Ovatko kaikki syömishäiriötä sairastavat nuoria, hoikkia naisia?

Syömishäiriö ei ole vain nuorten naisten sairaus, vaan sairastua voi kuka tahansa, iästä ja sukupuolesta riippumatta. Iso osa sairastuneista on nuoria ja nuoria aikuisia, mutta erityisesti ahmintatyylisesti oireilevista valtaosa on aikuisia. Poikia ja miehiä on arvioiden mukaan 10 – 20 % kaikista sairastuneista, ahmintahäiriön kohdalla miesten osuus on jopa kolmasosa. Urheilijoilla syömishäiriöt ovat yleisempiä kuin kantaväestössä.

Syömishäiriötä voi sairastaa kuka tahansa riippumatta siitä, kuinka paljon painaa tai minkä kokoinen on. Valtaosa sairastuneista on normaalipainoisia tai ylipainoisia. Syömishäiriön tunnistamisessa painoon tai muihin ulkoisiin seikkoihin keskittyminen ei riitä. Olennaisempaa on ajatuksiin ja tunteisiin sekä käyttäytymiseen liittyvät asiat joita on koottu tähän alle.

Ajatuksiin ja tunteisiin liittyvät:

• ei pidä itsestään ja tuntee olevansa arvoton
  • ei usko, että kukaan voi rakastaa häntä sellaisenaan
  • ruoka on jatkuvasti mielessä ja tunteet ruokaa kohtaan ovat ristiriitaiset
  • uskoo olevansa lihava ja/tai ajattelee, että laihtuminen tekisi onnellisemmaksi tai toisi hyvän olon
  • kokee mielihyvää kun on laihtunut, ollut syömättä tai liikkunut kohtuuttoman paljon

Käyttäytymiseen liittyvät:

• ei syö näläntunteen mukaisesti, pyrkii esim. syömään mahdollisimman vähän ja harvoin
  • syö vain tiettyjä ruokia tai noudattaa tiukasti rajoitettua ruokavaliota
  • paastoaa tai on pitkiä aikoja syömättä
  • edellisistä kohdista johtuen huomaa ajautuvansa ahmimaan suuria määriä ruokia / yli kylläisyystarpeensa
  • oksentaa tai käyttää muita kompensaatiokeinoja syötyään