Älä laihduta -päivää vietetään 6.5. – teemana tänä vuonna liikkuminen

Kuvassa oranssilla taustalla teksti: Älä laihduta -päivä 6.5.
29.4.2021

Ensi viikolla 6.5. vietetään kansainvälistä Älä laihduta -päivää. Syömishäiriöliitto on jo vuosien ajan kampanjoinut Älä laihduta -päivänä ja tekee niin tänäkin vuona.

Älä laihduta -päivä – miksi?

Elämme vahvasti laihdutusmyönteisessä ja kapeiden kehoihanteiden tahdittamassa maailmassa. Laihdutuskulttuuri on niin syvällä yhteiskuntamme rakenteissa, että harva meistä edes huomaa kohtaavansa päivittäin laihdutuskulttuurin tuottamia ilmiöitä tai sitä, että lihavuuteen liittyvä syrjintä on todellisuutta.

Älä laihduta -päivä on olemassa juuri siksi. Jotta laihdutuskulttuuri, lihavuuteen liittyvää syrjintä ja niiden haitallisuus tulisi näkyväksi.

Mutta entä terveys?

Laihdutuskulttuuria ylläpidetään ja perustellaan usein terveysnäkökulmasta ja lihavuuden terveysriskejä kertailemalla. Älä laihduta -päivä ei yritä kiistää lihavuuteen liittyvien terveysriskien olemassaoloa. Älä laihduta -päivä sen sijaan muistuttaa, että aina, kun puhumme lihavuudesta ongelmana, puhumme myös lihavista ihmisistä ongelmana.

Entä jos onkin niin, että itsensä ongelmaksi kokeminen ei auta ketään? Entä jos on niin, että laihdutuskulttuuri ja painokeskeinen terveyskäsitys onkin lopulta myös terveyden edistämisen esteenä? Entä jos on niin, että hoikkuuden tai terveyden tavoittelu ei ole kenenkään velvollisuus?

Älä laihduta -päivän teema vuonna 2021 on liikkuminen

Liikkuminen yhdistetään usein laihtumiseen – ehkä enemmän kuin ollaan edes valmiit myöntämään. Eikä se tavallaan ole ihme. Onhan liikkumiseen vuosikausien ajan motivoitu ihmisiä laihtumis-, kehonmuokkaus tai kaloreidenkuluttamiskärjellä.

Laihduttaminen tosin on jo kohta vuosikymmenen ajan ollut terminä poissa muodista, varsinkin liikunta-alalla tai liikkumisesta puhuttaessa:

”Ei meillä laihduteta, meillä tehdään pysyviä elämäntapamuutoksia.”
”En mä haluu laihtuu, mä haluun lisää lihaserottuvuutta ja/tai muokata kehonkoostumusta.”
”Mä vaan on sellainen, että motivoidun, kun nään, paljonko kaloreita on kulunut.”

Olemme pahoillamme, kun joudumme sanomaan tämän, mutta: Se on silti laihduttamista.

Elämäntapamuutos jota mitataan vaa’alla tai mittanauhalla, on laihduttamista. Lihaserottuvuuden lisääminen tai kehonkoostumuksen muokkaaminen on laihduttamista. Kaloreiden kyttääminen ja niiden kuluttamisesta motivoituminen on laihduttamista. Ne ovat vain trendikkäämpiä ja ehkä hyväksyttävämpiä tapoja ilmaista täysin sama asia.

Tänä vuonna Älä laihduta -päivän kunniaksi pysähdytään pohtimaan, kuinka paljon laihdutuskulttuuri vaikuttaa ajatuksiimme liikkumisesta ja siihen, miten liikumme.

Voisiko liikkumiseen löytyä muitakin kannustimia kuin mittaamiseen ja suorittamiseen keskittyviä keinoja, jotka kumpuavat laihdutuskulttuurista? Saako lihava ihminen liikkua ilman oletusta siitä, että hän yrittää laihtua? Miksi oikeastaan liikumme siten miten liikumme? Tai miksi emme liiku?

Tervetuloa mukaan!

Älä laihduta -päivää vietetään Syömishäiriöliiton somessa viikolla 18 (3. – 7.5.2021).

Seuraa kampanjaa ja osallistu päivän viettoon somessa:

Instagram: @syomishairioliitto
Facebook: @syomishairioliitto