Älä mahdu muottiin on SYLI-kummi 2019!

Älä mahdu muottiin -projektin kuvia kollaasina.
23.10.2019

Vuoden 2019 SYLI-kummiksi äänestettiin #älämahdumuottiin -projekti. Ääniä annettiin kaikkiaan 994 kappaletta, joista Älä mahdu muottiin sai 20,6%. Äänestystilanne oli loppuun asti todella tiukka. Syömishäiriöliitto kiittää kaikkia upeita ehdokkaita. Kaikki ehdolla olleet löydät täältä.

Valokuvaajien Mirkku Merimaa ja Niina Stolt aloittivat Älä mahdu muottiin -projektin, jotta kenenkään ei tarvitsisi tuntea olevansa vääränlainen. Merimaa ja Stolt eivät kuitenkaan tee projektia enää yksin, vaan heidän lisäksi mukana on jo 12 muutakin kuvaajaa.

Äänestäjien perusteluita olivat muun muassa seuraavat:

• ”Tuo upeasti näkyvyyttä kaikenlaisille kehoille!”
  • ”Kirjaimellisesti rajoja rikkova projekti, jonka tekijät ovat mukana täydellä sydämellä”
  • ”Kehottaa jokaista olemaan oma itsensä, eikä rajaa ketään tai mitään ulos”
  • ”Tämä liike on luonut osaltaan minulle paremman kehonkuvan”
  • ”Vahvasti kantaaottava projekti”

Projektin tavoitteena onkin auttaa ihmisiä hyväksymään itsensä (ja muut) sellaisina kuin ovat ja päästämään irti muoteista, joita muut ihmiset, yhteiskunta ja myös me itse asetamme itsellemme. Älä mahdu muottiin onkin kyseenalaistanut ja haastanut vallitsevia ulkonäköihanteita ja laihdutuskeskustelua SYLI-kummille olennaisesti.

Älä mahdu muottiin löytyy Facebookista, Instagramista ja omilta nettisivuiltaan.

Mikä on SYLI-kummi?

Syömishäiriöliitto – SYLI on valinnut vuosittain SYLI-kummin vuodesta 2014 alkaen äänestyksellä. SYLI-kummiksi valitaan henkilö, yhteisö, taho, organisaatio tai kampanja, joka on

• tehnyt tunnetuksi Syömishäiriöliittoa,
  • lisännyt syömishäiriötietoutta liiton arvoihin sopivalla tavalla tai