Tietoa syömishäiriöistä

Syömishäiriö on sairaus, jossa ratkaisevaa ei ole se, mitä syö ja kuinka paljon tai minkä kokoinen on, vaan minkälainen ajatusmaailma ohjaa ja hallitsee syömistä ja omaan kehoon suhtautumista.

Syömishäiriössä syöminen tai syömättömyys nousee elämän pääsisällöksi tavalla, joka alkaa sotkea normaalia arkea, kuten ihmissuhteita, työntekoa, opiskelua ja harrastuksia.

Syömishäiriö ei ole paino- tai ulkonäkökysymys eikä liiallisuuksiin vietyä laihduttamista. Syömishäiriön oireilla on sairastuneelle jokin tarkoitus: syömisen yltiöpäinen kontrolli tai kontrolloimattomuus tuo hallinnan tunnetta tai pakokeinon esimerkiksi ahdistavien tunteiden tai elämän muutostilanteiden aiheuttaman mielen kaaokseen.

Syömishäiriö on sairaus, johon täytyy hakea apua ja josta voi parantua.

• Syömishäiriö ei ole (vain) syömisen ongelma.
    Syömishäiriö vaikuttaa elämässä ihan kaikkeen.
  • Syömishäiriöön sairastuminen ei ole kenenkään vika eikä sairastuneen oma valinta.
  • Juuri sinä olet oikea ihminen puuttumaan läheisesi syömisoireiluun!
  • Läheiset tarvitsevat tietoa, tukea ja apua osatakseen ja jaksaakseen auttaa sairastunutta.
  • Syömishäiriöistä voi oikeanlaisella avulla ja tuella toipua kokonaan. Uskalla hakea ja vastaanottaa apua!

Tilaa kohtaamisopas

Kohtaamisopas on suunnattu ammattilaisille ja harrastustoiminnan ohjaajille, jotka kohtaavat syömishäiriöitä sairastavia ja niistä toipuvia. Työkirjamainen opas tarjoaa tietoa ja työnohjauksellista tukea syömishäiriötyöhön ja erilaisiin kohtaamistilanteisiin.

Oppaan sisällön laatimisessa on hyödynnetty Syömishäiriöliiton vankkaa syömishäiriöosaamista ja moniammatillista kokemusta kohtaamistyöstä. Opas tarjoaa tukea, tietämystä ja käytännön harjoituksia ensiarvoisen tärkeän työsi taustalle. 32 sivua, kierrekannet.

Hinta 7 euroa, sisältäen postikulut.

Kohtaamisopas - Sinulle, joka kohtaat työssäsi tai harrastustoiminnan parissa syömishäiriöitä sairastavia ja niistä toipuvia

Tilaajan tiedot