Vastuulliseen terveydenhuoltoon ei kuulu lähtökohtainen asiakkaan punnitseminen

musta tausta ja kuva puntarista
22.9.2022

Miksi punnitseminen on huono idea?

Entä jos kysyttäisiinkin, miksi oletetaan, että punnitseminen on terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä?
Miksi oletetaan, että numerot ovat perusteltu keino motivoida?
Miksi oletetaan, että punnitseminen on ihmiselle hyvää tekevää ja arvostavan kehosuhteen vaalimista?

Vastuulliseen terveydenhuoltoon ei kuulu lähtökohtainen asiakkaan punnitseminen.

Puntarille nousemisessa ei ole kysymys vain puntarille nousemisesta, lukeman näkemisestä ja neutraalista suhtautumisesta painoon vain lukuna.

Punnitseminen typistää ihmisen kiinnittämään huomion itseensä numeroiden ja määrien kautta: kohteena, jota tulee tarkkailla, mitata ja pitää ruodussa

Puntarille nousemisessa on hyvin monelle kysymys häpeän, syyllisyyden ja kipeiden henkilökohtaisten asioiden pakotetusta kohtaamisesta ja objektivoiduksi tulemisen kokemuksesta. Objektivoiduksi tuleminen tarkoittaa sitä, että ihmistä kohdellaan esineen tapaan – epäinhimillisesti.

Punnitsemalla todennäköisemmin tunaroidaan keho-, ruoka- ja liikkumissuhdetta kuin autetaan oivaltamaan, millaiset tavat pitää hyvinvoinnista huolta ovat itselle toteutettavissa ja tuntuvat omilta.

Kun sanomme ”hyvin monelle”, emme puhu vain syömishäiriötä sairastavien äänellä. Yle listasi kesällä, mitä asioita suomalaiset kyselytutkimuksen mukaan eniten häpeävät. Top10-listan kärjessä oli paino.

Puntaroimattomuus ei ole vain syömishäiriöasia. Puntaroimattomuudessa on kyse pinttyneiden käytänteiden ja ajatusten kyseenalaistamisesta, monipuolisen terveyden ja hyvinvoinnin käsityksen ymmärtämisestä sekä yhteisestä tahdosta edistää jokaisen hyvinvointia.

Terveydenedistämis- ja -hoitotyötä voi tehdä myös painoneutraalisti.
Painoneutraalius ei vahingoita ketään eikä ole kenenkään terveydestä tai hyvinvoinnista pois.
Painoneutraalius on syömishäiriösensitiivisyyttä. Syömishäiriösensitiivisyys on edellytys vastuulliselle terveyden edistämiselle.

Katri Mikkilä

asiantuntija