Uusi vuosi – so what?

7.1.2019

Miten joulu ja uusivuosi sujuvat? Oliko sinulla haasteita syömisen, kehonkuvan tai sosiaalisten suhteiden kanssa? Jaoimme edellisessä postauksessa ja #katrinkeskiviikko -kirjoituksen kautta vinkkejä joulusta, vuoden suurimmasta ruokajuhlasta selviytymiseen.

Voisi ajatella, että kun joulu ja uusivuosi ovat ohi, niin pystyisi huokaisemaan helpotuksesta. Valitettavasti näin ei kuitenkaan ole, sillä vuoden vaihteen jälkeen on aika valmistautua hillittömään määrään laihdutus- ja kehovihapuhetta. Voin kokemuksesta kertoa, että tältä puheelta on vaikea välttyä, vaikka asian eteen tekisi töitä. Onneksi on kuitenkin paljon asioita, joita jokainen voi tehdä. Valita aktiivisesti toisin.

Meillä kaikilla, joilla on oma kokemus syömishäiriöistä, kehovihasta tai häiriintyneestä ruokasuhteesta, on oikeus ja myöskin velvollisuus suojella itseämme laihdutuspuheelta. Mikäli voimia riittää, voi laihdutuspuhetta vastaan myös taistella aktiivisesti.

Nämä vinkit negatiivisen keho- ja ruokapuheen sekä laihdutuspuheen torjumiseksi ovat itselläni käytössä ympäri vuoden, mutta suosittelen näitä lämpimästi etenkin vuodenvaihteen jälkeen.

Vinkki 1 – Somefiidien siivous

Tämän aivan loistavan keinon negatiivisen kehopuheen minimointiin opin tutkija, feministi Saara Särmältä tavatessani hänet Tampereen SYLI-keskuksella. Itse en somen suurkuluttajana voi kuvitella elämää ilman somea. Se on minulle väline pitää yhteyttä ystäviini, tehdä töitä, ilmaista itseäni ja usein myös nollata aivot. Saara kertoi, että hänelle on ollut vapauttavaa lopettaa tietyntyyppisen somemateriaalin seuraaminen ja altistaa itsensä sen sijaan muunlaiselle kuvastolle ja puheelle. Saara kertoi tietoisesti siivonneensa somefiidinsä kehonegatiivisesta ja syömishäiriöpuheelle altistavasta materiaalista.

Olen tehnyt pikkuhiljaa siivousta omassa fiidissäni ja päässyt nyt siihen pisteeseen, että näen enimmäkseen kehopositiivista materiaalia, erimuotoisia ja -kokoisia kehoja, eri sukupuolia olevia ja eri värisiä ihmisiä. Työni puolesta näen paljon syömishäiriöihin ja laihduttamiseen liittyvää materiaalia, mutta osaan erottaa tämän materiaalin ns. ajanvietemateriaalista.

Tammikuun alusta entinen somefiidini täyttyi kehotuksista laihduttaa ja pyynnöistä hankkia uusi, ihmeellisempi ja ennen kaikkea (sairaan) itsekurin sävyttämä elämä. Täysin tältä materiaalilta ei pysty välttymään, mutta muutos on kuitenkin iso. Näen edelleen satunnaisia mainoksia. Koska somefiidini on kokonaisuudessaan kuitenkin jotain muuta, on yksittäiset mainokset helpompi laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Pääset hyvään alkuun seuraamalla somessa esim. vuoden 2018 SYLI-kummia Tytti Shemeikkaa.

Vinkki 2 – Sano ei iltapäivä- ja naistenlehdille

Tiedetään, että tietyntyyppisissä lehdissä laihdutus- ja negatiivinen kehopuhe on vakio. Samat lehdet, jotka joulukuussa opastavat herkuttelemaan ja rentoutumaan, kääntävät alkuvuodesta radikaalisti kelkkansa.

Tammikuussa on itseruoskinnan ja uuden elämän aika. Roskakoriin joutavat jouluherkut, kodin ylimääräiset tavarat, vanhat elämäntavat ja ylipäätään kaikki ”turhaksi” luokiteltu. Jos ei jostain syystä ala laihduttaa, on koko asunnon konmaritus, kuntosalille jäseneksi liittyminen ja työväenopiston kursseille ilmoittautuminen vähintä, mitä voi tehdä.

On kuitenkin mahdollista tehdä valinta ja jättää lehdet lukematta. Lööpit ja lehtien kannet oppii ohittamaan olankohautuksella, kun hetken harjoittelee. Lehtien ostamatta jättäminen on minulle aktiivinen valinta olla kannattamatta tietyntyyppistä kuvastoa ja puhetta.

Vinkki 3 – Aloita mahdollisia uusia asioita vasta helmikuussa

Tammikuussa meitä painostetaan aloittamaan uusi elämä. On erilaisia haasteita, kuureja ja harrastuksia. Monet haasteet esimerkiksi voivat olla sinänsä erittäin kannatettavia, mutta syömishäiriötä sairastavalle tai toipuvalle nämä haasteet harvoin sopivat. Syömishäiriötä sairastavilla usein on, vaikka olisikin jo pitkällä omalla toipumispolullaan, edelleen mustavalkoiset lasit päässä eikä harmaan sävyjä tunnisteta tai hyväksytä. Haasteet ohjaavat ehdottomaan ajatteluun, joka on juuri sitä, josta syömishäiriöstä toipuessa pyritään pääsemään eroon. Ulkopäin saneltu haaste ehdottomuuksineen takaa lisäksi usein sen, että haasteessa on vaikea onnistua. Epäonnistuminen, johon syömishäiriötä sairastamaton väestönosa osaa suhtautua olankohautuksella, voi pahentaa syömishäiriöoireilua tai hidastaa merkittävästi toipumista.

Anna sen sijaan itsellesi tammikuu aikaa miettiä ja pysähtyä – olla muuttamatta mitään. Jos haluat kokeilla lihatonta elämäntapaa, tee se rauhassa pienillä muutoksilla. Jos haluat aloittaa uuden harrastuksen, pysähdy miettimään, miksi harrastus kiinnostaa, ja mitä se elämään tuo. Usein pysähtyminen auttaa kirkastamaan ajatuksia.

Olen huomannut, että tammikuun muutospuheen siivittämänä aloitetut harrastukset eivät kuitenkaan ole olleet minulle mieluisia. Sen sijaan ne harrastukset, jotka olen aloittanut aidosta mielenkiinnosta ja omasta sisäisestä motivaatiosta käsin, ovat kestäneet ja tuoneet hyvää oloa.

Vinkki 4 protip  – liity mukaan taisteluun laihdutuspuhetta vastaan

Minut tunnetaan ruokapöydissä sinä hankalana ihmisenä, jonka seurassa ei uskalla puhua laihduttamisesta tai kommentoida negatiivisesti omaa tai muiden kehoa. Hankalana ihmisenä oleminen on kuitenkin kannattanut. Usein esim. koulun, työpaikan tai kaveriporukan ruokapöytäpuheeseen kuuluu sisäänrakennettuna laihdutuspuhe. Laihdutusta pidetään kansalaisvelvollisuutena eikä sitä osata kyseenalaistaa.

Kuitenkin ihminen on hyvin oppivainen laji ja myös poisoppii asioista. Kun seurueessa on yksi, joka kyseenalaistaa negatiivisen keho- ja ruokapuheen tai laihdutuspuheen, alkavat muutkin vähitellen oppia pois tavasta. Puhe muuttuu armollisemmaksi omaa itseä ja muita kohtaan. Ymmärretään, että ulkoapäin kumpuava muutos tai paine ei tuo onnea vaan päinvastoin.

Minun seurassani voi sen sijaan aivan vapaasti puhua terveellisestä elämästä (mitä se sitten itse kullekin tarkoittaa), hyvän olon tavoittelusta ja fiksummista ja intuitiivista valinnoista omassa arjessa.

Jotkut sanovat, että elän kuplassa. Itse ajattelen, että elän parasta mahdollista elämää omien arvojeni mukaan.

Miten sinä torjut epätervettä laihdutuspuhetta omassa elämässäsi? Laita omat kikkakolmosesi jakoon ja tule tekemään muutosta yhdessä.

Kirsi Broström, toiminnanjohtaja
Syömishäiriöliitto – SYLI ry