SYLI-kummi 2019 valitaan nyt, saa äänestää!

19.9.2019

Syömishäiriöliitto – SYLI valitsee vuosittain SYLI-kummiksi henkilön, yhteisön, tahon, organisaation tai kampanjan, joka on

• tehnyt tunnetuksi Syömishäiriöliittoa,
  • lisännyt syömishäiriötietoutta liiton arvoihin sopivalla tavalla tai
  • kyseenalaistanut ja haastanut vallitsevia ulkonäköihanteita ja laihdutuskeskustelua

SYLI-kummi valitaan äänestämällä, ja sinulla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, kuka/ketkä/mikä on vuoden 2019 SYLI-kummi.

Arvovaltainen SYLI-raati on seulonut sopivat SYLI-kummiehdokkaat ja ne tulevat tässä:

Body Posi Suomi ry

Body Posi Suomi ry on elokuussa 2018 rekisteröity suomalainen yhdistys, jonka toiminnan tarkoitus on ylläpitää ja tukea positiivista kehonkuvaa Suomessa, ja edistää suomalaista kehonkuvaan liittyvää mielenterveystyötä. Body Posi Suomi ry järjesti tammikuussa 2019 Suomen ensimmäiset kehopositiiviset messut ja on julkaissut kehopositiivisen kalenterin vuosina 2018 ja 2019.

Body Posi Suomi ry:n nettisivuille.

Elina Gustafsson

Elina Gustafsson on suomalainen nyrkkeilijä, joka on avoimesti eri medioissa ja omalla instagram-tilillään tuonut esiin syömishäiriökokemustaan ja kilpaurheilun syömishäiriölle altistavaa toimintakulttuuria. Gustafssonin tapa puhua syömishäiriöstä on suomalaisen urheilun saralla poikkeuksellisen avointa ja esimerkillistä.

Elina Gustafssonin haastattelu Mieli ry:n nettisivuilla ja @ellugee:n instagram-tili.

Kymenlaakson syömishäiriöiden hoitomalli

Kymenlaaksossa kehitetään syömishäiriöiden hoitomallia, joka sisältää kouluikäisten lasten, nuorten ja aikuisten sekä somaattisen että psykiatrisen hoidon. Hoitomallin tavoitteena on parantaa syömishäiriöiden tunnistamista, hoidon laatua ja saatavuutta. Kymenlaakson syömishäiriöiden hoitomallin kehittämistyötä on ollut ilo seurata mm. sosiaalisen median kanavilla.

Kymenlaakson syömishäiriöiden hoitomallin facebook-sivulle

Neuvokas perhe

Neuvokas perhe on lapsiperheille ja neuvolan työntekijöille sunnattu toimintamalli, jonka tavoitteena on ilon, innostuksen ja kannustuksen kautta edistää hyvinvointia tukevia elintapoja. Neuvokas perhe on tuottanut hyvää ja syömishäiriösensitiivistä materiaalia liittyen lasten ylipainoon. Neuvokas perhe on osa Suomen Sydänliiton toimintaa.

Neuvokas perhe -nettisivuille

Omenatupa-blogi

Omenatupa on Syömishäiriökeskuksen blogi, jossa Syömishäiriökeskuksen työntekijät pohtivat syömishäiriöihin sekä syömishäiriöiden hoitoon ja kuntoutukseen liittyviä aiheita. Hoitoa ja kuntoutusta tarkastellaan yleisesti, mutta myös Syömishäiriökeskuksen käytänteiden näkökulmasta.

Omenatupa-blogiin

@toofiercefordietculture

@toofiercefordietculture on syömishäiriöstä toipuvan Anna Penttilän henkilökohtainen ja vapaa-ajalla päivittyvä instagramtili. Penttilä puhuu instagramtilillään avoimesti ja itseään likoon pistäen syömishäiriökokemuksestaan ja toipumismatkastaan sekä kannustaa seuraajiaan aktiivisesti syömishäiriöajatusten vastaiseen taisteluun. Penttilän tilin sisältö on pääasiassa englanniksi ja tili on tavoittanut seuraajia ympäri maailman.

@toofiercefordietculture-tiliin

Viivi Rintanen / Hulluussarjakuvia

Viivi Rintanen on sarjakuvataiteilija, jonka esikoisalbumi Mielisairaalan kesätyttö on omaelämäkerrallinen kuvaus syömishäiriöstä ja kesätyöstä mielenterveysosaston siivoojana. Hulluussarjakuvia -blogissa Rintanen piirtää lukijoidensa mielenterveystarinoita nettisarjakuviksi, joista viimeisin kertoo pakkoliikunnasta. Lisäksi Rintaselta on tulossa Hulluussarjakuvia -kokoelmateos (2020) ja ”Taidetta hoitolaitoksiin: Syömishäiriö sarjakuvaksi -työpajat” syömishäiriötä sairastaville uusimaalaisille (2020-2021).

Hulluusarjakuvia-nettisivulle

Älä mahdu muottiin

#älämahdumuottiin on kahden valokuvaajan, Mirkku Merimaan ja Niina Stoltin taideprojekti, josta on muodostunut yhteiskunnallinen empatia-liike. Merimaa ja Stolt tekevät #älämahdumuottiin-projektia, jotta kenenkään ei tarvitsisi tuntea olevansa vääränlainen. Projektilla halutaan kyseenalaistaa ajatuksia siitä, minkälaisia meidän ihmisten ”kuuluu olla”. Projektin tavoitteena on auttaa ihmisiä hyväksymään itsensä (ja muut) sellaisena kuin ovat ja  päästämään irti turhista muoteista, joita muut ihmiset, yhteiskunta ja myös me itse asetamme itsellemme.

#älämahdumuottiin-projektin fb-sivulle

Oma ehdokas?

Eikö ehdokkaiden joukosta löytynyt sopivaa? Onko sinulla mielessäsi joku tämän ehdokasjoukon ulkopuolinen henkilö/yhteisö/taho/organisaatio/kampanja, joka mielestäisi ansaitsisi SYLI-kummi-arvonimen? Mahtavaa! Voit äänestää myös omaa ehdokastasi.

Äänestämään pääset täältä. Äänestysaika päättyy sunnuntaina 29.9. klo 23.59.