Äänestä SYLI-kummia vuodelle 2018

4.9.2018

Syömishäiriöliitto – SYLI on valinnut SYLI-kummin vuodesta 2014 alkaen.

SYLI-kummit ovat tehneet tunnetuksi Syömishäiriöliittoa tai lisänneet syömishäiriötietoutta liiton arvoihin sopivalla tavalla. Mukana äänestyksessä on ollut myös henkilöitä, jotka ovat kyseenalaistaneet ja haastaneet vallitsevia ulkonäköihanteita ja laihdutuskeskustelua. Tämän vuoden äänestyksessä on ensimmäistä kertaa mukana myös muita kuin henkilöitä eli yhteisöjä, tahoja, organisaatioita ja kampanjoita.

Nyt sinulla on mahdollisuus äänestää SYLI-kummia vuodelle 2018 ja antaa tunnustus sinun mielestäsi merkittävälle taholle!

Tämän vuoden ehdokkaat ovat:

365 kehoposiviinen -kollektiivi

365 kehopositiivinen -kollektiivi aloitti toimintansa pienenä DIY-kalenteriprojektina vuonna 2017. Nykyään 365 kehopositiivinen -kollektiivi jakaa sosiaalisessa mediassa kuvia ja tarinoita kaikenlaisista ihmisistä. Iso osa toiminnasta keskittyy marginalisoitujen kehoja esittelemiseen. 365 kehopositiivinen haluaa, että jokaisella on lupa näkyä ja kokea olevansa ihmisarvoinen.

Psykologi Katariina Meskanen/PsyKat

Katarina Meskanen on erikoistunut syömisen psykologiaan, syömishäiriöihin ja niihin liittyvien ilmiöiden hoitoon sekä syömisen ja painonhallinnan erilaisiin pulmiin. Katarina näkyy usein mediassa tunnesyömiseen tai ahmimiseen liittyvien artikkelien ja keskustelun yhteydessä. Katarinan kirja Pysäytä tunnesyöminen -kirja ilmestyi elokuussa ja on saanut erinomaisen vastaanoton sekä aihepiirin kanssa kamppailevilta että ammattilaisilta.

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg

Patrik Borg on pitkän linjan ravitsemusasiantuntija sekä lihavuustutkija, jonka osaamisalueeseen kuuluvat terveyden ja hyvinvoinnin ohella myös syömishäiriöiden ravitsemushoito. Patrik on erikoistunut rentoon painonhallintaan, sallivuuden ja joustavuuden ja intuitiivisen syömisen käsitteisiin syömisessä. atrik pitää Pöperöproffa-blogia, joka jakaa kansantajuista tietoa fiksusta syömisestä, kumoaa ravitsemusmyyttejä ja käsittelee myös syömishäiriöitä.

Ravitsemusterapeutti Leena Putkonen

Leena Putkonen on laillistettu ravitsemusterapeutti, tietokirjailija, kehoaktivisti sekä ja terveen kehon- ja minäkuvan promoaja. Leenan missiona on päästää ihmiset iki-laihduttamisen ikeestä ja auttaa löytämään oma tapansa syödä hyvin. Leena Putkonen tunnetaan myös Se erilainen fitness -blogin toisena kirjoittajana ja Helsingin Sanomien tuoreena ja teräväsanaisena kolumnistina.

Ravitsemusterapeutti Ulla Kärkkäinen/Bite – Haarukassa hyvinvointi

Laillistettu ravitsemusterapeutti Ulla Kärkkäine on keskittynyt syömiskäyttäytymisen, painonhallinnan ja kehonkuvan ongelmien ymmärtämiseen sekä tutkimuspuolella, asiakastyössä että nuoruudessa omakohtaisesti. Pian tohtoriksi väittelevän Ullan väitöstutkimuksen mukaan onnistuneen painonhallinnan kannalta oleellista laihduttamattomuus! Laihduttamisen sijaan olisi tärkeämpää keskittyä syömään säännöllisesti ja huolehtia hyvinvoinnistaan ja elämän mielekkyydestä kokonaisvaltaisesti.

Tampereen kaupungin syömishäiriöyksikkö

Tampereen kaupunki on perustanut uuden syömishäiriöyksikön, jossa tarjotaan avohoitoa syömishäiriötä sairastaville aikuisille. Yksikkö on iso parannus syömishäiriötä sairastavien hoitoon omalla alueellaan, sillä se kokoaa aiemmin hajallaan olleen hoidon ja ammattilaiset saman katon alle. Hoidossa pyritään sairastuneen kokonaisvaltaisen toipumisen tukemiseen. Yksikkö hyödyntää toiminnassaan myös kokemusasiantuntijoita.

Vatsamielenosoitus/Tytti Shemeikka

Toimittaja Tytti Shemeikan luotsaama Vatsamielenosoitus on vastamielenosoitus kapeille kauneusihanteille. Vatsamielenosoitus näkyy sosiaalisessa mediassa, Youtubessa sekä blogissa. Vatsamielenosoitus murtaa läskimyyttejä, pohtii vääristyneitä kehonkuvia sekä vakuuttaa, että sinä riität juuri sellaisena kuin olet.

Älä mahdu muottiin –projekti

Älä mahdu muottiin -projekti on kahden valokuvaajan, Mirkku Merimaan ja Niina Stoltin luomus. Mirkku ja Niina haluavat valokuvan keinoin ravistella ajatuksia kauneudesta ja siitä minkälaisia ihmisten ”kuuluu olla”. Projekti antaa mahdollisuuden armollisuudelle ja erilaisuuden hyväksymiselle: kun ihmiset näkyvät yhdessä erilaisina, yhteiskuntakin muuttuu sallivammaksi kaikenlaisia kehoja kohtaan.

Tutustu tarkemmin ehdokkaaseen.

Etkö löytänyt omaa suosikkiasi ehdokkaiden joukosta? Ei hätää, voit antaa äänesi luonnollisesti myös omalle ehdokkaalle äänestyslomakkeen lopussa!

Anna äänesi täällä.

Äänestys loppuu 16.9. klo 23.30.