Sokeripalanäyttelyiden järjestäminen ei ole syömishäiriösensitiivisyyttä

oranssilla pohjalla lusikka, sokeripaloja ja hymyilevä naama
15.9.2022

Sokeripalanäyttelyt tukevat syömishäiriötyypillistä ajattelua

HUOM! Tässä postauksessa sokeri voisi olla mikä tahansa epäterveelliseksi määritelty ravintoaine, jonka pitoisuutta halutaan havainnollistaa ja taivastella.

Vieläkö sokeripalanäyttelyitä on? Niitä sellaisia, joissa on kerrottu eri ruoka-asioiden sisältämiä sokerimääriä sokeripaloina? Sellaisia, joiden äärelle kansa pysähtyy kauhistelemaan, että kamala sentään kuinka paljon sokeria on tuossa ja tuossakin tuotteessa?

Terveydenhuoltoala rakasti näitä ainakin vielä 10 vuotta sitten. Syömishäiriöliiton soluttautumisyksikön viimeinen bongaus sokeripalanäyttelystä on viime viikolta (koululaisten hammashoitolan odotustilasta).

Sokeripalanäyttelyssä on varmasti hyvä tarkoitus (niin kuin niissä liikennevaloissa ja monessa muussakin terveysvalistuksessa).

Hyvästä tarkoituksesta huolimatta huono idea. Miksi?

Siksi koska:

• Se lisää sokerin paheksuntaa ja kielletty-listalle asettamista JA
  • ruokaan liittyviin numeroihin keskittymistä eli ajatusten suuntaamista siihen, kuinka paljon mitäkin ravintoainetta on missäkin ruoka-asiassa.
  • Ruokien arvottaminen kielletyiksi/sallituiksi ja/tai ravintoainesisältöjen perusteella on syömishäiriölle tyypillistä ajattelua. Kuten liikennevalopostauksesta opimme, se ei ole vahingollista vain syömishäiriötä sairastaville vaan ihan kaikille.
  • Ei ohjaa keskittymään ruoan mauista nauttimiseen tai siihen, minkälainen syöminen tuntuu tarpeelliselta tai kivalta juuri tänään

On toki totta, että sokeri ei ole välttämättömäksi määritetty ravintoaine. Tosin energiaa siitä kyllä saadaan ja se jos jokin on elämän kannalta välttämätöntä.

On tilanteita, joissa ilman sokeria ei olisi mahdollista saada riittävästi energiaa. On jopa tilanteita, joissa ilman sokeria ei olisi mahdollista säilyä hengissä.

Jos sun mielestä sokeripalanäyttely on hyvä tapa havainnollistaa syömiseen liittyviä epäkohtia, voisiko olla niin, että sun oma syömiseen suhtautuminen on syömishäiriöön päin kallellaan?

Syömishäiriösensitiivinen tapa puhua syömisestä ei vahingoita ketään eikä ole terveyden edistämisestä pois. Syömishäiriösensitiivisyys on edellytys vastuulliselle terveyden edistämiselle.

Katri Mikkilä

asiantuntija