…ja se kuuluisa polkupyörällä ajamisen taito

11.3.2019

Pienissä muutoksissa on voimaa. Syömishäiriöön kun usein kuuluu ajatus siitä, että kaikki pitää saada kerralla kuntoon, kaiken pitää olla täydellistä ja epäonnistua ei saa. Mitä ikinä toipumiseen kenelläkin kuuluu, siihen kuuluu myös muutosten tekemistä.

Usein huomio kiinnittyy siihen mikä on isoin ja hallitsevin asia, eniten esillä ja ulkopuolelta havaittavissa; ruoka, paino, niihin liittyvät säännöt ja rajoitukset. Näihin on helppoa ja jotenkin turvallistakin takertua ja ripustautua, yhtä hyvin sairastavan kuin läheisenkin.

Näiden muuttaminen on myös työlästä ja ehkä jossakin vaiheessa jopa mahdotonta.

Voi olla ihan aiheellista kysyä, miksi aloittaa muutosten tekeminen siitä, mikä on kaikkein herkin, vaikein, tuskallisin ja aiheuttaa eniten kärsimystä? Voisiko aloittaa jostain muusta?

Ja silloin voi olla aiheellista miettiä: mikä on pienin muutos, jonka voisit tehdä niin että sinun olisi parempi olla? Ja voisitko tehdä sen? Milloin?

Pienessä muutoksessa on paljon voimaa; vaikka itse teko on pieni, joissakin mittakaavoissa jopa huomaamaton, omassa elämässä se on arvostava, rakkaudellinen teko omaa itseään kohtaan.

Ja se on paljon se.

Ja kun tähän kuuluu muuten sekin, että missään ei ole sanottu, määrätty tai päätetty, että juuri sinä et saisi arvostaa itseäsi. Sellaista kirjaa tai lakia ei ole, että kaikki muut saavat olla onnellisia ja toteuttaa unelmiaan ja pitää huolta itsestään, mutta sinä, vain ja ainoastaan sinä, et saa. Ja vain koska olet sinä.

Ja se polkupyörällä ajamisen taito (sen kirjan nimihän on Zen ja moottoripyörän kunnossapito, aika löyhä tämä aasinsilta, mutta näyttäisi kestävän!).

Polkupyörällä ajaminen ei ole yksi taito, se on nippu useita taitoja: tasapainoa, kykyä havainnoida, käsien ja jalkojen yhteistyötä, jarruttamista (!!) ja pysähtymistä. Koko homman kruunaa halu päästä liikkeelle, siis ei oppia ajamaan vaan halu päästä liikkeelle. Ja rohkeus kokeilla vaikka tietää ettei osaa.

Sami Heimo, toiminnanohjaaja, Lounais-Suomen – SYLI ry

Arkistot