Sähköpostivertaistuki

* Pohjois-Suomen SYLI ry

* Sisä-Suomen SYLI ry

Sp-vertaistukiSÄHKÖPOSTIVERTAISTUKEA LÄHEISILLE:

Moi! Olen Annariikka, 28 v. Pikkusiskoni sairastui syömishäiriöön minun ollessani 16-vuotias ja seurasin hänen sairastamistaan sekä paranemistaan läheltä. Noina vuosina opin, että syömishäiriöisen kanssa sairastavat myös perhe sekä läheiset ja kuinka tärkeää on muistaa myös oma hyvinvointinsa sairastuneen tukemisen ohella. Vaikeina hetkinä on löydettävä aikaa myös itselleen ja omista tunteistaan puhumiselle.
Kokemuksen jälkeen ymmärrän itseäni ja omia tunteitani paremmin. Lisäksi osaan suhtautua syömishäiriöihin armollisemmin ja tiedän, että vaikeudet on mahdollista kääntää iloksi.
Minulle voit kirjoittaa niin iloista kuin suruistakin, eikä mikään asia ole liian pieni jaettavaksi. Pyrin vastaamaan viesteihin 1-3 päivän sisällä. etunimi[at]etelansyli.fi (vaihda etunimen tilalle Annariikan nimi)

Hei! Olen Vilma (syntynyt -75). Läheiseni sairasti syömishäiriötä ja elin sairastuneen elämää siinä rinnalla. Kokemuksesta opin itse olemaan armollisempi niin sairastuneita kuin itseänikin kohtaan. Ymmärrän, että tunteet seilaavat laidasta laitaan niin sairastuneella kuin läheiselläkin ja se on normaalia – on ihan sallittua tuntea ja kertoa tunteistaan. Itse koin, että kun omatkin ristiriitaiset tunteeni hyväksyttiin ja sain kertoa niistä avoimesti (ja sen kyllä teinkin), syyllisyyden ja voimattomuuden tunteet helpottivat ja jaksoin olla taas reippaammin sairastuneenkin tukena itseäni kadottamatta.
Olet vapaa kirjoittamaan omalla tyylilläsi mieltäsi painavista asioista ja pyrin olemaan tukenasi haastavassa tilanteessasi. Luen sähköpostiani päivittäin ja pyrin vastaamaan sinulle mahdollisimman pian. etunimi[at]etelansyli.fi (vaihda etunimen tilalle Vilman nimi)

Sp-vertaistukiSÄHKÖPOSTIVERTAISTUKEA SAIRASTUNEILLE:

Hei, olen Anna 24 v. Olen aina ollut taipuvainen syömistottumusten muutoksiin vaikeissa elämäntilanteissa, ja varhaisaikuisuudessa sairastuin täysimittaiseen syömishäiriöön. Pian elämääni hallitsi kilojen pudottaminen mahdollisimman nopeasti keinolla millä hyvänsä. Syömättömyys, oksentelu ja tiukka ortorektinen ruokavalio sekä pakkoliikunta saivat niin kehon kuin mielenkin järkkymään. Toipuminen on ollut prosessi, johon tarvittu tukea ja puhumista vaikeista ja häpeällisistäkin tunteista. Kuitenkin syömishäiriöstä luopuminen on ollut elämäni paras päätös ja elämässäni on taas tilaa ilolle ja asioille jotka ovat minulle aidosti tärkeitä. Tuen mielelläni kaikkia, jotka tuntevat kamppailevansa ja joilla on edes pieni kipinä toipumiseen. Pyrin vastaamaan 1–3 päivän sisällä. Ota rohkeasti yhteyttä! etunimi[at]etelansyli.fi (vaihda etunimen tilalle Annan nimi)

Hei! Olen Mirella, 24 v. ja sairastanut ortoreksiaa sekä bulimiaa anorektisilla piirteillä noin seitsemän vuotta. Muistan joskus ajatelleeni, että syömishäiriö vain kuuluu elämääni, on osa sitä iän kaikkisesti. Onneksi näin ei ollut. Voin omasta kokemuksestani kertoa, että syömishäiriön voi voittaa ja omat tunteet on mahdollista saada hallintaan. Olen aina ollut kova suorittamaan asioita sekä miellyttämään muita. Minulla on myös vahva kilpaurheilutausta. Nykyään pyrin olemaan itselleni mahdollisimman armollinen sekä teen asioita, jotka tekevät minut onnelliseksi.
Voit kirjoittaa minulle ihan mistä vain, ihan milloin vain. Pyrin vastamaan muutaman päivän sisällä. Olen täällä sinua varten ja valmis auttamaan. Ja kuinka kliseiseltä se koskaan kuulostaakaan: elämä on ihmisen parasta aikaa. Voimme kaikki nauttia siitä. Käyn lukemassa sähköpostia joka toinen päivä ja pyrin vastaamaan muutaman päivän sisällä. etunimi[at]etelansyli.fi (vaihda etunimen tilalle Mirellan nimi)

Moikka, olen Liisa, 26 v. Olen sairastanut noin 7 vuotta bulimiaa anorektisella vivahteella ja nyt koen olevani siitä parantunut tai ainakin hyvin pitkällä paranemisprosessissani. Tiedän siis omasta kokemuksesta, että syömishäiriön voi voittaa. Itse pyrin hyvinvointiin ja onnellisuuteen kaikilla elämän osa-alueilla ja olen sitä mieltä, että kaikki ansaitsevat voida hyvin. Jos mikä tahansa askarruttaa tai painaa mieltä, ota rohkeasti yhteyttä: olen täällä sinua varten! Luen sähköpostia ainakin joka toinen päivä ja pyrin vastaamaan muutaman päivän sisällä. etunimi[at]etelansyli.fi (vaihda etunimen tilalle Liisan nimi)

Moikka! Olen Venla 25-vuotias ja sairastanut epätyypillisen laihuushäiriön, bulimisella vivahteella. Mukana kulki myös masennus. Päällimmäisenä syynä syömishäiriöni syntyyn oli koulukiusaaminen, jonka uhrina olin ala-asteelta aina 20-vuotiaaksi saakka. Sairastaessani suurin taakka oli ongelmieni salailu ja se, etten näyttänyt kenellekään pahaa oloani, mikä sisälläni oli. Myös runsas liikuntaharrastus lietsoi sairauttani. Sain apua parikymppisenä työterveyden kautta, ja näin pitkä hoitoprosessi lähti käyntiin. Monien osastojaksojen ja rankkojen vuosien jälkeen olen nykyjään vapaa syömishäiriöistä ja haluan auttaa muita, sillä tiedän, miten kamala sairaus tämä on.
Ota rohkeasti minuun yhteyttä, mikäli pienikin asia mietityttää. Olen tukenasi! <3 Luen sähköpostini päivittäin ja pyrin vastaamaan viesteihin 1-2 päivän kuluessa. etunimi[at]etelansyli.fi (vaihda etunimen tilalle Venlan nimi) Lomalla 1.4.-1.5.2017.

Moikka. Olen Laura (25 v.) ja sairastuin anoreksiaan 13-vuotiaana. Kamppailin syömishäiriöni kanssa kolme vuotta, kunnes pääsin 16-vuotiaana osastojaksolle, jolloin toipumisprosessini pääsi käyntiin kunnolla. Itselleni syömishäiriö oli keino hallita kaikkea, sillä en osannut muutoin käsitellä tunteitani. Olin itseäni kohtaan ankara ja vaativa sekä perfektionismiin taipuvainen. Nyt olen toipunut syömishäiriöstäni lähes täysin mutta korjailen edelleen anoreksian itsetuntooni sekä kehonkuvaani jättämiä jälkiä. Suhteeni ruokaan ja syömiseen sekä liikuntaan on kuitenkin nykyään onneksi mutkaton, ja syömishäiriön tilalle on tullut elämästä nauttiminen ja ilo.
Haluan nyt auttaa ja tukea juuri sinua toipumisessasi. Otathan yhteyttä matalalla kynnyksellä, mitä tahansa mieleesi tuleekaan. Pyrin vastaamaan viesteihin mahdollisimman pian. etunimi[at]etelansyli.fi (vaihda etunimen tilalle Lauran nimi)

Hei, olen Johanna (36 v.), ja sairastin 18 vuotta bulimiaa. Kärsin myös traumatiloista, jatkuvasta ahdistuksesta, väsymyksestä, itseinhosta, paniikkikohtauksista ja elämän (erityisesti opiskelujen, työn ja liikunnan) suorittamisesta. Ulkoisesti menestyin, mutta sisäisesti kärsin. Pitkän prosessin ja itsetutkiskelun kautta parannuin ja pimeys alkoi viimein vaihtua valoon. Ahmimisen sekä suorittamisen tilalle tuli vahvemmin elämästä nauttiminen ja sen hyväksyminen kuka minä olen. Koen nyt olevani valmis auttamaan myös muita, olemaan tukena vertaisena ja tuomaan toivoa siitä, että syömishäiriöstä on mahdollista parantua, vaikka siitä olisi kärsinyt melkein 20 vuotta. Minuun voit olla yhteydessä asiassa kuin asiassa, pienessä tai suuressa ja pyrin vastaamaan 1-2 päivän sisällä. Vaihdan mielelläni ajatuksiani kanssasi, mikäli vain otat rohkeasti yhteyttä! johanna[at]etelansyli.fi

Terve! Olen Vanessa (29 v.), ja minulla on taustalla yli 10 vuotta jatkunut kamppailu bulimian kanssa. Koen vihdoin selättäneeni sairauteni hyvin pitkälti, ja siitä rohkaistuneena haluan nyt auttaa muita samankaltaisessa tilanteessa olevia. Nykyään elämässäni etusijalla on kokonaisvaltainen hyvinvointi, jossa on tilaa oman kehon kuuntelulle, positiivisuudelle sekä rennolle asenteelle. Pitkän prosessin jälkeen olen vihdoin kyennyt hyväksymään itseni sellaisena kuin olen, ja se on tuonut elämääni paljon ihanuutta ja myös oivalluksen siitä, että syömishäiriöstä parantuminen on mahdollista. Otathan rohkeasti yhteyttä jos yhtään siltä tuntuu. Vaihdan mielelläni ajatuksia kanssasi! Luen sähköpostini päivittäin ja pyrin vastaamaan muutaman päivän sisään. Ps. Svenska går lika bra! vanessa[at]etelansyli.fi

Hei! Olen Jasmine, 22-vuotias, sosiaalinen ja pirteä naisenalku Lounais-Suomen SYLI – ry:stä. Olen itse sairastanut anoreksiaa ja käynyt läpi vaikean, mutta vahvistavan nuoruuden. Minulla on lapsesta lähtöisin oleva urheilutausta, joten ymmärrän syömishäiriöitä kahdelta eri kantilta. Kilpaurheilijan sekä tavallisen talliaisen näkökulmasta. Nyt itse nähtyäni kipinöitä parantumisen tiestä, koen mieleiseksi auttaa niitä, jotka kokevat syömisen ongelmaksi. Myös läheiset ovat lämpimästi tervetulleita laittamaan viestiä! Parantuminen on mahdollista, oli sinulla sitten minkä tahansa tyyppinen syömishäiriö. sptuki12[at]nettisyli.fi