Webinaarit ja webinaaritallenteet

Tältä sivulta löydät tietoa tulevista Syömishäiriöliiton läheisille suunnatuista webinaareista, sekä katsomaan aiempien webinaarien tallenteita.

Tulevat webinaarit:

29.9.2022 Tukea parisuhteeseen, kun lapsi sairastaa

Webinaari toteutetaan yhteistyössä parisuhdekeskus Kataja ry:n kanssa. Ilmoittautumislinkki tulossa.

Menneet webinaarit:

Syömishäiriö uusperheessä (6.4.2022)

Kun syömishäiriö astuu mukaan perheeseen, aiheuttaa se aina muutoksia perhedynamiikassa. Entä sitten, kun kyseessä on uusperhe? Miten lapsen tai nuoren syömishäiriö heijastelee uusperheeseen?  Luento on tarkoitettu uusperheille, sekä asiasta kiinnostuneille ammattilaisille ja opiskelijoille. Puhumassa Elisa Jyllikoski (Uusperheneuvoja & asiantuntija, Suomen Uusperheiden liitto ry).

Käytännön vinkit lapsiperheen Arfid-arkeen (1.3.2022)

Videolla kerrotaan käytännön vinkkejä siihen, miten perheet voivat tukea lasta arjen haastavissa ruokailutilanteissa. Luennolla käsitellään myös aistiyliherkkyyttä ja annetaan vinkkejä sen kanssa toimimiseen. Puhumassa lasten ja nuorten ravitsemusterapeutti Saara Karjalainen (TtM).

Anhörigas behov av stöd när någon insjuknar i ätstörning (15.2.2022)

Föreläsningen ordnades som ett samarbete mellan Ätstörningsförbundet, Fredrikakliniken och FinFami Österbotten. Riktad till professionella och studerande som möter personer med ätstörning i sitt arbete.

Talturer under föreläsningen:

• Erfarenhetsexpert Michaela: Mamma Michaelas historia till svårt ätstörd dotter
  • Rasmus Isomaa, verksamhetsledare/Fredrikakliniken: Ätstörning – en objuden gäst i familjen
  • Mirva Korpela, läheistyöntekijä, Ätstörningsförbundet: Läheisten tuki ja toipuminen (på finska)

Syömishäiriöt ja tukiviidakko 1/2 (29.11.2021)

Tällä videolla käsitellään perheen sosiaaliturvaa, kun lapsi tai nuori sairastuu syömishäiriöön. Puhumassa Mielenterveyden keskusliiton sosiaalityön asiantuntija Riikka Mettälä. Tämä luento on ensimmäinen osa kahden webinaarin kokonaisuudesta. Ensimmäisessä osassa käsitellään lapsen, alle 16-vuotiaan nuoren ja perheen sosiaalietuuksia ja -palveluita.

Webinaarista saat vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

• Millaisiin sosiaalietuuksiin vanhempi tai nuori voi olla oikeutettu?
  • Mitä on hyvä tietää sairaanhoidon maksuista ja korvauksista?
  • Millaisia sosiaalipalveluita on olemassa lapsiperheille?
  • Mitä ovat esimerkiksi erityishoitoraha, vammaistuki, lapsiperheiden kotipalvelu tai Kelan matkakorvaukset ja kuka niihin voi olla oikeutettu.

Syömishäiriöt ja tukiviidakko 2/2 (17.1.2022)

Tällä videolla saat tietoa sosiaalietuuksista, joita syömishäiriötä sairastavien 16 vuotta täyttäneiden nuorten, sekä aikuisten on mahdollista hakea.  Tällaisia ovat mm. sairauspäiväraha, määräaikainen työkyvyttömyyseläke eli kuntoutustuki, kuntoutusraha, 16 vuotta täyttäneen vammaistuki ja eläkkeensaajan hoitotuki. Luennoitsijana Mielenterveyden keskusliiton sosiaalityön asiantuntija Riikka Mettälä.

Lisäksi käsitellään mm. seuraavia teemoja:

• Sairaanhoidon korvaukset ja kustannukset
  • Sosiaalipalvelut: kuntouttava työtoiminta, sosiaalinen kuntoutus
  • Te-palvelut: Työllistymistä edistävät palvelut
  • Kelan ammatillinen kuntoutus
  • Työeläkelaitoksen ammatillinen kuntoutus

Saako läheinen uupua? (11.11.2021)

Syömishäiriöliiton toiminnanohjaaja, psykofyysinen fysioterapeutti Tuija Luhtala kertoo läheisen roolista syömishäiriötä sairastavan rinnalla. Miten kuormittuminen näkyy omassa kehossa ja mitä keinoja oman jaksamisen lisäämiseen voisi olla? Tuija kertoo myös eläinmallein läheisen erilaisista reaktiotavoista. Oletko mahdollisesti räksyttävä terrieri vai lempeä bernhandilainen? Mikä rooli olisi toipumisen kannalta paras omaksua?