Medialle

Syömishäiriöistä ja niihin liittyvistä teemoista on tärkeä uutisoida vastuullisesti, jotta ei tahattomasti päädy sairauden romantisointiin, vähättelemään stereotypiseen sairauskuvaan kuulumattoman kokemusta tai kannustamaan jotakuta kokeilemaan hengenvaarallisia käyttäytymismalleja. Sivuiltamme löydät paljon sisältöä, jonka huomioimalla voit varmistaa uutisointisi vastuullisuuden.

Kiitos, kun kannat vastuusi!

Syömishäiriö kiinnittyy moniin ilmiöihin, joita käsitellään paljon myös mediassa. Ruoka- keho- ja liikkumissuhteen asioihin liittyen on arvokasta, jos ymmärtää syömishäiriösensitiivisyyden käsitteen ja sen positiivisen vaikutuksen ihan kaikkiin. Syömishäiriösensitiivisyydestä pääset lukemaan täällä.

Käytettävillä sanoilla on iso merkitys siihen, millainen sävy lopulliseen uutiseen syntyy. Tutustu syömishäiriöilmiöihin liittyvään sanastoon täällä.

Mikäli haluat haastatella Syömishäiriöliiton asiantuntijaa tai koulutettua kokemuspuhujaa, jolla on kokemus omasta tai läheisen sairastumisesta, autamme sinua ilomielin. Muistathan kuitenkin, että sopivan kokemuspuhujan löytäminen vie usein aikaa – joskus median toiveet ovat niin spesifejä ja aikataulu tiukka, että meidän ei ole mahdollista toimia vastuullisesti kokemuspuhujan suuntaan. Tällöin saatamme kieltäytyä välittämästä haastattelupyyntöä eteenpäin.

Jos tarvitset lisää tietoa, kysy