Kevätkaudella läheisille mm. yksilötukea, etäjoogaa ja suruilta

Kuvassa kaislapeltoa ja taustalla laskevan auringon valo
4.1.2022

Syömishäiriöliiton valtakunnallinen läheisten toiminta tarjoaa keväällä 2022 syömishäiriötä sairastavien läheisille yksilötukea ja webinaareja. Voit saada tukea omaan jaksamiseen etäjoogan muodossa ja järjestämme myös suruillan syömishäiriölle läheisensä menettäneille.

Yksilötukea tarjoamme etänä ja tapaamisia voit sopia ottamalla yhteyttä läheistyöntekijöihin. Tapaamisia voidaan sopia 1-3 Zoomissa, yksilöchattina Tukinetissä tai puhelimitse siten, että työntekijä soittaa sinulle sovittuna ajankohtana. Voit valita tapaamismuodoista sinulle sopivimman vaihtoehdon. Yksilötapaamisissa voit jutella läheistyöntekijän kanssa luottamuksellisesti esimerkiksi omasta jaksamisesta, omien rajojen löytämisestä ja niiden asettamisesta sekä avun hakemisesta. Tapaamisissa voit saada tietoa syömishäiriön tunnistamisesta, vahvistusta omille ajatuksille tai pohtia miten ottaa huoli puheeksi.

Omaa jaksamista ja hyvinvointia arjen keskellä voit tukea osallistumalla etäjoogaan joogaopettaja, hengitysohjaaja Jonna Nykäsen johdolla lauantaisin klo 10-11.15. Maksuton etäjooga läheisille kerran kuukaudessa seuraavin teemoin:

• La 15.1. Lempeää joogaa väsyneille
  • La 12.2. Palauttava yinjooga
  • La 12.3. Joogaa hermostolle
  • La 9.4. Liikkuva jooga
  • La 7.5. Tasapainoa hengityksestä

Joogatunneille ilmoittaudutaan tästä. Tunneista jää myös tallenteet, joita pääsee katsomaan omaan tahtiin 31.5.2022 saakka. Linkin tallennepankkiin saa ilmoittautumalla mukaan tunneille.

Kevään webinaarit läheisille käsittelevät 16 vuotta täyttäneen sairastuneen sosiaalietuuksia- ja palveluita, miten toimia jos perheessä lapsi sairastaa Arfidia ja miten uusperheessä voidaan kohdata syömishäiriön mukanaan tuomat haasteet. Kevätkauden luennot järjestetään Zoomissa ja niihin ei tarvitse ilmoittua etukäteen. Webinaareista tulee tallenteet Syömishäiriöliiton YouTube-kanavalle. Webinaarit aina klo 17.30–19.00 seuraavasti:

• Ma 17.1 Syömishäiriöt ja tukiviidakko 2/2: 16 vuotta täyttäneen sosiaalietuudet- ja palvelut, kun syömishäiriö astuu mukaan elämään. Luennoimassa Mielenterveyden keskusliiton sosiaalityön asiantuntija Riikka Mettälä. Tästä mukaan luennolle!
  • Ti 1.3. Käytännön vinkit lapsiperheen Arfid-arkeen: miten toimia arjessa arfidia sairastavan lapsen kanssa? Luennoimassa ravitsemusterapeutti Saara Karjalainen. Tästä mukaan luennolle!
  • Ke 6.4. Syömishäiriö uusperheessä – luento uuspareille. Miten syömishäiriö voi vaikuttaa uusperheeseen ja miten siitä voi selvitä? Luennoimassa Elisa Jyllikoski, uusperheneuvoja, hankepäällikkö, Suomen Uusperheiden Liitto. Tästä mukaan luennolle!

Haluamme huomioida toiminnassa myös ne läheiset, joiden kohdalla sairastunut ei ole toipunut vaan läheiset ovat kohdanneet menetyksen ja jääneet tekemään surutyötä. Järjestämme yhteistyössä Lounais-Suomen Mielenterveys ry:n Feeniks – työn kanssa suruillan syömishäiriölle läheisensä menettäneille 14.3. klo 17.30–19.30. Olet lämpimästi tervetullut mukaan, joko vain kuuntelemaan tai jakamaan omia kokemuksiasi aiheen ympäriltä. Tapaaminen järjestetään etänä Zoomissa ja saat siihen linkin ilmoittautumalla mukaan tästä.

Läheisten oma tukipuhelin Läheisten Luuri vastaa tiistaisin klo 10–16 numerossa 02 251 9207. Läheisten Luurissa voit jutella luottamuksellisesti työntekijän kanssa mieltä askarruttavista asioista. Soittaminen on maksutonta paikallisverkkomaksua lukuun ottamatta.

Syömishäiriöliiton läheistyöntekijät ovat sinua varten ja tavoitat meidät kaikissa läheisiin liittyvissä asioissa seuraavilla tiedoilla:

Mirva Korpela, läheistyöntekijä (läheistyö & ammattilaisten tuki)

mirva.korpela(a)syomishairioliitto.fi

Terhi Kanerva, läheistyöntekijä (läheistyö & vapaaehtoisten tuki)

terhi.kanerva(a)syomishairioliitto.fi

Tutustuthan myös paikalliseen toimintaan, jota Syli-keskukset ja paikallisyhdistykset tarjoavat läheisille.