Rintojen omatarkkailu on kaikkien asia – sinunkin!

4.3.2019

Kun aloitin työt rintojen omatarkkailun edistämisen parissa loppuvuodesta 2015, olin kyllä kuullut rintojen tutkimisesta gynekologiltani, mutta tieto oli tullut jo toisesta korvasta ulos ennen kuin vastaanoton ovi oli perässäni sulkeutunut. Mielestäni yksi parhaista ominaisuuksistani Tunne rintasi ry:n toiminnanjohtajana onkin, että olen itse se ”hankala asiakas”, ihminen, joka otti rintojen omatarkkailun asiakseen vasta kun alkoi päivätyökseen kannustaa muita siihen. Minun on siis helppo ymmärtää, mikseivät kaikki kohtaamamme ihmiset tutki rintojaan – olenhan ollut ihan samanlainen itse.

Väestötason asia vai minun asia?

Rintasyöpä on kansantauti, sillä on suuri merkitys koko väestön terveydentilalle. Siksi siitä puhutaankin usein tilastojen kautta. Vuosittain Suomessa todetaan noin 5000 uutta rintasyöpätapausta. Vaikka rintasyöpään voi sairastua sukupuolesta riippumatta, naiset sairastuvat siihen huomattavasti useammin. Joillekin tieto yleisyydestä motivoi ottamaan asian vakavasti. Monia se toisaalta myös ahdistaa.

Tilastot voivat tuoda myös lohtua tai lievittää asiaan liittyviä pelkoja. Niillä voidaan konkretisoida esimerkiksi rintasyöpähoitojen kehittyminen tai omatarkkailun hyödyt.

Pelkästään tilastojen kautta asian lähestyminen kuitenkin myös etäännyttää. Väittäisin, että yksilön kannalta tilastolliset faktat ovat usein aika yhdentekeviä, sillä yksilön näkökulmasta sinulla joko on rintasyöpä tai ei ole. Koska emme halua ensisijaisesti kohdentaa viestiämme tilastotieteilijöille vaan yksilöille, olemme pyrkineet tilastojen ja todennäköisyyksien sijaan kohti puhetta minulta sinulle. Tärkeintä on löytää itselleen paras tapa lähestyä asiaa niin, että säännölliseen omatarkkailuun voi motivoitua ja ettei siihen mahdollisesti liittyvät esteet kasvaisi liian suuriksi.

Oman kehonsa asiantuntijaksi

Omatarkkailulla tarkoitetaan tietoa rintasyövän oireista, tietoa oman kehon voinnista ja taitoa tehdä omatarkkailua säännöllisesti. Tavoitteena on oppia tuntemaan omat rintansa. Kun omatarkkailu on säännöllistä, tuntee omat rintansa ja tietää, miltä ne tuntuvat kuukauden eri vaiheessa. Silloin on myös helpompi huomata, jos niissä tapahtuu muutoksia.

Tavan luominen ei ole niin yksinkertaista ja usein rintojen omatarkkailu näkyykin enemmän paineena jostain, mitä ei tule tehtyä, kuin toimintana. Kokemuksemme mukaan rintojen omatarkkailuun voi olla useita erilaisia esteitä, jotka saavat luovuttamaan sen suhteen kokonaan. Siksi mielestämme on tärkeää korostaa, että jokainen askel on merkittävä.

Kokemuksemme mukaan jo monella syömishäiriötä sairastamattomallakin on suuri kynnys katsoa tai koskea itseään. On arvokasta, jos muistaa edes joskus viedä käden rinnalle tai vilkaista silloin tällöin rintojaan peilistä. Ne ovat niitä ensimmäisiä askeleita, joista voi joskus kehittyä se säännöllinen tapa. On yhteinen haasteemme, miten omaa kehoaan voisi koskea arvostavasti ja itselleen voisi olla lempeä.

Kun tuntee oman kehonsa ja tietää siinä tapahtuvista muutoksista, voi ottaa paremmin vastuun omasta hyvinvoinnistaan ja tuntea olevansa oman kehonsa asiantuntija. Rintojen omatarkkailu onkin myös oman kehosuhteen kannalta mahdollisuus. Se tarjoaa mahdollisuuden tutustua omaan kehoonsa ja omiin rintoihinsa ja ottaa ne haltuun. Siksi sanomme, että rintojen omatarkkailulla voi olla voimaannuttava vaikutus.

Rintojen omatarkkailun tieto ja taito on jokaisen oikeus!

Työskentelemme joka päivä sen eteen, että tietoa ja taitoa olisi tarjolla jokaisella, jotta mahdollinen rintasyöpä ei jäisi huomaamatta. Koska saavutettavuus on meille arvo, pyrimme siihen, että tieto rintojen omatarkkailusta on kaikkien saatavilla. Tämä tarkoittaa sitä, että palveluittemme suunnittelussa, kehittämisessä, ylläpidossa ja päivittämisessä huomioidaan saavutettavuus sekä erilaisten ihmisten tarpeet. Siksi yhteistyö esimerkiksi Syömishäiriöliiton kanssa on välttämätöntä, jotta ymmärrämme paremmin, miltä rintojen omatarkkailu näyttäytyy syömishäiriöön sairastuneet näkökulmasta.

Rintojen omatarkkailu olisi tärkeää olla elämänmittainen tapa, kuin hampaiden harjaus, perustaito ja itsestään selvä osa terveydestään huolehtimista. Tarjoamme välineen itsestään huolehtimiseen ja tietoa mitä voi itse tehdä, jos rintasyöpä osuisi omalle kohdalle. Toivomme, että jatkossa tarjoamme parempia välineitä myös syömishäiriötä sairastavan näkökulmasta.

Sonja ”titboss” Raunio, toiminnanjohtaja, Tunne rintasi ry

Voit seurata minua Instagramissa @the_official_titboss ja Twitterissä @the_titboss tai Tunne rintasi ry:tä Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä @tunnerintasi. Tietoa Tunne rintasi ry:n palveluista sekä rintasyövästä ja sen varhaistoteamisesta osoitteessa www.tunnerintasi.fi

Arkistot

Muita kirjoituksia samasta aiheesta