolla on omakohtaista kokemusta sairaudesta.

Jos sinulla on kysyttävää ryhmästä tai olet kiinnostunut kahdenkeskisistä tapaamisista vertaistukihenkilön kanssa, ota yhteyttä s-postiin: kuopio(at)nettisyli.fi

Sairastuneiden vertaistukiryhmä yli 18-vuotiaille

Ryhmän kokoontumiset keväällä seuraavasti:
13.2., 8.3., 29.3., 10.4., 3.5. ja 24.5. klo 17.30–19

Kokoontumispaikka: SYLI-keskus, Microkatu 1, R-ovi, 1. kerros, KUOPIO.

Kaikki ryhmäkerrat ovat avoimia ja niihin voi saapua ilman ennakkoilmoittautumista.

Ryhmiä ohjaa syömishäiriön itse läpikäyneet ohjaajat. Ryhmään tulo ei vaadi diagnoosia tai tietyntyyppistä syömishäiriötä. Ryhmäläisiä yhdistää syömisen pulmat ja ongelmat kehonkuvassa. Toiminta ei pyri korvaamaan ammattiapua vaan toimii sen tukena.

Seuraa ilmoitteluamme: http://www.facebook.com/itasuomensyli

Lisätietoja: kuo(at)nettisyli.fi

Itä-Suomen SYLI toivoo myös toimintaansa lisää vapaaehtoisia esimerkiksi hallitukseen tai vertaistukitoimijoiksi. Jos koet haluavasi tulla mukaan tekemään tärkeää vapaaehtoistyötä, ilmoitathan siitä meille!

KAVERITOIMINTAA KUOPIOSSA

Mitä kaveritoiminta on?

Kaveritoiminta tarkoittaa syömishäiriöstä toipuvan ja yhdistyksen vapaaehtoistyöntekijän kahdenkeskisiä, vertaistuellisia tapaamisia. Yhdistyksen vapaaehtoistyöntekijä on itse syömishäiriön sairastanut ja siitä toipunut.

Usein syömishäiriötä sairastava salailee sairauttaan ja kokee itsensä syylliseksi syömishäiriön puhkeamiseen. Syömishäiriöstä kertominen koetaan vaikeaksi ja häpeälliseksi. Monesti sairastavasta tuntuu siltä, että hän on yksin sairautensa kanssa. Itä-Suomen-SYLI ry:n vapaaehtoistyöntekijöiden kokemusten mukaan sairastava saattaa miettiä jopa vuosia, osallistuako syömishäiriötä sairastaville tarkoitettuun vertaistukiryhmään. Yhdistys haluaa helpottaa vertaistukiryhmään osallistumista ja lisätä vertaistukiryhmän kävijöiden määrää.

Kuinka pääset mukaan kaveritoimintaan?

Ota yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen: kuo(at)nettisyli.fi

Kaveritoiminnan säännöt ja toimintaohjeet Periaatteena on, että syömishäiriötä sairastava tai siitä toipuva tapaa 1-3 kertaa vertaishenkilön, joka on kaikilla kerroilla sama. Tapaamiset pyritään pitämään kahden kuukauden sisällä. Tapaamisten aikana keskustellaan ja jaetaan kokemuksia syömishäiriön sairastamisesta jäämättä kuitenkaan vellomaan siihen tuskaan ja ahdistukseen, mitä elämä syömishäiriön kanssa usein on. Tavoitteena on saada apua ja tukea sairaudesta toipumiseen sekä tutustua yhdistyksen vertaistukiryhmään.
Tapaamiset sovitaan julkiselle paikalle esim. kahvilaan tai puistoon.
Osastohoidossa oleva syömishäiriötä sairastava henkilö on tervetullut mukaan toimintaan osastohoidon päätyttyä. Lääkärikäynneille, terveyskeskuksiin, sairaaloihin yms. vertaishenkilö ei tule mukaan.
Sekä vertaishenkilöllä että kaverilla on vapaus kertoa tai olla kertomatta itsestään niin paljon tai niin vähän kuin haluaa. Keskustelut ja tapaamiset ovat kuitenkin luottamuksellisia ja niitä sitoo vaitiolovelvollisuus. Vertaishenkilö ei myöskään raportoi tapaamiskerroista minnekään tai tee niistä muistiinpanoja.
Vertaishenkilö ei ole kaveritapaamisissa terapeutti vaan vertaistukihenkilö, joka tietää, mitä syömishäiriötä sairastaminen tarkoittaa ja miten se muuttaa koko elämän.
Tarjoamme vertaistukea, joka täydentää julkisen tai yksityisen puolen terveydenhuoltopalveluja.
Kaveritoiminta on siihen osallistuvalle maksutonta.

» Tukipuhelin 02 251 9207. Yhteystiedot