Vertaistuki ja vapaaehtoistoiminta

Tältä sivulta löydät tiedot Syömishäiriöliiton jäsenyhdistysten tarjoamasta vertaistukitoiminnasta paikkakunnittain. Jäsenyhdistykset tarjoavat myös sähköpostivertaistukea – ajantasaiset linkit sähköpostivertaistukeen löydät paikkakuntaluettelon alta.

Jos olet itse kiinnostunut vapaaehtoistoimintaan osallistumisesta, löydät kuvauksen yleisimmistä vapaaehtoistehtävistä sivun alaosasta.

Etätuki

Kynnys vertaistukiryhmään osallistumiselle tai kasvotusten tapaamiselle on joskus suuri – tai osallistuminen ei käytännön syistä ole mahdollista. Tarjolla on erilaisia etätuen muotoja eri puolella Suomea.

Sähköpostivertaistuki

Voit kirjoittaa minkä tahansa yhdistyksen sähköpostitukeen asuinpaikastasi riippumatta.

Muu verkkovertaistuki

Osallistu vertaistukitoimintaan – vaikka kotisohvalta! Tutustuthan ohjeisiin ja huoneentauluun ennen osallistumistasi.

Haluatko vapaaehtoiseksi?

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Oletko toipunut tai pitkällä toipumisessa? Tai onko läheisesi sairastanut syömishäiriön, ja koet että olet valmis tukemaan ja rohkaisemaan toisia läheisen roolissa?

Olet etsimämme henkilö, jos

• haluat tukea syömishäiriöstä toipuvia ja läheisiä
  • sinulla on riittävät voimavarat vapaaehtoistyöhön
  • haluat olla mukana SYLI-toiminnassa!

Etsimme uusia vapaaehtoisia mukaan toimintaamme. Tarjolla on erilaisia tehtäviä, joissa pääset hyödyntämään vahvuuksiasi monipuolisesti ja tapaamaan uusia ihmisiä. Lue alta tehtävänkuvaukset yleisimmistä vapaaehtoistehtävistä, ja ole yhteydessä joko suoraan oman alueesi yhdistykseen tai Syömishäiriöliiton järjestösuunnittelijaan (ritva.narakka (a) syomishairioliitto.fi, 050 471 1451).

Vertaistukiryhmän ohjaaja

Vertaistukiryhmän ohjaajana olet luomassa turvallista tilaa, jossa jakaa sairauden, oireilun ja toipumistyön tai läheisen roolin herättämiä ajatuksia ja tunteita.

[piilotettu_sisalto]

Huolehdit siitä, että kaikki pääsevät mukaan keskusteluun ja että ryhmän ilmapiiri säilyy toipumismyönteisenä. Huolehdit myös käytännön asioista (tilojen varaaminen, ovien avaaminen, kahvinkeitto ym). ja tiedotat ryhmän kokoontumisista. Ryhmänohjauksen tueksi voit käyttää erilaisia luovia tai toiminnallisia menetelmiä. Ohjaat ryhmää ohjaajaparin kanssa, ja puratte ryhmän tapahtumat aina ryhmän jälkeen. Toimit merkittävänä tukena sitä tarvitseville.

Kiharahiuksisen miehen hahmo

Vertaiskaveritoiminta

Toimit tukena ja keskustelukumppanina toipuvalle tai läheiselle niissä tilanteissa, kun vertaistukiryhmään osallistuminen ei syystä tai toisesta onnistu.

[piilotettu_sisalto]

Tapaatte kahden kesken sopivassa paikassa (kahvilat, puistot, museot jne). Sairaalaan tai hoitoyksikön vastaanotolle et lähde mukaan, mutta jaat kokemuksia toipumisesta ja sen eri vaiheissa heränneistä ajatuksista ja tunteista, ja kannustat toipumisen tai kanssakulkijan roolin haasteissa. Rohkaiset osallistumaan myös vertaistukiryhmään, ja lähdet tarvittaessa sinne kaveriksi, jos ryhmätoimintaa on paikkakunnallasi tarjolla.

Sähköpostivertaistuki

Toimit sairastuneiden tai läheisten tukena sähköpostin välityksellä niissä tilanteissa, kun vertaistukiryhmään tulo on jostakin syystä hankalaa.

[piilotettu_sisalto]

Syitä tähän voivat olla mm. pitkät välimatkat, huonot kulkuyhteydet tai uskalluksen puute kasvotusten tapaamiseen. Olet tavoitettavissa itse määritteleminäsi aikoina (esim. luet tukisähköpostin osoitetta 2-3 kertaa viikossa). Ylläpidät toivoa, keskustelet kokemuksista ja tuet toipumisessa. Rohkaiset myös osallistumaan muihin vertaistuen muotoihin, ja tarvittaessa hakeutumaan hoidon pariin.

Somevastaava

Huolehdit yhdistyksen omista somekanavista yhteisesti sovitun linjan mukaisesti. Tiedotat aktiivisesti ryhmistä ja tilaisuuksista, ja jaat aiheeseen liittyviä postauksia omin saatesanoin.

[piilotettu_sisalto]

Osallistut kampanjoihin ja haastat niihin yhdistyksen someseuraajia. Vastaat myös yksityisviesteihin. Saatat osallistua lisäksi jäsenkirjeen tekemiseen, blogitekstien suunnitteluun ja muuhun tiedottamiseen. Huolehdit siitä, että yhdistyksen toimintaperiaatteet välittyvät myös tiedotuksen kautta.

Hallitustoiminta

Hallituksen jäsenenä olet näköalapaikalla päättämässä siitä, minkälaista tukea ja toimintaa omalla alueellasi on tarjolla.

[piilotettu_sisalto]

Hallituksen jäsenillä on eri tehtäviä (mm. sihteeri, puheenjohtaja, vertaistukivastaava, taloudenhoitaja) ja huolehdit omaan tehtävänkuvaasi kuuluvista vastuista. Osallistut yhteiseen keskusteluun ja pääset jakamaan omat toiveesi ja ajatuksesi yhdistyksen toiminnasta. Olet mukana toteuttamassa tilaisuuksia ja tapahtumia. Kuulut yhteisöön, joka työskentelee sen hyväksi, että tarjolla olisi riittävä tuki alueen syömishäiriöön sairastuneille ja läheisille!

Naisen hahmo

Kokemuspuhuja

Olet valmis kertomaan omista kokemuksistasi liittyen syömishäiriöön, hoitoon, tukeen ja toipumiseen sairastuneen tai läheisen roolissa.

[piilotettu_sisalto]

Saatat kertoa kokemuksistasi luennoilla tai muissa tilaisuuksissa, vastata haastatteluihin tai osallistua paikalliseen hoidonkehittämisryhmään. Olet miettinyt valmiiksi, minkälaisista asioista tarinassasi olet valmis kertomaan lisää, ja mihin haluat vetää rajan. Kokemuksistasi kertominen toimii itseäsi vahvistavana asiana, jota haluat tehdä, jotta ymmärrys syömishäiriöitä kohtaan kasvaisi. Kokemuspuhujana ei voi toimia, jos oma syömishäiriöhoito on kesken tai oireilu on yhä osa arkeasi.