Mitä laihdutuskulttuurilla tarkoitetaan ja miten se liittyy syömishäiriöihin?

mustavalkoisella pohjalla tekstiä
21.1.2022

Kuten tiedetään, syömishäiriöihin sairastumiseen ja sairastamiseen vaikuttaa moni asia, mm. kulttuuriset ja yhteiskunnalliset tekijät. Tämä ei tarkoita, että kulttuuriset ja yhteiskunnalliset tekijät aiheuttavat syömishäiriön vaan ovat osa laajempaa vaikuttavien syiden kokonaisuutta. Näitä kulttuurisia ja yhteiskunnallisia tekijöitä voitaisiin aivan hyvin kutsua yhteisnimellä “laihdutuskulttuuri.”

Laihdutuskulttuurin tunnuspiirteinä voi pitää:

▪ tietyn kehomallin, yleensä hoikan/lihaksikkaan, ihannoimista ja ihmisarvoltaan paremmaksi asettamista

▪ rasvaisuuden pelkoa

▪ huolen lietsomista painoa kohtaan

▪ ruokien arvottamista “kielletyiksi”, “sallituiksi”, “hyviksi” ja “pahoiksi”

▪ syömisen ansaitsemista liikkumisella tai syömättömyydellä

▪ erilaisia syömiseen ja liikkumiseen liittyviä sääntöjä koskien esimerkiksi niiden määrää ja ajankohtia

▪ sukupuolittuneita käsityksiä siitä, mitä saa syödä

▪ tietynlaista hyvinvointi-, terveys- ja ruokamarkkinointia, jotka ilmentävät mm. yllä mainittuja asioita

▪ …ja paaljon muuta ?‍♂️

Nämä piirteet ovat hyvin tyypillisiä syömishäiriötä sairastavan ajatus- ja kokemusmaailmassa.

Syömishäiriötä sairastavan ajattelu on altis tarraamaan oireilulle hyväksynnän antaviin näkökulmiin.

Laihdutuskulttuuri antaa syömishäiriöille tyypilliselle oireilulle hyväksyntää. Tällöin syömishäiriötä sairastavan on vaikeampi valita toipumiseen vieviä tekoja, koska onhan jo kokonainen yhteiskunta (hiljaisesti) hyväksynyt syömishäiriötyypillisen tavan toimia! ?

Yhteiskuntamme on laihdutuskulttuurinen. Laihdutuskulttuuria ovat esimerkiksi puheet ”pizzaperjantaista”, “koronakiloista” ja “kesäkunnosta”, syyllisyyden ja häpeän tunteet syömisestä tai liikkumatta olemisesta sekä mainokset, joissa puhutaan vaikkapa “terveellisistä herkuista” tai ”hyvällä omallatunnolla” syömisestä ja joissa näkyy vain hoikkia ja treenattuja kehoja. ?

Koska syömishäiriöön sairastumiseen ja sairastamiseen vaikuttavat yhteiskunnalliset ja kulttuuriset tekijät ja koska yhteiskuntamme on laihdutuskulttuurinen, on yhteiskuntamme pitkään luonut ja yhä luo kasvualustaa syömishäiriöille.

Siitä miten asiat ovat, ei kuitenkaan pidä päätellä, että niiden tulee sellaisina pysyä! ? Laihdutuskulttuurin vastustaminen on syömishäiriöistä toipumiseen tukevaa, yhteistä maailmanmuutostyötä ?, jota ei käyntiin saamisen jälkeen kannata jarrutella sen takia, että muutos tuntuu mahdottomalta – mahdotonta se ei ole! ?

Anna Penttilä
viestintäkoordinaattori
Syömishäiriöliitto SYLI ry

***

Voit lukea lisää syömishäiriöön sairastumiseen vaikuttavista sosiokulttuurisista tekijöistä blogissamme aiemmin julkaistussa tekstissä täällä.