Eduskunnan Syömishäiriöt-yhteistyöryhmä on järjestäytynyt – tavoitteena hoidon ja kuntoutuksen kehittäminen sekä perheiden huomioiminen hoidossa

Kuvassa on kansanedustaja Mia Laiho.
21.9.2020

Syömishäiriöt-yhteistyöryhmän puheenjohtajaksi valittiin 17.9.2020 kokoomuksen kansanedustaja, lääketieteen tohtori Mia Laiho. Yhteistyöryhmän varapuheenjohtaja toimii Mikko Savola (kesk.) ja sihteerinä toiminnanjohtaja Kirsi Broström Syömishäiriöliitosta.

Yhteistyöryhmän tavoitteena on toimia syömishäiriöiden hoidon ja kuntoutuksen kehittämiskohteiden parissa sekä työskennellä syömishäiriöiden tehokkaamman tunnistamisen puolesta.

”Erityisen tärkeää on, että myös epätyypilliset syömishäiriöt tunnistetaan. Tiedämme, että esim. noin 8 % ylipainoisista ja 20% vaikean lihavuuden takia hoitoon hakeutuvista kärsii ahmintahäiriöstä. Myös lasten syömishäiriöiden tunnistamisessa on omat haasteensa”, kertoo ryhmän tuore puheenjohtaja Mia Laiho.

Varapuheenjohtaja Mikko Savola peräänkuuluttaa puolestaan perheiden parempaa huomioimista hoidossa. ”Syömishäiriö on koko perhettä koskettava sairaus. Koska syömishäiriöön usein sairastutaan varhaisnuoruudessa, on tärkeää, että koko perhettä tuetaan vaikean sairauden aikana.”

Syömishäiriöt-yhteistyöryhmä kokoontuu säännöllisesti pohtimaan pinnalla olevia hoidon ja kuntoutuksen kysymyksiä, järjestää webinaareja ja Kansalaisinfoja, tapaa asiantuntijoita ja toimii tiiviissä yhteistyössä Syömishäiriöliiton kanssa.

Yhteistyöryhmän muina jäseninä toimivat:

• kansanedustaja Saara-Sofia Sirén (kok.)
  • kansanedustaja Inka Hopsu (vihr.)
  • kansanedustaja Sofia Virta (vihr.)
  • kansanedustaja Päivi Räsänen (kd.)
  • kansanedustaja Sari Tanus (kd.) tieto päivitetty 26.10.2020
  • sivistys- ja sosiaalipolitiikan asiantuntija Terhi Peltokorpi (kesk.)

Ryhmää täydennetään tarvittaessa eri alojen asiatuntijoilla.

Lisätietoa ryhmän toiminnasta antaa ryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Mia Laiho, puh. 050 433 6461, mia.laiho (at) eduskunta.fi.

Lisätietoja syömishäiriöistä antaa Syömishäiriöliiton toiminnanjohtaja Kirsi Broström, puh. 040 752 9526, s-posti: kirsi.brostrom (at) syomishairioliitto.fi.

Kuvan lähde: Eduskunta