Älä laihduta -päivä 6.5.

25.4.2019

Älä laihduta -päivä tulee taas, valtakunnallisena sitä vietetään jo kymmenettä kertaa! Päivän tarkoitus on kyseenalaistaa laihduttaminen automaattisena terveystekona ja haastaa arvostamaan kehojen upeaa monimuotoisuutta kapeiden kehoihanteiden sijaan.

Älä laihduta -päivän teesit vuonna 2019 ovat:

1. Älä laihduta – saatat laihtua!

Älä laihduta -päivä on terveyden asialla. Laihduttaminen nimittäin altistaa paitsi lihomiselle myös häiriintyneelle syömiskäyttäytymiselle. Syömiseen liittyvät säännöt ja rajoitukset, joita laihduttamiseen lähes poikkeuksetta kuuluu, vievät aina vain kauemmas oman kehon kuuntelun arvokkaasta taidosta. Hyvinvointi ei löydy laihduttamisen vaan oman kehon arvostamisen ja kehon tarpeisiin vastaamisen avulla.

Älä laihduta -päivä ei kiellä laihtumista. Älä laihduta -päivä muistuttaa, että laihtuminenkin (jos sille oikeasti on tarvetta) onnistuu parhaiten silloin, kun ei aktiivisesti laihduta.

2. Älä laihduta – arvosta ainutlaatuisuuttasi!

Älä laihduta -päivä on ihmisoikeuksien asialla. Laihduttamaan kannustaminen viestii aina, että sinussa ja kehossasi on jotain vikaa. Älä laihduta -päivä muistuttaa, että kaikenkokoiset ja -muotoiset kehot ovat yhtä hyviä, riittäviä ja arvokkaita ja ansaitsevat tulla kohdatuksi ja kohdelluksi sen mukaisesti.

Laihduttaminen ei ole jokaisen ylipainoisen velvollisuus. Sen sijaan jokaisen ihmisen velvollisuus on kohdella toista tasavertaisesti – vaa-an lukemasta, vyötärönympäryksestä ja kehonkoostumuksesta riippumatta.

3. Älä laihduta – uskalla elää!

Älä laihduta -päivä on myös syömishäiriöiden ennaltaehkäisyn ja syömishäiriöstä toipumisen asialla. Syömishäiriön laukaisevana tekijänä on usein jokin laihduttamiseen liittyvä kommentti tai sisäsyntyinen ajatus. Laihduttaminen sysää liikkeelle tapahtumaketjun, jonka lopputuloksena on hengenvaarallinen ja elämän joka kolkkaan vaikuttava sairaus – syömishäiriö. Laihduttamisen lopettaminen on edellytys syömishäiriöstä toipumiselle syömishäiriön oirekuvasta riippumatta.

Laihduttaminen ei automaattisesti ole terveysteko. Laihduttaminen voi myös sairastuttaa.

Mitä Älä laihduta -päivänä tapahtuu ja missä?

Syömishäiriöliitto – SYLI viettää Älä laihduta -päivää somekanavillaan facebookissa, instagramissa ja twitterissä. Älä laihduta -kampanja näkyy päivittäisessä someviestinnässä 2. – 7.5. Älä laihduta -päivän viestinnässä käytettävät tunnisteet ovat: #älälaihduta365 #älälaihduta

Varsinaisena Älä laihduta -päivänä eli maanantaina 6.5. luvassa on ekstratykitystä, mm. uudistuneen ruokarauhan julistuksen julkaisu sekä Älä laihduta -teeman mukainen instalive klo 12.

Älä laihduta -päivänä järjestetään myös tapahtumia ja tempauksia eri paikkakunnilla. Lisätietoa tapahtumista: https://syomishairioliitto.fi/tukea-ja-toimintaa/#luennot-ja-koulutukset

Lisätiedot: Katri Mikkilä, asiantuntija, Syömishäiriöliitto – SYLI ry

puh. 040 558 5262, s-posti:

www.syomishairioliitto.fi

Facebook: https://www.facebook.com/syomishairioliitto