Pohjois-Suomen SYLI-keskuksen alueena puoli Suomea

Kuvassa ovat toiminnanohjaaja Iiris Pitkämäki ja koordinaattori Anni Rekilä.
11.6.2020

Huhtikuussa aloittanut Pohjois-Suomen SYLI-keskus -hanke on päässyt hyvään vauhtiin poikkeuskeväästä huolimatta. SYLI-keskukselle on löytynyt tilat Oulun keskustasta Hallituskadulta ja toiminta tulee käynnistymään keskuksella elokuun alussa avoimina kahvi- ja aamupalahetkinä.

Syömishäiriöosaamista sote-, opetus- ja nuorisoalan ammattilaisille

Pohjois-Suomen SYLI-keskuksen työ tulee olemaan liikkuvaa ja toimintaa toteutetaan koko Pohjois-Suomen alueella. Alueen suurimpia kaupunkeja Oulun lisäksi ovat Rovaniemi, Kajaani, Raahe, Kemi, Ylivieska ja Kuusamo. Suurimpien kaupunkien lisäksi SYLI-keskuksen työntekijät jalkautuvat parhaansa mukaan myös pienempiin Pohjois-Suomen kuntiin.

”Pohjoisessa eletään todellisuutta, jossa lähin sairaala voi olla 450 kilometrin päässä. Tähän peilaten tulisi olla itsestään selvää, että jokaisen kunnassa työskentelevän sote-, opetus- ja nuorisotyön ammattilaisen työkalupakkiin tulisi kuulua riittävä syömishäiriöosaaminen. Me kaikki voimme osaltamme tukea tervettä keho- ja ruokasuhdetta, ja sillä mahdollistetaan inhimillisen tuen tarjoaminen ja vältetään hoidon painottumista erikoissairaanhoitoon”, SYLI-keskuksen toiminnanohjaaja Iiris Pitkäjärvi miettii.

Syksylle on jo paljon monenlaisia suunnitelmia SYLI-keskuksen toimintaan liittyen. ”Olemme saaneet paljon yhteydenottoja alueella toimivilta ammattilaisilta, jotka kaipaavat tukea, neuvoja ja verkostoitumista syömishäiriötyön tiimoilta”, koordinaattori Anni Rekilä kertoo. ”Meillä on syksylle sovittuna jo muutamia ammattilaisten koulutuksia ja tapaamisia Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan alueella. Tämän lisäksi järjestämme Oulussa SYLI-keskuksella ammattilaisille kohdennetun aamubrunssin syömishäiriötä sairastavia tai heidän läheisiään työssään kohtaavien ammattilaisten verkostoitumista ja tiedon jakamista tukemaan”, Rekilä summaa.

Tukea ja toimintaa syömishäiriötä sairastaville, oireileville ja läheisille

Myös oirehtivien ja sairastuneiden sekä läheisten tukemiseksi on pohdittu monenlaisia yhteistyökuvioita. ”Pyrimme kattamaan laajaa maantieteellistä aluetta erilaisin yhteistyö- ja verkkoauttamisen keinoin, jotta jokainen olisi avunsaannin suhteen tasavertaisessa asemassa. Viemällä syömishäiriöosaamista jo olemassa oleviin palveluihin mahdollistamme sen, että parhaassa tapauksessa henkilö tulee kohdatuksi ja autetuksi jo tutuissa, arkipäiväisissä kohtaamistilanteissa”, Pitkäjärvi pohtii.

SYLI-keskus tukee tervettä keho- ja ruokasuhdetta

Varsinaisen matalan kynnyksen toiminnan lisäksi SYLI-keskuksella tullaan järjestämään erilaisia kaikille avoimia tervettä kehosuhdetta tukevia tapahtumia, kuten Älä mahdu muottiin -kuvaukset lokakuussa Maailman mielenterveyspäivänä 10.10. ”Suosittelen lämpimästi kaikkia positiivisen kehosuhteen teemoista kiinnostuneita osallistumaan Älä mahdu muottiin -kuvauksiin SYLI-keskuksella lokakuussa. Olen kuullut, että kuvaus on todella positiivinen ja voimaannuttava kokemus. Samalla pääsee tutustumaan SYLI-keskukseen, pidämme ovet avoimina ja kahvipannun kuumana tuolloin koko lauantaipäivän”, Rekilä innostaa.

Seuraa Pohjois-Suomen SYLI-keskusta somessa

Pohjois-Suomen SYLI-keskuksen toimintaa voi seurata keskuksen sometileillä Facebookissa ja Instagramissa @sylikeskuspohjoissuomi. Ajantasainen toimintakalenteri löytyy keskuksen omalta nettisivuilta.

Lisätietoja:

Anni Rekilä, koordinaattori, anni.rekila (at) syomishairioliitto.fi, p. 040 821 9733
Iiris Pitkäjärvi, toiminnanohjaaja, iiris.pitkajarvi (at) syomishairioliitto.fi p. 040 841 4882