TOIVO

11.2.2019

Nämä viisi kirjainta muodostavan kultaakin kalliimman sanan – TOIVO:n.

Mitä toivo on?

Itse koen, että toivo on jotain sellaista, mikä kumpuaa omasta sisimmästä. Toivo on valo ja kirkkaus jokaisessa päivässä, raikas hengähdys happirikasta ilmaa. Toivo saa ihmisen valjastamaan voimansa ja jatkamaan matkaansa eteenpäin, vaikka vastoinkäymiset haastaisivat hetkellisesti kulkijaa. Toivo antaa luottoa tulevaan, uskallusta kohdata vaikeita tilanteita, uskallusta luottaa omaan itseen ratkaisun hetkellä ja vahvuutta sille, että rohkenee kuulla ja kuunnella omia tunteita, ajatuksia ja mielipiteitä.

Haluan ajatella, että toivo on sisäsyntyistä. Niin kuin hyvyys ja hyvä, myös toivo on meissä kaikissa, vaikka välillä se antaakin odottaa itseään. Elämä ei ole koskaan tasaista, vaan joudumme kohtaamaan vastoinkäymisiä arjen askareiden keskellä. Mutta meillä on aina toivo. Aina on toivoa, eikä toivosta pidä koskaan luopua. Ei edes silloin, kun toivo on lymyttänyt itsensä pahimpaan mahdolliseen piilopaikkaan.

Lymyttäytynyt toivo on harmillista, mutta onneksi me emme ole yksin. Silloin kun itse ei näe toivoa, voi turvautua toisiin. Jokainen meistä toimii toivonkaivajana toinen toisilleen, löydetään se yhdessä. Ihminen on laumaeläin, kenenkään ei tulisi jäädä yksin. Toivonpäästä kiinnisaaminen voi olla hyvinkin pieni ja arkinen juttu. Mutta kun omat voimavarat ovat vähissä, voi kaverin silmä nähdä hetkellisesti omia paremmin. Auttaa meitä näkemään. Koen, että vertaistuki on toivon suurlähettiläs. Ajatuksia ja kokemuksia voi käydä läpi vertaisen kanssa,  joka on itse selvinnyt vaikeasta elämäntilanteesta. Kuulla, keskustella, pohtia ja mutustella. Ennen kaikkea löytää toivon siemen omalle toipumisen matkalle.

Vertaistukea syömishäiriöstä toipumiseen on saatavilla Syömishäiriöliitto – SYLI ry:n tukikanavista sekä alueilla toimivilta jäsenyhdistyksiltä. Allekirjoittanut itse työskentelee Etelän–SYLI ry:ssä. Etelän–SYLI käynnistelee uutta #toivontiistai -julkaisukäytäntöä, missä syömishäiriöstä toipuneiden toivon kokemuksia, voimaannuttavia aatteita ja ajatuksia sekä elämän hämmästyttäviä ja toipumista edistäneitä hetkiä jaetaan sosiaalisessa mediassa. Jotta toivo välittyisi meille kaikille. Jotta jokainen, jonka toivo on hetkellisesti lymyssä, löytäisi sen taas. Jotta jokainen muistaisi, että aina on toivoa.

Loppuun haluan jakaa yhden oman toivon jyväsen, Herakleitoksen (n. 535-475 eKr.) ajatuksia herättävän sitaatin:

”Kaunein harmonia saa alkunsa riitasoinnusta.”

Toiveikkaita aatoksia sinulle toivottaen,

Suvi Ala-Venna, toiminnanohjaaja, Etelän-SYLI ry