Äänestä vuoden 2021 SYLI-kummia!

Keltaisella pohjalla teksti SYLI-kummi 2021
28.9.2021

Syömishäiriöliitto – SYLI valitsee vuosittain SYLI-kummiksi henkilön, yhteisön, tahon, organisaation tai kampanjan, joka on

• tehnyt tunnetuksi Syömishäiriöliittoa
  • lisännyt syömishäiriötietoutta liiton arvoihin sopivalla tavalla
  • kyseenalaistanut ja haastanut vallitsevia kehonormeja, kehoihanteita, laihdutuskeskustelua tai muita syömishäiriölle altistavia rakenteita yhteiskunnassamme.

SYLI-kummi äänestyksessä mukana ovat seuraavat henkilöt/tahot:

Sami-Petteri Asikainen

@iamasikainen

Sami-Petteri Asikainen on psykiatrinen sairaanhoitaja ja psyykkinen valmentaja, joka on somekanavallaan tietoisesti haastanut sliipattua kuvavirtaa. Sami-Petteri puhuu avoimesti ja monipuolisesti mm. miesten ulkonäköpäineista, kehosuhdeasioista ja mielenterveydestä ja on ottanut kantaa myös vastuullisen painopuheen puolesta.

Ihastu kehoosi

@ihastukehoosi

@ihastukehoosi Instagram-tili toteuttaa kehojen näkymisen vallankumousta. Tilillä on tilaa kaikenlaisille kehoille ja tarinoille niiden takana. Kehokuvaston monipuolistamisen lisäksi @ihastukehoosi kampanjoi näkyvästi laihdutuskulttuuria vastaan Älä laihduta -päivänä ja lisäsi samalla Syömishäiriöliiton näkyvyyttä.

Emma Karasjoki

@emmakarasjoki

Toimittaja, juontaja ja koomikko Emma Karasjoki haastaa sisällöillään ulkonäköpaineita ja laihdutuskulttuuria ja on herättänyt positiivista huomiota pullapostauksillaan sekä peräänkuuluttaa toimittajien roolia vastuullisen keho-, paino- ruoka- ja liikuntapuheen tuottamisessa.

Eve Kulmala

@evekulmala

Eve Kulmala on somekoomikko ja satiirikko, joka on osuvasti, oivaltavasti ja hauskasti käsitellyt videoissaan monien muiden puhuttelevien aiheiden ohella myös laihdutuskulttuuria. Even huumori osuu ja uppoaa!

Emmi Ohraniemi

@emmiohraniemi

Emmi Ohraniemi toimii syömishäiriö- ja kehoasioiden äärellä sekä joogaopettajana että kirjailijana. Emmi on toisena kirjoittajana Kotona kehossani -kirjassa, jossa lempeys ei huku lässytykseen ja omakohtaisuus on sopivasti läsnä. Työpajojen ohjaajana Emmin ote on vakuuttanut mm. Tampereen SYLI-keskuksen työntekijöitä jo pitkään.

Mari Salminen

@kehossa

Mari Salminen on @Kehossakanavien sisällöntuottaja, fysioterapeutti ja ratkaisukeskeisen valmennuksen opiskelija. Mari puhuu kehorauhan puolesta ja haastaa paino- ja ulkonäkökeskeistä hyvinvointinäkökulmaa.

Roti ry

@rotiry

Roti ry on viime keväänä perustettu yhdistys, jonka tarkoituksena on edistää liikunta-alan toimintaedellytyksiä sekä vastuullista työ- ja ammatinharjoittamisen kulttuuria. Liikunta-alalla tarvitaan rotia monen muun asian lisäksi siihen, kuinka paljon laihdutuskulttuuri liikunta-alalla elää ja vie tilaa. Yhdistyksen perustajahahmoihin kuuluvat yhdenvertaisuutta liikunta-alalla tutkinut Kaisa-Riitta Aho ja  @annann_coaching -tililtä tutut Anna ja Annette, jotka ovat jakaneet ajatuksiamme jo paljon Rotin olemassaoloa pidempään.

Sita Salminen

@sitasalminen

Sita Salminen on sisällöntuottaja ja kirjailija, joka nostaa somesisällöissään syömishäiriö- ja kehonkuvateemoja sekä puhuu vastuullisen keho-, ruoka- ja liikuntapuheen merkityksestä. Sita nostaa sisällöissään seksuaalisuuden teemoja ja alleviivaa, kuinka seksi ja seksuaalisuus kuuluvat kaikille; seksuaaliseen suuntautumiseen, kehoon tai mihinkään muuhun ominaisuteen katsomatta.

Sua varten somessa -hanke

@suavarten_official

Sua varten somessa -hankkeen tarkoituksena on vähentää somessa tapahtuvaa, nuoriin kohdistuvaa seksuaalista häirintää, ahdistelua ja väkivaltaa. Tärkeiden aiheiden äärellä ollaan siis, myös syömishäiriöiden ennaltaehkäisyn näkökulmasta. Lisäksi kehorauha- ja painopuheasiat ovat olleet näkyvästi ja upeasti toteutettuna esillä Sua varten –somekanavilla. Syömishäiriöliitto arvostaa!

Monica Ålgars

@monicaalgars

Monica on syömishäiriöihin erikoistunut psykologi, kliinisen psykologian dosentti ja psykoterapeutti, joka on tehnyt jo pitkään töitä syömishäiriöiden parissa mm. HUS:n Syömishäiriöyksikössä. Monica perusti puolitoista vuotta sitten ammatillisen Instagram-kanavan, jossa jakaa tutkimukseen ja omaan osaamiseensa perustuvaa tietoa syömishäiriöistä helposti lähestyttävässä muodossa.

Äänestä!

SYLI-kummi valitaan äänestämällä, ja sinulla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, kuka/ketkä/mikä on vuoden 2021 SYLI-kummi.

Äänestämään pääset täältä. Äänestysaika loppuu ke 6.10. klo 23:55.