Kuvassa on kuunteleva norsu ja teksti Ketä voisit kuunnella.

Maailman mielenterveyspäivä 10.10.2020 näyttää vihreää valoa kuuntelemiselle

9.10.2020

Maailman mielenterveyspäivää vietetään jälleen 10.10. Tämän vuoden teemana on kuunteleminen, koska se, miten tulemme kohdatuiksi, vaikuttaa merkittävästi hyvinvointiimme. Näytämme ”vihreää valoa” kuuntelemiselle ja kannustamme jokaista aitoihin läsnäoleviin kohtaamisiin. – Ketä sinä voisit kuunnella?

Tiedätkö tunteen, kun olet puhumassa jostain itsellesi tärkeästä, mutta sinua ei kuunnella? Toisen huomio on muualla, tai hän puhuu päälle. Tai hän alkaa neuvoa ja ratkaista ongelmaasi – huomioimatta, että todennäköisesti itse tunnet oman tilanteesi parhaiten. Lopputulos on sama: Tulet ohitetuksi, ehkä vähätellyksikin.

Kuuntelemisesta ja sen merkityksestä puhutaan paljon, mutta välillä tuntuu, että keskustelu kaipaisi rautalankaa avukseen. Mistä kuuntelemisessa on kyse? Mistä tietää tulleensa kuulluksi?

Kuuntelutilanteissa olennaista on, että kuuntelee ensin, ja toimii vasta sitten. Siihen väliin jää sopivasti hetki, jolloin voi miettiä, mitä toinen kertomallaan asialla tarkoittaa.

Kun juttelet toisen kanssa, huomioi:

• pyytääkö hän apua, neuvoa, ratkaisukeinoja? Jos ei, niiden jakaminen on huono idea. Ennen kuin reagoit, varmista, haluaako hän kuulla neuvosi.
  • toivooko hän tilanteensa tarkastelua yhdessä? Jos ei, toisen tarinan analysointi ei ole suotavaa.  Ennen kuin reagoit, voit varmistaa, haluaako hän kuulla oman tulkintasi tilanteestaan.
  • haluaako hän tukea, tsemppausta tai kuulla, ettei ole yksin tilanteessaan?

Näitä keinoja voit joka tapauksessa käyttää: Sano, että olet hänen tukenaan. Anna tilaa kertoa lisää. Kerro, että et voi tietää miltä hänestä tuntuu, mutta olet hengessä mukana. Toivo hänelle voimia (tai jotain muuta asiaan sopivaa). Kysy, saatko halata. Osoita että ymmärrät, olet läsnä ja kuuntelet.

Jos olet epävarma, miten toimia, on olemassa yksi vuorenvarma keino, millä et tule vähätelleeksi tai ohittaneeksi toista: Kysy, mitä hän toivoo sinulta. Näin toimimalla välität toiselle tiedon siitä, että hän ajatuksineen, tunteineen ja mielipiteineen on sinulle tärkeä.

Lisää ajatuksia kuuntelemisesta tarjoaa mm. Kohtaamisopas – joka on alun perin suunnattu ammattilaisille, mutta siitä saadaan säännöllisesti hyvää palautetta ihan kaikilta, joita kohtaamisaihe kiinnostaa!

Oppaan voi tilata nettisivuiltamme 7 € hintaan (sis. postikulut).

Muita kirjoituksia samasta aiheesta