Puhuttaisiinko hetki seksistä ja syömishäiriöistä?  – kokemustarinoilla tietoisuutta kasvattamassa

5.10.2022

Tämä teksti on kaksiosaisen syömishäiriöt, seksi ja seksuaalisuus -sarjan ensimmäinen julkaisu. Toinen ilmestyy loka-marraskuun vaihteessa.

’’Nykyään seksi on mulle kuitenkin luonnollinen, tärkeä osa elämää.’’

Seksi puheenaiheena herättää meissä hyvin erilaisia tuntemuksia. Valitettavan usein päällimmäinen tunne on enemmänkin välttelykäyttäytymiseen ohjaava kuin avoimeen ja rentoon keskusteluun kannustava. Onneksi seksistä ja seksuaalisuudesta on alettu kuitenkin viime vuosina puhua enemmän – myös syömishäiriötä sairastavien keskuudessa.

Olen tutkinut YAMK-opinnäytetyössäni, millaisia kokemuksia syömishäiriöön sairastuneilla/syömishäiriön sairastaneilla ja syömisellään oireilevilla/oireilleilla on seksistä ja millaisia kokemukset ovat toipumisen edettyä.

Oman elämänsä tarinoitsijat

Ketkä olisivatkaan parempia kertomaan kokemuksistaan syömishäiriöistä ja seksistä kuin itse häiriön ja oireilun kanssa kamppailleet? Keräsin opinnäytetyötä varten yhteensä 30 kokemustarinaa seksi ja syömishäiriö -teemasta. Jokainen tarina oli ainutlaatuinen kuvaus omasta elämästä, mutta yhteneväisiä isoja havaintoja, kokemuksia ja ajatuksia oli löydettävissä.

Seksuaalisuus ennen syömishäiriöoireilun alkua

Ennen syömishäiriöoireilun alkua suhdetta seksiin oli vaikea pohtia, koska sairastuminen oli tapahtunut usein hyvin nuorena. Seksi oli koettu pelottavana ja hävettävänä asiana, oma keho väärän kokoisena ja itsetunto heikkona. Moni oli myös kokenut huonoja ihmissuhteita ja traumaattisia tapahtumia, kuten kiusaamista ja seksuaalista väkivaltaa. Muutama totesi seksin olleen luonnollinen osa omaa elämää ennen sairastumista, ja haasteita oli alkanut tulla vasta sairauden puhjettua.

’’Pelkäsin seksiin liittyviä ajatuksia ja asioita. Häpesin ja välttelin. En uskonut, että kukaan voisi oikeasti pitää minusta. En päästänyt ketään oikein lähelle.’’

’’Koin vain olevani lihava ja ruma. Vertailin itseäni paljon muihin tyttöihin. Olin vain kamalan näköinen.’’

Seksuaalisuus akuutin sairauden aikana

Akuuteimman syömishäiriövaiheen aikana isoja esiin nousseita teemoja seksin suhteen olivat kipu yhdynnän aikana, kadonnut libido eli seksuaalinen halukkuus, negatiivinen kehonkuva ja tunne omasta seksuaalisesta kelpaamattomuudesta. Usein seksi koettiin myös vastenmielisenä ja itselle kuulumattomana asiana. Läheisyyden vastaanottaminen oli haasteellista, jopa mahdotonta, mutta samalla siitä kuitenkin uskallettiin haaveilla. Monella oli myös kokemuksia omien seksuaalisten rajojen ylittämisestä eikä omia turvallisia rajoja tunnistettu.

’’Seksi ei kuulunut minulle. Muut saivat senkin, kuten kaikki muut elämän nautinnot. Minä olin sen kaiken ulkopuolella. Vältin intiimejä suhteita enkä tuntenut kehoani.’’

’’Syömishäiriöllä on ehdottomasti ollut osansa seksin kokemisessa, sillä sitä kautta on ollut vaikea hyväksyä itselleen toisen ihmisen kosketusta ja aitoa välittämistä.’’

Seksuaalisuus toipumisen jälkeen

Syömishäiriöstä toipumisen koettiin auttaneen myös oman seksuaalisen puolen toipumista. Toivuttaessa ihmisten kokonaisvaltainen minäkuva parantui, ja se mahdollisti myös oman seksuaalisuuden tarkastelun sekä siihen tutustumisen. Libido palasi tai alkoi heräillä ja oma seksuaalisuus sekä nautinnon kokeminen hyväksyttiin. Seksuaaliset rajat opittiin tuntemaan ja sanoittamaan paremmin, ja seksistä tuli rennompi osa elämää. Oma keho alettiin nähdä realistisemmin ja hyväksyvämmin. Moni koki kuitenkin toipumisen jälkeen yhä haasteita seksin ja oman kehon kanssa.

’’No mähän oon mahtava! Tällaista ajattelua ei itselle suonut pitkiin aikoihin. Koska minäkuva on näin paljon kohentunut, on se mahdollistanut myös kaiken uuden ja jännän kokeilun myös seksuaalisesti.’’

’’Hänen kanssaan opin myös, että minun haluni ja himoni on tärkeää seksissä. Mulla on lupa nauttia mun kehosta ja lupa haluta tulla tyydytetyksi ja lupa kokea keho ilontuojana.’’

Lopuksi

Syömishäiriö on moniulotteinen sairaus, joka vaikuttaa ihmiseen kaikilla elämän osa-alueilla. Jokainen kokemustarinansa jakanut koki sairautensa ja oireilunsa vaikuttaneen seksiin negatiivisesti ja he uskoivat, että ilman sairautta suhde seksiin, läheisyyteen, omaan kehoon ja nautintoon, olisi ollut erilaista. Vaikutukset ovat näkyneet niin fyysisinä kuin psyykkisinä kipuiluina sekä sosiaalisina haasteina.

Petra Alamäki
toiminnanohjaaja
Lounais-Suomen SYLI ry

Tutustu muihin teemaan liittyviin blogiteksteihin:

Syömishäiriön sairastaminen ja seksuaalinen halukkuus
Syömishäiriöt elämässä – miten syömishäiriö vaikuttaa ihmissuhteisiin ja seksuaalisuuteen?
Syömishäiriöt ja seksuaalisuus