Vihreää valoa kuuntelemiselle

Kuvassa on kuunteleva norsu ja teksti Ketä voisit kuunnella.
9.10.2020

Tiedät tunteen, kun olet puhumassa jostain itsellesi tärkeästä, mutta sinua ei kuunnella. Toisen huomio on muualla, tai hän puhuu päälle. Tulet ohitetuksi. Tai sitten saat neuvoja tai ratkaisuehdotuksia tilanteeseesi, vaikka et niitä pyytänyt. Lopputulos on sama: Tulet ohitetuksi, ehkä vähätellyksikin.

Kuuntelemisesta ja sen merkityksestä puhutaan paljon, mutta välillä tuntuu, että keskustelu kaipaisi rautalankaa avukseen:

Mistä kuuntelemisessa on kyse? Minkälaiset reaktiot osoittavat, että on tullut kuulluksi?

Kuuntelutilanteissa olennaista on, että kuuntelee ensin, ja toimii vasta sitten. Siihen väliin jää sopivasti hetki, jolloin voi miettiä, mitä toinen kertomallaan asialla tarkoittaa. Vaikka kieltävät lauserakenteet toimivat harvoin, rautalankamielessä niiden käyttö on perusteltua.

Kun juttelet toisen kanssa, huomioi:

• pyytääkö hän neuvoja tai ratkaisukeinoja? Jos ei, niiden jakaminen on huono idea. Ennen kuin reagoit, voit varmistaa, haluaako hän tulla neuvotuksi tai kuulla ratkaisuehdotuksesi.
  • toivooko hän tilanteensa tarkastelua yhdessä? Jos ei, toisen tarinan analysointi ei ole suotavaa.  Ennen kuin reagoit, voit varmistaa, haluaako hän kuulla oman tulkintasi tilanteestaan.
  • haluaako hän tukea, tsemppausta tai kuulla, ettei ole yksin tilanteessaan? Niistä tuskin on haittaa missään tilanteessa.

Näitä keinoja voit joka tapauksessa käyttää:

Sano, että olet hänen tukenaan. Anna tilaa kertoa lisää. Kerro, että et voi tietää miltä hänestä tuntuu, mutta olet hengessä mukana. Kerro että kuulet mielelläsi jatkossakin hänen asiastaan. Toivo hänelle voimia (tai jotain muuta asiaan sopivaa). Kysy, saatko halata. Osoita, että ymmärrät, olet läsnä ja kuuntelet.

Jos olet epävarma, miten toimia, on olemassa yksi vuorenvarma keino, millä et tule vähätelleeksi tai ohittaneeksi toista: Kysy, mitä hän toivoo sinulta. Näin toimimalla välität toiselle tiedon siitä, että hän ajatuksineen, tunteineen ja mielipiteineen on sinulle tärkeä.

***

Jos haluat tarkastella kuuntelemisen ja toisen tukemisen taitoja lisää, voit tutustua mm. Syömishäiriöliiton Kohtaamisoppaaseen – joka on alun perin suunnattu ammattilaisille, mutta siitä saadaan säännöllisesti hyvää palautetta ihan kaikilta, joita kohtaamisaihe kiinnostaa!

Teksti julkaistiin Maailman mielenterveyspäivänä 10.10.2020, jolloin päivän teemana oli kuunteleminen.

Ritva Näräkkä
Järjestösuunnittelija, kuuntelun taitojen opiskelija