Tunnista laihdutuskulttuuri ympärilläsi

26.3.2024

Laihdutuskulttuuri elää ja voi hyvin, vaikka räikeimmät ilmiöt on siivottu meidän syömishäiriöliittolaisten kuplasta pois. Silti saamme itsemme säännöllisesti kiinni laihdutuskulttuurin mukanaan tuomista ajatuksista.

Laihdutuskulttuuria ovat esimerkiksi puheet ”pizzaperjantaista” ja “kesäkunnosta”, syyllisyyden ja häpeän tunteet syömisestä tai liikkumatta olemisesta sekä mainokset, joissa puhutaan vaikkapa “terveellisistä herkuista” tai ”hyvällä omallatunnolla” syömisestä ja joissa näkyy vain hoikkia ja treenattuja kehoja.

Tunnista laihdutuskulttuurin kolmen kärki:

Some

Somessa laihdutuskulttuuri on paljon muutakin kuin laihdutusohjeita. Some-kuvasto on edelleen yksipuolista, vaikka vaihtoehtoja onkin tarjolla. Silti haitallisen sisällön välttäminen haastavaa. Itseään triggeröivään sisältöön voi törmätä vaikka kaverin tilillä. Meillä on vain yksi neuvo: Piilota tili tai lopeta sen seuraaminen.

Voit myös opettaa algoritmia tarjoamaan sinulle monipuolisempaa sisältöä valitsemalla aktiivisesti seurattavaksi tilejä, joiden tarjoama sisältö on syömishäiriösensitiivistä. Joskus ainoa tapa suojata itseään on jättää sosiaalinen media tauolle.

Markkinointi

Kauppojen hyllyillä on riveissä toinen toistaan värikkäämpiä lupauksia “paremmasta”.  Laihdutuskulttuurin kivijalkoina toimivat sokerittomuus ja rasvattomuus.

Voit antaa laihdutuskulttuurille kyytiä valitsemalla toisin. Haasta itseäsi pohtimaan, miksi ostoskoriisi päätyvät juuri ne tuotteet, joita valitset. Onko taustalla ruuan maku vai oletko tehnyt valintoja, koska uskot niiden olevan sinulle parempia (=kevyempiä)?

Liikuntabisnes

Laihdutuskulttuuriin törmää melko varmasti liikuntaympyröissä. Liikuntaan liitetään usein painon ja ravinnon kontrollointi, ja syömishäiriöajatukset verhotaan kunnon kohottamisen tavoitteisiin.

Jos treeniporukat tai valmentajat puhuvat painosta tai ruokien energiasisällöistä, voit äänestää jaloillasi tai kertoa, että et halua altistua puheelle. Suojele itseäsi ja valitse oikeasti hyvää tekeviä harrastuksia.

Summa summarum

On normaalia, että laihdutuskulttuuri vaikuttaa meihin kaikkiin. Haluaisimme ajatella, että on mahdollista välttää laihdutuskulttuurille altistumista, mutta emme oikein usko siihen. Haitallista ruoka-, keho- ja liikkumispuhetta on kaikkialla. Itsensä suojaamisen lisäksi on tärkeää oppia tunnistamaan laihdutuskulttuuri ja se mukanaan tuomat ajatukset.

Kiitämme inspiraatiosta artikkelia 5 Sneaky Ways Diet Culture Might Still Be Messing With You (linkki aukeaa uuteen ikkunaan).