Tukea ja toimintaa

Syömishäiriöliitto ja sen jäsenyhdistykset tarjoavat tietoa, tukea ja toimintaa sekä valtakunnallisesti että alueellisesti.  Kaiken toiminnan kivijalkana on kokemuksellisuus. Jokainen ihminen nähdään yksilönä, jonka kokemusta ei voi vähätellä tai ottaa pois. Jokaisen kokemus on arvokas.

Toiminnan voima on sekä toipumismyönteisyydessä että läheisten ja sairastuneiden kokemuksissa syömishäiriöistä.

Tukipuhelin 02 251 9207

Syömishäiriöliiton tukipuhelin päivystää

• Maanantaisin  klo 9-15
  • Keskiviikkoisin klo 15-17
  • Torstaisin klo 11-15

Tukipuhelin on tarkoitettu esim. tilanteisiin, joissa:

• mietit, onko oma tai läheisen suhde ruokaan tai omaan kehoon kunnossa
  • sinä tai läheisesi sairastaa tai on toipumassa syömishäiriöstä
  • oireilet, mutta et ole uskaltanut kertoa kenellekään
  • mietit, mistä saisi apua tai miten hakeutua hoitoon

Kysymyksiin lääkityksestä, tai hoidon tai ravitsemussuunnitelman sisällöstä emme valitettavasti voi ottaa kantaa.

Tukipuhelimeeen vastaavat Syömishäiriöliiton työntekijät. Soittaminen on paikallisverkkomaksua lukuun ottamatta maksutonta.

Läheisten Luuri 02 251 9207

Läheisten Luuri 02 251 9207 päivystää tiistaisin klo 9.00-15.00.

Läheisten Luuri on tarkoitettu Sinulle sairastavan tai oireilevan läheinen (isovanhempi, sisarus, ystävä, kumppani jne.). Puhelimeen vastaavat Syömishäiriöliiton läheistyöntekijät, joiden kanssa voit jutella esimerkiksi:

• huolen puheeksiottamisesta
  • läheisesi sairastamiseen tai toipumiseen liittyvistä ajatuksista
  • sairauden/oireilun vaikutuksista omaan jaksamiseesi
  • saada tukea avun hakemiseen itsellesi läheisenä

Kysymyksiin lääkityksistä, tai hoidon tai ravitsemussuunnitelman sisällöstä emme valitettavasti voi ottaa kantaa. Soittaminen on paikallisverkkomaksua lukuun ottamatta maksutonta.

SYLI-chat

Askarruttaako syöminen, ruoka tai liikunta? Onko oma kehosuhde vinksallaan? SYLI-chatissä pääset juttelemaan näistä ja monista muista mielessä myllertävistä ajatuksista ja tunteista porukalla, turvallisessa ilmapiirissä.

Keskustelua luotsaavat syömishäiriön kokeneet vapaaehtoiset Syömishäiriöliiton ammattilaisen taustatuella.

SYLI-chatissa, kuten muussakin Syömishäiriöliiton tukitoiminnassa, ovat käytössä turvallisemman kohtaamisen ohjeet. Näihin ohjeisiin on hyvä tutustua ennen toimintaan osallistumista. : Turvallisemman kohtaamisen ohjeet (pdf-tiedosto)

SYLI-chatit Tukinetissä:

• keskiviikkoisin klo 18-19.30
  • perjantaisin klo 14-15.30

Chateissä on vapaaehtoisten ohjaajien tukena ja mahdollisten huolitilanteiden varalta aina paikalla myös Syömishäiriöliiton työntekijä. Työntekijät eivät kuitenkaan tavallisesti osallistu chatin ohjaamiseen. Jos haluat keskustella omasta voinnista kahden kesken työntekijän kanssa, olethan yhteydessä muiden kanavien kautta.

Chattiin osallistuminen edellyttää kirjautumista Tukinetin sivulle. Voit luoda tunnuksen osoitteessa Tukinet.net. Rekisteröityminen on kevyt, eikä vaadi esim. sähköpostitunnistetta.

Discord

Syömishäiriöliiton tukimuodot verkossa on koottu discord-palvelimelle. Täältä löydät ammattilaisvetoiset chatit, vertaistukiryhmät ja vapaaehtoisten omat yhteydenpitokanavat. Discordista löytyvät myös niin valtakunnallinen kuin alueelliset tiedotuskanavat, joihin päivittyvät tärkeät ajankohtaiset infot.

Discordissa säännöllisesti tapahtuvaa:

• ma-pe juttele-kysy-ihmettele kanava avoinna keskustelulle
  • ke klo 13-14 etäkahvihetki kahvihetki  videokanavalla
  • parittomien viikkojen keskiviikkoina klo 15-16 avoin etäryhmä Pohjois-Suomen etäryhmä – videokanavalla
  • ke 11.10., to 9.11. ja to 7.12. klo 18-19 avoin etäryhmä  Itä- ja Kaakkois-Suomen sairastuneiden-ja-toipuneiden-vertaisryhmä videokanavalla

Tästä pääset Syömishäiriöliiton discord-palvelimelle.

Palvelimelle liittyminen vaatii tunnuksen luomisen. Tunnus varmennetaan sähköpostiosoitteella, mutta voi olla täysin anonyymi.

Toivo-sovellus

Toivo-sovelluksessa tarjolla on yksilöllistä vertaistukea koulutetuilta vapaaehtoisilta.

Toivo-sovellus on OLKA-toiminnan ylläpitämä maksuton sovellus, jonka voi ladata puhelimeen sovelluskaupasta tai käyttää suoraan selaimella (täältä löydät lisätietoa Toivo-sovelluksesta ja OLKA-toiminnasta). Sovelluksessa toimitaan anonyymisti nimimerkin kanssa ja sieltä voit etsiä vertaistukijoita järjestökohtaisesti tai erilaisilla asiasanoilla – Syömishäiriöliiton  koulutetut vapaaehtoiset löytyvät Syömishäiriöliiton alta tai vaihtoehtoisesti syömishäiriö-asiasanalla vertaistukijoista. Kaikki viestit kulkevat sovelluksen kautta, eivätkä kenenkään yhteystiedot vaihda omistajaa

Toivo sovellus on aina auki ja tukea voi etsiä itselleen sopivana hetkenä -vertaistukijan profiilista näkee millaisella aikataululla voi odottaa vastausta.

Tästä pääset Toivo-sovelluksen selainversioon.

Vertaistuki

Syömishäiriöliiton alueelliset jäsenyhdistykset tarjoavat vertaistukea sekä syömishäiriötä sairastaville että läheisille.

Tapahtumakalenteri

Tapahtumakalenterista löydät kaikki Syömishäiriöliiton tarjoamat tukipalvelut sairastuneille, läheisille ja ammattilaisille.

Tapahtumakalenteriin

Syömishäiriöliitto Itä- ja Kaakkois-Suomi

Toimimme Itä- ja Kaakkois-Suomen alueella. Toimisto sijaitsee Kuopiosta.  Tervetuloa tutustumaan!

Syömishäiriöliitto Pohjois-Suomi

Toimimme Lapin, Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan alueella. Toimisto sijaitsee Oulussa. Tervetuloa tutustumaan!

Syömishäiriöliitto Sisä-Suomi

Toimimme Pirkanmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen ja Keski-Suomen alueella. Toimisto sijaitsee Tampereella. Tervetuloa tutustumaan!

Rohkeus, kokemuksellisuus, toivo, luottamus - hahmot