Syömishäiriöliitto julistaa jouluruokarauhan

25.3.2024

”Ruokarauha kuuluu kaikille, vuoden jokaisena päivänä, arkena ja juhlana. Erityisen tärkeää ruokarauhan muistaminen on joulun kaltaisten juhlapyhien aikaan, kun monissa kodeissa kokoonnutaan perheen, suvun tai muiden läheisten ihmisten kanssa yhteisen pöydän ääreen ja herkkua on siinä monenlaista. Puhumme ruokarauhasta tietysti syömishäiriön näkökulmasta, mutta myös kaikenikäisten ja -kokoisten terveen ruoka- ja kehosuhteen opettelun kannalta.”

Näin olemme kirjoittaneet jo vuonna 2019. Vuonna 2023 kaikki tämä pätee edelleen. Ajat ja tavat kuitenkin muuttuvat ja mekin halusimme päivittää jouluruokarauhan vuoteen 2023.

Syömishäiriöliitto julistaa jouluruokarauhaa vuonna 2023 näin:

Jouluruokarauha

Jouluna(kin) syödään ilman ruokamäärien tai ravintoainesisältöjen kommentointia, arvostelua, vertailua ja kertailua.

Kaikki ruoka on yhtä sallittua – niin joulun ja uuden vuoden välissä kuin uuden vuoden ja joulun välissäkin.

Jouluherkuista saa pitää tai olla pitämättä – tärkeintä on muistaa, että herkuiksi mielletyt ruoat ovat osa täysipainoista ja riittävää syömistä arjessa ja juhlassa.

Joulunakin jokaisella on lupa syödä omaa kehoaan kuunnellen, omien tarpeidensa mukaan.

Vaikka sinulla olisi vielä kylläinen olo, jollain muulla saa olla jo nälkä.

Syöminen on lähtökohtaisesti aina sallittua – ei vain jouluna.

Syömistä ei koskaan ansaita eikä kompensoida syömättömyydellä tai liikkumisella.

Kaikilla on kehon koosta riippumatta samanarvoinen lupa syödä.

Jouluruokarauha – mikä, miksi, miten?

Miksi juuri jouluruokarauha?

• Koska jouluisin vahingollinen ruoka- ja kehopuhe on surullisen yleistä.

Miten käytetään?

• Altista jollain konstilla jouluseurueesi tälle postaukselle. Emme lupaa että kaikki heti tajuaa, mutta annetaan heille mahdollisuus tajuta.

Voimassaoloaika:

• Ennen joulua, jouluna ja joulun jälkeen
  • Joulun ulkopuolisena aikana käyttökelpoinen ilman joulu-etuliitettä.

Ruokarauhaisaa joulua!

Syömishäiriöliitto toivottaa ruokarauhaa joulun odotukseen, jouluun ja joulun jälkeiseen aikaan ihan jokaiselle!