Aito kohtaaminen – sen voi oppia

28.1.2019

Kohtaamistyössä tärkein asia minun mielestäni on kuunteleminen. Se, että ihminen kokee tulleensa kuulluksi ja ymmärretyksi, rakentaa luottamusta. Luottamuksen saavutettuaan ihminen uskaltaa puhua omista vaikeistakin asioista. Kuinka rakennamme tätä luottamusta SYLI-keskuksella? Kuinka jokainen, joka kohtaa syömishäiriöön sairastuneen, voi rakentaa luottamusta?

Tärkeää on, että on kiinnostunut toisesta. Oikeasti kysyy, mitä sinulle kuuluu? Ja kuuntelee vastauksen loppuun. Esittää ehkä jatkokysymyksiä. On utelias, tekee avoimia kysymyksiä: ”Miten sinulla on mennyt? Mitä sinä itse ajattelet menneestä viikosta? Mitä syömishäiriö saa sinut siitä ajattelemaan?” Osoittamalla olevansa toisesta avoimesti ja oikeasti kiinnostunut luodaan turvallisuudentunnetta. Turvallisuudentunne on tärkeä luottamuksen syntymisen kannalta.

Teoriatieto syömishäiriöistä sekä niiden luonteesta ei riitä, jos ei osaa aidosti kohdata ihmistä. Tämä pätee varmasti kaikkiin sairauksiin. Teoriatieto auttaa ymmärtämään sairautta, mutta kuitenkin jokainen ihminen on ainutlaatuinen sairauden takana. Kohdataan ihminen ihmisenä ja nähdään hänen sairautensa taakse. Niin kuin yksi kävijä palautteessa sanoo: ”SYLI-keskuksella minua on kohdeltu minuna, ihmisenä ongelmieni takana ja keskitytty vahvuuksiin heikkouksien ja ongelmien sijaan.” Syyllistäminen ja ongelmien etsiminen ei vielä asiaa eteenpäin, vaan pahimmassa tapauksessa johtavat uusiin ongelmiin. Aidosti kohdattu ihminen kokee tulleensa hyväksytyksi juuri sellaisena, kun hän on.

Ensisijaisen tärkeää aidossa kohtaamisessa on myös hyväksyä toisen ihmisen persoonalliset ja luonteeseen liittyvät piirteet. Toinen ihminen on hyvin räiskyvä ja suorapuheinen, toinen taas on hiljainen ja vetäytyväinen. Ryhmätilanteessa tämä joskus tuottaa ohjaajalle vaikeuksia. Aidossa kohtaamisessa tulee kuitenkin huomioida kaikki ryhmän jäsenet ja suhtautua kaikkiin avoimesti, uteliaasti ja lämmöllä. Näissä tilanteissa on osattava lukea ihmisiä todella hyvin. On myös hyväksyttävä itsessään se, ettei tule kaikkien kanssa toimeen ja osattava tarvittaessa antaa periksi. Miettiä omaa käytöstä, onko siinä korjattavaa? Voisinko minä suhtautua asiaan jotenkin toisin? Olisiko mahdollista jonkun muun auttaa tätä ihmistä?

Yksi tärkeä asia on turvallisen ilmapiirin luominen ja sitä voidaan luoda monilla eri tavoilla.  SYLI-keskuksista pyritään luomaan kodinomaisia olohuoneita, joihin on helppo tulla. Turvallisen ilmapiirin luomiseen vaikuttaa myös se, että SYLI-keskuksilla on otettu huomioon kohderyhmän erityisyydet. Olemme laatineet yhteiset säännöt ja toimintamallit (kts. blogikirjoitus Kilot ja kalorit, miksi niistä ei tarvitse puhua?). Jokaisen kävijän kanssa käymme huoneentaulun yhdessä läpi ja usein muistutamme kävijöitä tästä taulusta. Näin jokainen kävijä tietää, mistä SYLI-keskuksella on turvallista puhua. SYLI-keskus kävijä tietää, että meille on turvallista tulla, koska emme puhu mitoista ja määristä, vaan siitä miten kävijä tänään jaksaa. Olemme kiinnostuneita hänestä, emme kiloista tai kaloreista.

Luottamuksen rakentuminen ei tapahdu päivässä, ei kuukaudessa, vaan se vaatii pitkäjänteistä työtä. Se vaatii meiltä kohtaajilta paljon. Se vaatii sen, että pystymme olemaan joka kerta aidosti kiinnostuneita kohtaamastamme ihmisestä. Se vaatii empatiataitoja sekä myötätuntoa. Ennen kaikkea se vaatii itsemyötätuntoa, itsekriittistä tutkiskelua ja oman työnsä arviointia. Se vaatii herkkää korvaa ja nopeita päätöksiä. Se vaatii tasapainoilua luottamuksen luomisen ja eteenpäin tuuppimisen välillä. Luottamus ei synny mitään laitosta tai instituuttia kohtaan, vaan toiseen ihmiseen.

Aitoa kohtaamista voi onneksi oppia. Kohdataan ihmiset, ja ollaan kiinnostuneita, mitä heille kuuluu!

Jonna Rautavirta, toiminnanohjaaja, SYLI-keskus Kuopio

Arkistot