Älä laihduta -päivää vietetään 6.5.

Älä laihduta -päivä 6.5.
30.4.2020

Ensi viikolla 6.5. vietetään Älä laihduta -päivää. Syömishäiriöliitto on jo vuosien ajan kampanjoinut Älä laihduta -päivänä laihdutuskulttuurin ja kapeiden kehoihanteiden kyseenalaistamisen puolesta, ja tekee niin tänäkin vuonna.

Miten siitä painosta sitten pitäisi puhua? -somekampanja

Suunnitteilla ollut Miten siitä painosta sitten pitäisi puhua? -seminaari jouduttiin Älä laihduta -päivältä vallitsevien poikkeusolosuhteiden vuoksi perumaan. Päivää vietetään kuitenkin samalla teemalla somessa koko alkavan viikon ajan. Syömishäiriöliiton somekanavilla julkaistaan 4. – 8.5. päivittäin painopuheeseen ja laajemminkin paino- ja kehosuhteeseen liittyviä postauksia, ja haastetaan seuraajia kertomaan omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan aiheesta.

Älä laihduta -päivän Miten siitä painosta sitten pitäisi puhua? -somekampanja on suunnattu ensisijaisesti terveydenhuolto-, hyvinvointi- ja liikunta-alan ammattilaisille – juuri heille, jotka haitallista (tai vastuullista!) painopuhetta voivat työssään ylläpitää. Keskusteluun saavat kuitenkin osallistua kaikki! Toivottavaa on, että ajatuksia ja kokemuksia kuullaan ennen kaikkea niiltä tahoilta, jotka vastuullista tai haitallista painopuhetta ovat kohdanneet.

Seuraa kampanjaa somessa:

Instagram: @syomishairioliitto

Facebook: https://www.facebook.com/syomishairioliitto/

Twitter: @syomishairio

osallistu päivän viettoon tunnisteella #älälaihduta365.

Vastuullisen painopuheen teemaan voi tutustua myös Syömishäiriöliiton julkaiseman Miten siitä painosta sitten pitäisi puhua? -oppaan kautta. Esite on luettavissa nettisivuillamme tai voit tilata painettuja esitteitä posti- ja käsittelykuluja vastaan.

Älä laihduta -päivän teesit vuonna 2020 ovat:

1. Älä laihduta – huolehdi hyvinvoinnista

Älä laihduta -päivän sitkeimmät vastustajat vetoavat toistuvasti kansanterveyden näkökulmaan ja lihavuuden aiheuttamiin terveysriskeihin. Älä laihduta -päivä ei yritä kiistää lihavuuteen liittyviä terveysriskejä. Älä laihduta -päivä haluaa muistuttaa, että laihduttaminen on lihavuuden ehkäisyn näkökulmasta varsin tehoton keino. Lisäksi on huomioitava, että psyykkinen hyvinvointi on kokonaisvaltaisen terveyden kannalta vähintään yhtä merkityksellinen kuin paino. On tilanteita, joissa on ymmärrettävä ja hyväksyttävä, että laihduttaminen haavoittaa kokonaisvaltaista hyvinvointia enemmän kuin lihavuus.

Älä laihduta -päivä ei kiellä laihtumista. Älä laihduta -päivä muistuttaa, että syömisestä, liikkumisesta ja painosta voi puhua myös kehosuhdetta ja kokonaisvaltaista hyvinvointia kunnioittaen.

2. Älä laihduta – arvosta kehojen monimuotoisuutta

Älä laihduta -päivä on ihmisoikeuksien asialla. Laihduttamaan kannustaminen viestii aina, että ihmisessä ja hänen kehossaan on jotain vikaa. Ihmisen painon ja koon taustalla vaikuttaa aina eletyn elämän pituinen ja omannäköinen tarina. Oletusten tekeminen ihmisestä pelkän painon ja koon perusteella on siksi kyseenalaista. Ihmisarvo kuuluu jokaiselle painosta riippumatta.

Laihduttaminen ei ole jokaisen lihavan ihmisen velvollisuus. Sen sijaan jokainen ihminen ansaitsee tulla kohdatuksi ja kohdelluksi tasa-arvoisena ihmisenä – painosta ja koosta riippumatta.

3. Älä laihduta – muista syömishäiriönäkökulma

Älä laihduta -päivä on myös syömishäiriöiden ennaltaehkäisyn ja syömishäiriöstä toipumisen asialla. Syömishäiriön laukaisevana tekijänä on usein jokin laihduttamiseen liittyvä, harmittomaksi tarkoitettu kommentti. Laihduttaminen sysää liikkeelle tapahtumaketjun, jonka lopputuloksena on hengenvaarallinen ja elämän joka kolkkaan vaikuttava sairaus: syömishäiriö. Laihduttamisen lopettaminen on edellytys syömishäiriöstä toipumiselle syömishäiriön oirekuvasta riippumatta.

Laihduttaminen ei automaattisesti ole terveysteko. Laihduttaminen voi myös sairastuttaa.

Lisätiedot: Katri Mikkilä, asiantuntija, Syömishäiriöliitto – SYLI ry

puh. 040 558 5262, s-posti: katri.mikkila(a)syomishairioliitto.fi