Haastattelu syömishäiriökokemuksestasi?

29.8.2018

Harkitsetko haastattelun antamista omaan syömishäiriökokemukseesi liittyen? Hienoa! Haastattelun antaminen omista kokemuksista on rohkeaa, mutta se voi myös mietityttää ja jännittää etukäteen. Erilaisten kokemusten näkyväksi tulo lisää ymmärrystä syömishäiriöitä kohtaan, ja auttaa kumoamaan syömishäiriöihin liittyviä stereotypioita. Siksi kokemusten jakaminen myös julkisesti on merkittävää!

Koska julkaisuja ja toimittajia on moneen lähtöön, tässä muutamia asioita, joita on hyvä pohtia ennen haastatteluunlupautumista:

• Varmista, esiinnytkö haastattelussa omalla nimelläsi ja kasvoillasi. Koska haastattelu voi löytyä nimelläsi esim. nettijulkaisuista vielä monen vuoden päästä, tästä on hyvä sopia toimittajan kanssa. Usein asia on täysin neuvoteltavissa. Sovi myös muista yksityiskohdista (esim. jos haastattelu on eri paikkakunnalla, mahdolliset matkakulut maksetaan usein).
  • Kysy, missä julkaisussa ja missä muodossa (netti- vai paperijulkaisu) haastattelusi julkaistaan. Mieti, ketkä julkaisua lukevat (hoito- tai lääketieteen asiantuntijat, suuri yleisö tms.), ja mitä haluat kertoa kokemuksestasi juuri heille.
  • Varmista, onko toimittaja tutustunut Syömishäiriöliiton medialle suunnattuun uutisointiohjeistukseen. Jos haastattelupyyntö on tullut Syömishäiriöliiton kautta, olemme todennäköisesti lähettäneet ohjeet toimittajalle. Tutustu ohjeistukseen myös itse.
  • Sovi toimittajan kanssa ennen haastattelua, että saat jutun nähtäväksesi ennen julkaisemista, ja jos jutussa on mielestäsi korjattavaa, että haluamasi muutokset tehdään juttuun ennen julkaisua. On hyvä muistaa, että otsikkoon ja mahdollisiin lööppeihin ei yleensä pääse vaikuttamaan.
  • Jos jutussa on tarkoitus julkaista kuviasi sairastamisajalta, harkitse, haluatko suostua tähän. Voit myös miettiä, minkälaisia kuvia olet valmis antamaan julkaistavaksi. Sairaaseen kehoon keskittyvien kuvien julkaisu ei auta ketään.
  • Joskus toimittajat kiinnittävät erityistä huomiota sairastamiseen liittyviin lukuihin (esim. painolukemat, syödyt määrät, kalorit, liikutut matkat tai ajat). Syömishäiriöliitto kannattaa vastuullista uutisointia, eikä suosittele lukujen julkaisua. Tarkat lukemat ja niiden päivittely ei auta ketään, ne lisäävät sairastuneiden mielessä tapahtuvaa vertailua ja ahdistusta, eivätkä kerro mitään olennaista syömishäiriöistä. Voit mainita tämän ystävällisesti toimittajalle, ja kieltäytyä kertomasta oireiluusi liittyvistä luvuista yksityiskohtaisesti.
  • Sinulla on oikeus päättää, minkä verran ja millä tasolla haluat kokemuksestasi kertoa. Esimerkiksi tarkat kuvaukset oireilusta voivat rohkaista haastatteluasi lukevaa sairastunutta kokeilemaan uusia oireilukeinoja. Jos epäröit, haluatko vastata johonkin kysymykseen, voit myös kieltäytyä, tai sanoa että harkitset asiaa, ja palaat siihen myöhemmin.
  • Jos haastattelussa tulee puhe sinulle läheisistä ihmisistä, mieti, millä tavoin haluat, että heistä puhutaan julkisesti, ja miten tarinasi julkaisu heihin vaikuttaa.
  • Haastattelun kuluessa on tärkeää kuunnella itseään erityisen tarkasti! Haastattelutilanteeseen voi liittyä kuulluksi tulemisen kokemus, joka on hieno asia, mutta se voi myös johtaa ajatukset pois siitä, että kyseessä on toimittajan tekemä, julkaistava haastattelu. Toimittaja ei ole ystäväsi, vaikka haastattelun antaminen voikin herättää voimautumisen tunteita.
  • Kerro, että syömishäiriöstä on mahdollista toipua kokonaan, ja että apua saa ja pitää hakea.
  • Muista pyytää itsellesi oma kappale julkaisusta!

Jos jokin vielä mietityttää, voit olla yhteydessä Syömishäiriöliiton työntekijöihin.

Kiitos kun autat!