Miksi juuri minä sairastuin syömishäiriöön? Olenko minä syypää läheiseni sairastumiseen?

Syömishäiriö ei ole kenenkään syy tai vika. Monet sairastuneet kertovat syömishäiriön taustalla olevan mm. epäasiallista painokommentointia ja laihduttamispuhetta, mutta syömishäiriön taustalla vaikuttaa aina paljon muutakin. Emme halua vähätellä painokommentoinnin tai laihduttamispuheen haitallisuutta, mutta muistutamme, että kukaan tai mikään ei yksin sairastuta ketään syömishäiriöön.

Syömishäiriöön sairastumiselle tunnistetaan geneettinen alttius. Lisäksi tietyt synnynnäiset ominaisuudet, jotka voivat liittyä temperamenttiin tai henkilön ulkoisiin ominaisuuksiin, altistavat sairastumiselle.  Hoikkuutta ihannoiva, ulkonäkökeskeinen, ylipainoa syyllistävä ja kilpailuun, suorittamiseen ja tehokkuuteen kannustava yhteiskunta myös sekä altistaa sairastumiselle että ylläpitää oireilua.

Ratkaisevin vaikutus syömishäiriön puhkeamiseen on elämäntapahtumilla ja yksilön kokemuksilla. Vaikeissa tai turvattomalta tuntuvissa elämäntilanteissa syöminen tai syömättömyys voi tuoda hallinnantunnetta, pakokeinoa tai turvaa. Syömishäiriöoireilla on sairastuneelle jokin tarkoitus. Toipuessa tämä tarkoittaa sitä, että jotain on tultava oireiden tilalle, jotta sairastunut voi kohdata hankalia tilanteita ja tunteita turvautumatta syömisoireiluun.

Syömishäiriöön sairastuminen on monen tekijän summa. Tärkeää on muistaa, että kukaan ei valitse sairautta eikä oireile tahallaan tai ilkeyttään. Syömishäiriö ei ole kenenkään syy. Sairaudessa ei liioin ole kyse kauneudesta tai ulkonäöstä eikä äärimmäisiin viedystä hoikkuuden tai tietynlaisen vartalon tavoittelusta, vaikka se sellaiseksi usein tulkitaankin.