Älä laihduta -päivää vietetään lauantaina 6.5.

Kuvassa oranssi tausta, mustalla tekstillä Älä laihduta 365 sekä valkoinen Syömishäiriöliiton leimasinlogo.
28.4.2023

Lauantaina 6.5. on kansainvälinen Älä laihduta -päivä. Syömishäiriöliitto on jo vuosien ajan viettänyt Älä laihduta -päivää ja tekee niin tänäkin vuonna.

Älä laihduta -päivä – miksi?

Kulttuurimme on laihdutusmyönteinen. Hoikkuus ja lihaksikkuus on ollut kehoihanteena jo pitkään. Kurinalainen syöminen ja liikkuminen saa osakseen kyseenalaistamatonta arvostusta. Lihavuus tuntuu olevan pahinta, mitä ihmiselle voi sattua, ja se näkyy niin vaatekaupoissa, työmarkkinoilla kuin terveydenhuollon vastaanotoilla ja ympärillämme olevassa kehokuvastossa. Kaupallisilla laihdutusmarkkinoilla taotaan vuodesta toiseen rahaa ihmisten kehollisten epävarmuuksien ja terveyden kustannuksella.

Laihduttamisesta puhutaan laihduttamisen nimellä ehkä vähemmän kuin joitain (kymmeniä) vuosia sitten, mutta laihdutuskulttuuri ei ole kadonnut mihinkään.

Älä laihduta -päivä on olemassa, jotta laihdutuskulttuurin vahingollisuus ja sen laajuus ymmärrettäisiin. Kyse ei ole vain syömishäiriöasiasta – kyse on ihan jokaisen kyseenalaistamattomasta oikeudesta syödä, liikkua, levätä, olla olemassa ja huolehtia itsestään kehon koosta riippumatta.

Mutta entä terveys?

Laihdutuskulttuuria ylläpidetään ja perustellaan usein lihavuuteen liitettyjä terveysriskejä kertailemalla. Älä laihduta -päivä rohkaisee ajattelemaan toisin.

Miksi ensin pitää kehittää itselleen syömishäiriö ennen kuin saa kivammat ”säännöt” liittyen syömiseen, liikkumiseen ja omaan itseen suhtautumiseen?

Miksi syömishäiriölle tyypillinen ajattelu, puhe ja käyttäytyminen tunnistetaan vahingolliseksi vasta sitten kun syömishäiriölle määritetty raja on ylittynyt?

Entä jos terveyshuoleen naamioitu laihdutuskulttuuri ja lihavuusfobia onkin terveyden edistämisen esteenä, ei sen asialla? Voisiko laihdutuskulttuurin vahingollisuuden ymmärtäminen ja huomioiminen olla edellytys vastuulliselle terveyden edistämiselle?

Älä laihduta -päivän teema vuonna 2023 on punnitseminen

Oma paino on usein kovin latautunut aihe. Valitettavan harva meistä nousee vaa’alle tai kohtaa oman painolukemansa ilman, että se aiheuttaisi jonkinlaista tunnereaktiota suuntaan tai toiseen. Älä laihduta -päivänä vuonna 2023 puhutaan siksi punnitsemisesta ja haastetaan niin vaakaa työkaluna käyttävät ammattilaiset kuin itseään puntaroivat ihmiset suhtautumaan sensitiivisesti ja kriittisesti punnitsemiseen.

Teemaa käsitellään Syömishäiriöliiton sosiaalisen median kanavissa viikolla 18 (2. – 6.5.). Seuraa kampanjaa ja osallistu päivän viettoon Instagramissa, Facebookissa ja/tai Twitterissä. Älä laihduta -päivän virallinen tunniste on #älälaihduta365.

Älä laihduta -päivän tapahtumat ja materiaalit

Älä punnitse ilman lupaa -kortteja sekä #älälaihduta365-rannekkeita jaossa avoimien ovien tapahtumassa toimitiloissamme Tampereella klo 11-14 ja Oulussa klo 11-16 sekä vapaaehtoistemme toimesta Seinäjoella Ideaparkin aulassa klo 11-13.

Älä laihduta -päivän juhlapuheen pitää asiantuntijamme Katri Mikkilä Tampereen avoimien ovien tapahtumassa ja Instagram-liven kautta missä vaan klo 12. Puhe tallennetaan Instagram-kanavallemme.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Katri Mikkilä, asiantuntija, Syömishäiriöliitto