Pohjois-Suomen SYLI ry - Vertaistuki

*** Rovaniemi

** Yhteystiedot

SÄHKÖPOSTIVERTAISTUKI

Sähköpostitse annettava vertaistuki sopii kaikille, jotka haluavat purkaa ajatuksiaan ja vaihtaa kokemuksia syömishäiriöistä kirjoittamalla. Sähköposti on hyvä tukimuoto myös silloin, jos omalla paikkakunnalla ei ole toimivaa vertaistukiryhmää tai jos kynnys lähteä ryhmään tuntuu vielä liian suurelta. Vapaaehtoiset, syömishäiriöistä omakohtaisen kokemuksen omaavat tukijat eivät kuitenkaan hoida eivätkä anna terapiaa, he ovat vertaisia ja työskentelevät aina oman jaksamisensa mukaan.

Sähköpostitukea syömishäiriöön sairastuneille antaa:

ANU, sptuki8(at)nettisyli.fi

Hei. Olen 37-vuotias äiti ja kissaihminen Oulusta. Syömishäiriö hiipi minun elämään, kun olin parikymppinen. Se tuli vaivihkaa masennuksen ja ahdistuksen rinnalla. Kuritin kehoani tunteakseni, että jotenkin hallitsen elämääni. Kuvittelin laihuuden palauttavan itsevarmuuteni ja poistavan ahdistukseni. En edes ymmärtänyt olevani sairas. Ystävien tuki oli minulle suurin apu matkalla terveyteen. Oli parasta lääkettä, kun joku kuunteli, ymmärsi eikä tuominnut. Syömishäiriö kulkee haamuna taustalla elämässäni varmaan aina, mutta nyt olen kuitenkin jo niin vahva, että voin auttaa muita. Voin olla se kuunteleva korva ja ymmärtävä katse. Meillä jokaisella on oma tarinamme ja omat vaikeutemme. Anna minun yrittää ymmärtää sinua.

VERTAISTUKEA LÄHEISILLE PUHELINRINGIN VÄLITYKSELLÄ

PuhelinrinkiOnko lapsesi, puolisosi, ystäväsi, sukulaisesi tai tuttavasi sairastunut tai sairastumassa syömishäiriöön? Haluatko jutella ja vaihtaa ajatuksia tai kokemuksia samassa elämäntilanteessa olevien kanssa puhelinringissä?

Puhelinrinki eli puhelimen välityksellä toteutettava ryhmätoiminta on yhdistyksen uudentyyppinen toiminta, jolla halutaan tarjota mahdollisuutta vertaistukeen niille Pohjois-Suomen läheisille, joiden paikkakunnalla ei ole kokoontuvaa vertaistukiryhmää.

Puhelinrinkiin voi osallistua kerrallaan 2-6 henkilöä itselle sopivien aikataulujen mukaan. Osallistuminen on osallistujille ilmaista eikä vaadi yhdistyksen jäsenyyttä eikä mitään erityisosaamista. Yhteydenpitoon soveltuvat sekä matka- että lankapuhelimet. Puhelinringin toteutuminen edellyttää kuitenkin vähintään kahta ulkopuolista osallistujaa ja vapaata, rauhallista aikaa osallistumiseen.

Puhelinrinki käynnistyy ohjaajan soittaessa vuorotellen jokaiselle osallistujalle ja hän liittää heidät rinkiin. Ringissä jokainen kuulee toistensa kommentit ja voi osallistua keskusteluun tai olla pelkästään kuulijana.

HUOM! Rinkiin osallistumista varten pyydän sinua ilmoittautumaan rinkiin joko tekstaamalla tai soittamalla etunimesi, paikkakuntasi ja puhelinnumerosi sekä sinulle sopivat rinkipäivät alla olevaan ohjaajan puhelinnumeroon.

Ilmoittautumiset: puh. 046-5664907

Olet lämpimästi tervetullut rinkiin!

Ohjaajana toimii Riitta, Pohjois-Suomen SYLI ry.

Puhelinringin tiedot löytyvät myös tästä PDF:stä.

VAPAAEHTOISIA VERTAISIA HAETAAN

Oletko sinä syömishäiriöistä toipunut, syömishäiriöitä sairastavan läheinen tai itse syömisellä oireileva henkilö? Haluaisitko sinä jakaa oman kokemustietosi sairauden parissa kamppailevien ja/tai heidän läheistensä tukemiseksi?

Haetaan vapaaehtoistyöntekijöitä Kajaaniin, Ouluun, Rovaniemelle ja Kemiin.

Ryhmien ohjaukseen annetaan perehdytystä ja materiaalit.

Jos haluaisit perustaa ryhmän johonkin muuhun kaupunkiin, jossa ei ole vielä toimintaa, otathan yhteyttä!
Vai haluaisitko toimia sähköpostivertaistukihenkilönä?
Yhdistys tarjoaa kaikille vapaaehtoisille perehdytyksen työhön ja ryhmämateriaalin.

Kaveritoiminta

Kaveritoiminta on Pohjois-Suomen SYLI ry:n vapaaehtoisen sekä syömishäiriötä sairastavan tai syömishäiriöstä toipuvan vertaistuellisia tapaamisia. Kaveritoiminnassa on mahdollisuus päästä juttelemaan sairaudesta toipuneen kanssa 1-3 kertaa ja saada ajatuksia toipumistyöhön. Tapaamisissa voidaan myös kokeilla yhdessä sairauden takia vaikeilta tuntuvia asioita (esim. kahvilassa käynti).

Kaveritoiminta tarjoaa mahdollisuuden yksilölliseen kohtaamiseen. Sairastava kokee monesti olevansa täysin yksin sairautensa kanssa. Kaveritapaamisilla madalletaan kynnystä puhua omasta tilanteestaan ja osallistua vertaistukiryhmään.

Tarjoamme kaveritoimintaa sairastuneille Oulussa ja Rovaniemellä ja myös läheisille Oulussa!

» Tukiuhelin 02 251 9207. Yhteystiedot