Tukea ja toimintaa

Syömishäiriöliitto ja sen jäsenyhdistykset tarjoavat tietoa, tukea ja toimintaa sekä valtakunnallisesti että alueellisesti.  Kaiken toiminnan kivijalkana on kokemuksellisuus. Jokainen ihminen nähdään yksilönä, jonka kokemusta ei voi vähätellä tai ottaa pois. Jokaisen kokemus on arvokas.

Toiminnan voima on sekä toipumismyönteisyydessä että läheisten ja sairastuneiden kokemuksissa syömishäiriöistä.

Tukipuhelin 02 251 9207

Syömishäiriöliiton tukipuhelin 02 251 9207 päivystää maanantaisin klo 9.00–15.00.

Huom! Tukipuhelin on tauolla

• ma 6.12.
  • ma 27.12.

Tukipuhelin on tarkoitettu esim. tilanteisiin, joissa:

• mietit, onko oma tai läheisen suhde ruokaan tai omaan kehoon kunnossa
  • sinä tai läheisesi sairastaa tai on toipumassa syömishäiriöstä
  • oireilet, mutta et ole uskaltanut kertoa kenellekään
  • mietit, mistä saisi apua tai miten hakeutua hoitoon

Kysymyksiin lääkityksestä, tai hoidon tai ravitsemussuunnitelman sisällöstä emme valitettavasti voi ottaa kantaa.

Tukipuhelimeeen vastaavat Syömishäiriöliiton työntekijät. Soittaminen on paikallisverkkomaksua lukuun ottamatta maksutonta.

Läheisten Luuri 02 251 9207

Läheisten Luuri 02 251 9207 päivystää tiistaisin klo 12.00-18.00.

Läheisten Luuri on tarkoitettu Sinulle sairastavan tai oireilevan läheinen (isovanhempi, sisarus, ystävä, kumppani jne.). Puhelimeen vastaavat Syömishäiriöliiton läheistyöntekijät, joiden kanssa voit jutella esimerkiksi:

• huolen puheeksiottamisesta
  • läheisesi sairastamiseen tai toipumiseen liittyvistä ajatuksista
  • sairauden/oireilun vaikutuksista omaan jaksamiseesi
  • saada tukea avun hakemiseen itsellesi läheisenä

Kysymyksiin lääkityksistä, tai hoidon tai ravitsemussuunnitelman sisällöstä emme valitettavasti voi ottaa kantaa. Soittaminen on paikallisverkkomaksua lukuun ottamatta maksutonta.

SYLI-chat

Askarruttaako syöminen, ruoka tai liikunta? Onko oma kehosuhde vinksallaan? SYLI-chatissä pääset juttelemaan näistä ja monista muista mielessä myllertävistä ajatuksista ja tunteista porukalla, turvallisessa ilmapiirissä.

Keskustelua luotsaavat syömishäiriön kokeneet vapaaehtoiset Syömishäiriöliiton ammattilaisen taustatuella.

Tutustuthan SYLI-chatin huoneentauluun ennen keskusteluun osallistumista (pdf-tiedosto): Huoneentaulu_SYLI-chat

SYLI-chatit Tukinetissä:

• keskiviikkoisin klo 18-19.30
  • perjantaisin klo 14-15.30

HUOM! Marras-joulukuussa 2021 kokeilemme eri ikäisille kohdennettuja chattejä seuraavasti:

Nuorten SYLI-chatit: Ke 3. ja 17.11., 1.12. klo 18-19.30
Aikuisikäisten SYLI-chatit: Ke 10. ja 24.11., 15.12. klo 18-19.30

Saat lisätietoa kokeilusta tästä.

Chateissä on vapaaehtoisten ohjaajien tukena ja mahdollisten huolitilanteiden varalta aina paikalla myös Syömishäiriöliiton työntekijä. Työntekijät eivät kuitenkaan tavallisesti osallistu chatin ohjaamiseen. Jos haluat keskustella omasta voinnista kahden kesken työntekijän kanssa, olethan yhteydessä muiden kanavien kautta.

Chattiin osallistuminen edellyttää kirjautumista Tukinetin sivulle. Voit luoda tunnuksen osoitteessa Tukinet.net. Rekisteröityminen on kevyt, eikä vaadi esim. sähköpostitunnistetta.

Läheisten Chat

Sairastaako läheisesi syömishäiriötä tai oletko huolissasi läheisesi mahdollisesta oireilusta? Läheisten Chatissä pääset jakamaan ajatuksia muiden kanssa turvallisessa ilmapiirissä. Keskustelua luotsaavat Syömishäiriöliiton läheistyöntekijät.

Tutustuthan chatin huoneentauluun ennen keskusteluun osallistumista, jotta keskustelu säilyy kaikille turvallisena.

Läheisten-chat Tukinetissä:

• torstaisin klo 14-15.30 (16.9.2021 alkaen)

Vertaistuki

Syömishäiriöliiton alueelliset jäsenyhdistykset tarjoavat vertaistukea sekä syömishäiriötä sairastaville että läheisille.

Kuopion SYLI-keskus

Toimimme Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan sekä Etelä-Savon ja Etelä-Karjalan alueella. SYLI-keskuksen tilat löytyvät Kuopiosta.  Tervetuloa tutustumaan!

Pohjois-Suomen SYLI-keskus

Toimimme Lapin, Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan alueella. SYLI-keskuksen tilat löytyvät Oulusta, mutta järjestämme toimintaa usealla paikkakunnalla sekä etäyhteydellä.

Tampereen SYLI-keskus

Tarjoamme tukea ja toimintaa matalalla kynnyksellä! Toimintaamme voi osallistua kuka tahansa, jota oma tai läheisen suhde ruokaan tai omaan kehoon mietityttää. Toiminta on avointa, emme tarvitse lähetteitä tai kysele diagnooseja.

Rohkeus, kokemuksellisuus, toivo, luottamus - hahmot

• Pohjois-Suomen Syli - kartan väri Pohjois-Suomen SYLI-keskus/Syömishäiriöliitto
  • Pohjanmaan-SYLI ry - kartan väri Pohjanmaan-SYLI ry
  • Sisä-Suomen SYLI - kartan väri Sisä-Suomen SYLI