Vertaistuki ja vapaaehtoistoiminta

Tältä sivulta löydät tiedot Syömishäiriöliiton ja jäsenyhdistysten tarjoamasta vertaistuesta paikkakunnittain. Tarjolla on myös etätukea – ajantasaiset linkit löydät paikkakuntaluettelon alta.

Jos olet itse kiinnostunut vapaaehtoistoimintaan osallistumisesta, löydät kuvaukset yleisimmistä vapaaehtoistehtävistä sivun alaosasta.

SYLI-keskusten tarjoama tuki löytyy keskusten omilta sivuilta: Kuopio, Pohjois-Suomi, Tampere.

Vertaistukea eri kaupungeissa

Vertaistukea on saatavilla monessa eri kaupungissa.

Etätuki

Paikallisen toiminnan lisäksi Syömishäiriöliitto järjestää vertaistoimintaa verkossa. Etätukea on tarjolla sekä sairastuneille ja toipuville, että sairastuneiden läheisille. Osaan verkossa tarjottavasta tuesta voi halutessaan osallistua täysin anonyymisti, mutta esimerkiksi etävertaistukiryhmissä on tapana pitää kamerat päällä osana turvallisen tilan luomista. Noudatamme huoneentaulua myös verkossa järjestettävässä toiminnassamme. Toimintaan voi tulla mukaan kuka tahansa, jota ruoka-, keho- tai liikuntasuhteen haasteet koskettavat.

Verkossa järjestetään muun muassa vertaisryhmiä, chatteja ja yksilöllisiä kohtaamisia. Syömishäiriöliiton verkkoryhmät järjestetään keskitetysti Syömishäiriöliiton Discord-palvelimella, vertaistuelliset Syli-chatit löydät Tukinetistä ja yksilölliset vertaistukijat Toivo-sovelluksesta.

Discord

Syömishäiriöliiton Discord-palvelimelle pääset käyttämällä tätä kutsulinkkiä.

Discord on verkkoalusta, josta löydät sekä chat-alustoja, että videollisia vertaisryhmiä. Discord toimii selaimessa, puhelinsovelluksena (lataa ilmainen sovellus sovelluskaupasta) ja tietokoneella työpöytäsovelluksena. Discordia käyttääksesi sinun tulee luoda käyttäjätili, joka vahvistetaan sähköpostiosoitteen avulla. Voit halutessasi käyttää nimimerkkiä ja anonyymiä sähköpostiosoitetta.

Verkossakin toimiva vertaistukiryhmä voi olla myös paikallinen – tällöin voit osallistuessasi olettaa, että ainakin suurin osa ryhmäläisistä on suunnilleen samoilta alueilta kuin itse olet. Vastaavasti osa ryhmistä on jo alkujaan suunnattu kaikille, eikä alueellisuutta ole erityisesti huomioitu ryhmässä. Voit osallistua ryhmiin mistä tahansa. Ryhmien ja chattien aukioloajat löydät Syömishäiriöliiton tapahtumakalenterista

Toivo-sovellus ja sähköpostivertaistuki

Ilmaisesta Toivo-sovelluksesta voit etsiä itsellesi vertaistukea (myös läheisille). Toivo-sovellus on ladattavissa puhelimeen ja toimii myös selaimella.

Toivo-sovelluksessa toimitaan nimimerkillä, eikä sovellukseen tarvitse kirjautua. Syömishäiriöliiton vertaistukijat  löydät aihetunnisteella #syömishäiriö tai hakemalla Syömishäiriöliitto. Toivo-sovelluksen kautta vertaistukea voi saada viestitse tai puhelumuodossa – kaikki yhteydenotot kulkevat kuitenkin sovelluksen kautta, eivätkä tukijan tai tukea etsivän henkilön yhteystiedot näy toiselle osapuolelle.

Sähköpostitukea tarjoavat Syömishäiriöliiton jäsenyhdistykset Etelän-Syli ja Sisä-Suomen Syli. Voit kirjoittaa mihin tahansa sähköpostitukeen asuinpaikastasi riippumatta.

SYLI-chat

SYLI-chat on vertaisohjattu chat, johon voit osallistua täysin anonyymisti. Chatissa voit keskustella ruoka-, keho- tai liikuntasuhteeseen liittyvistä pohdinnoista tai muista sinua mietityttävistä aiheista turvallisessa ilmapiirissä.

SYLI-chat järjestetään tukinetissä aina keskiviikkoisin klo 18-19.30 ja perjantaisin klo 14-15.30. Tukinettiin pääset tästä.

Jäsenyhdistysten järjestämä etätuki

Myös jäsenyhdistyksemme järjestävät etämuotoisia tukipalveluita, joihin kannattaa ehdottomasti tutustua:

• Etelän-Syli – Tuki- ja neuvontachat, ARFID-vertaistukiryhmä, laihuushäiriötyyppisesti oireilevien ryhmächat, zoom-kahvihetket, yli 40-vuotiaiden syömisellä oireilevien vertaisryhmä, ahmimistyyppisesti oireilevien ryhmächat, pehmeän joogan zoom-tunnit, toipumisen tiellä elämässä eteenpäin -ryhmä, läheisten ryhmä, pitkään sairastaneiden ryhmä
  • Pohjanmaan-Syli -Svenskspråkig stödgrupp för anhöriga till personer med ätstörning. Hybridgrupp

Haluatko vapaaehtoiseksi?

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Oletko toipunut tai pitkällä toipumisessa? Tai onko läheisesi sairastanut syömishäiriön, ja koet että olet valmis tukemaan ja rohkaisemaan toisia läheisen roolissa?

Olet etsimämme henkilö, jos

• haluat tukea syömishäiriöstä toipuvia ja läheisiä
  • sinulla on riittävät voimavarat vapaaehtoistyöhön
  • haluat olla mukana SYLI-toiminnassa!

Etsimme uusia vapaaehtoisia mukaan toimintaamme. Tarjolla on erilaisia tehtäviä, joissa pääset hyödyntämään vahvuuksiasi monipuolisesti ja tapaamaan uusia ihmisiä. Lue alta tehtävänkuvaukset yleisimmistä vapaaehtoistehtävistä, ja ole yhteydessä joko suoraan oman alueesi yhdistykseen tai Syömishäiriöliiton vapaaehtoiskoordinaattoriin (maija.boren (a) syomishairioliitto.fi, 050 471 1451).

Vertaistukiryhmän ohjaaja

Vertaistukiryhmän ohjaajana olet luomassa turvallista tilaa, jossa jakaa sairauden, oireilun ja toipumistyön tai läheisen roolin herättämiä ajatuksia ja tunteita.

[piilotettu_sisalto]

Huolehdit siitä, että kaikki pääsevät mukaan keskusteluun ja että ryhmän ilmapiiri säilyy toipumismyönteisenä. Huolehdit myös käytännön asioista (tilojen varaaminen, ovien avaaminen, kahvinkeitto ym). ja tiedotat ryhmän kokoontumisista. Ryhmänohjauksen tueksi voit käyttää erilaisia luovia tai toiminnallisia menetelmiä. Ohjaat ryhmää ohjaajaparin kanssa, ja puratte ryhmän tapahtumat aina ryhmän jälkeen. Toimit merkittävänä tukena sitä tarvitseville.

Kiharahiuksisen miehen hahmo

Vertaiskaveritoiminta

Toimit tukena ja keskustelukumppanina toipuvalle tai läheiselle niissä tilanteissa, kun vertaistukiryhmään osallistuminen ei syystä tai toisesta onnistu.

[piilotettu_sisalto]

Tapaatte kahden kesken sopivassa paikassa (kahvilat, puistot, museot jne). Sairaalaan tai hoitoyksikön vastaanotolle et lähde mukaan, mutta jaat kokemuksia toipumisesta ja sen eri vaiheissa heränneistä ajatuksista ja tunteista, ja kannustat toipumisen tai kanssakulkijan roolin haasteissa. Rohkaiset osallistumaan myös vertaistukiryhmään, ja lähdet tarvittaessa sinne kaveriksi, jos ryhmätoimintaa on paikkakunnallasi tarjolla.

Sähköpostivertaistuki

Toimit sairastuneiden tai läheisten tukena sähköpostin välityksellä niissä tilanteissa, kun vertaistukiryhmään tulo on jostakin syystä hankalaa.

[piilotettu_sisalto]

Syitä tähän voivat olla mm. pitkät välimatkat, huonot kulkuyhteydet tai uskalluksen puute kasvotusten tapaamiseen. Olet tavoitettavissa itse määritteleminäsi aikoina (esim. luet tukisähköpostin osoitetta 2-3 kertaa viikossa). Ylläpidät toivoa, keskustelet kokemuksista ja tuet toipumisessa. Rohkaiset myös osallistumaan muihin vertaistuen muotoihin, ja tarvittaessa hakeutumaan hoidon pariin.

Somevastaava

Huolehdit yhdistyksen omista somekanavista yhteisesti sovitun linjan mukaisesti. Tiedotat aktiivisesti ryhmistä ja tilaisuuksista, ja jaat aiheeseen liittyviä postauksia omin saatesanoin.

[piilotettu_sisalto]

Osallistut kampanjoihin ja haastat niihin yhdistyksen someseuraajia. Vastaat myös yksityisviesteihin. Saatat osallistua lisäksi jäsenkirjeen tekemiseen, blogitekstien suunnitteluun ja muuhun tiedottamiseen. Huolehdit siitä, että yhdistyksen toimintaperiaatteet välittyvät myös tiedotuksen kautta.

Hallitustoiminta

Hallituksen jäsenenä olet näköalapaikalla päättämässä siitä, minkälaista tukea ja toimintaa omalla alueellasi on tarjolla.

[piilotettu_sisalto]

Hallituksen jäsenillä on eri tehtäviä (mm. sihteeri, puheenjohtaja, vertaistukivastaava, taloudenhoitaja) ja huolehdit omaan tehtävänkuvaasi kuuluvista vastuista. Osallistut yhteiseen keskusteluun ja pääset jakamaan omat toiveesi ja ajatuksesi yhdistyksen toiminnasta. Olet mukana toteuttamassa tilaisuuksia ja tapahtumia. Kuulut yhteisöön, joka työskentelee sen hyväksi, että tarjolla olisi riittävä tuki alueen syömishäiriöön sairastuneille ja läheisille!

Naisen hahmo

Kokemuspuhuja

Olet valmis kertomaan omista kokemuksistasi liittyen syömishäiriöön, hoitoon, tukeen ja toipumiseen sairastuneen tai läheisen roolissa.

[piilotettu_sisalto]

Saatat kertoa kokemuksistasi luennoilla tai muissa tilaisuuksissa, vastata haastatteluihin tai osallistua paikalliseen hoidonkehittämisryhmään. Olet miettinyt valmiiksi, minkälaisista asioista tarinassasi olet valmis kertomaan lisää, ja mihin haluat vetää rajan. Kokemuksistasi kertominen toimii itseäsi vahvistavana asiana, jota haluat tehdä, jotta ymmärrys syömishäiriöitä kohtaan kasvaisi. Kokemuspuhujana ei voi toimia, jos oma syömishäiriöhoito on kesken tai oireilu on yhä osa arkeasi.

Chat-ohjaaja

Ohjaat parin kanssa sovittuina ajankohtina chat-alustalla kokoontuvaa avointa vertaistukiryhmää.

[piilotettu_sisalto]

Kannattelet, tuet ja rohkaiset osallistujia ja avaat mahdollisuuden tarkastella erilaisia ruoka- ja kehosuhteeseen kuuluvia ilmiöitä ryhmässä yhteisesti. Huolehdit siitä, että kaikki pääsevät halutessaan jakamaan kokemuksensa ja että ryhmän ilmapiiri säilyy toipumismyönteisenä. Käytät yhteistä huoneentaulua ennalta sovittujen, kaikille samojen toimintaperiaatteiden mukaan. Hyödynnät Syömishäiriöliiton tarjoaman taustatuen ja osallistut ehtiessäsi ohjaajien yhteisiin etätapaamisiin ja -keskusteluihin.

Kiharahiuksisen miehen hahmo

Joku muu, mikä?

Puuttuuko listasta mielestäsi jokin tehtävä?

[piilotettu_sisalto]

Onko sinulla jokin käden- tai muu erityistaito, jonka pohjalta voisit ohjata vaikkapa työpajan tai lyhyen kurssin sairastuneille tai läheisille? Osaatko virkata,  maalata, tehdä sarjakuvia tai bujoilla? Haluaisitko pitää lukupiiriä, ohjata kirjoitusryhmää tai muovailetko savea mielelläsi? Onko haaveesi vetää lauluporukkaa? Tai tarjoatko apuasi tilaisuuksien järjestämiseen, toiminnanesittelyyn tai veisitkö mielelläsi tiedotteita kirjaston tai opiskelupaikkasi ilmoitustaululle? Kaiken toiminnan ei tarvitse liittyä syömishäiriöön, yhteinen tekeminen ja yhdessäolo ovat arvokkaita. Ideoi ja kerro meille ajatuksistasi!