Haku Syömishäiriöliiton kokemuspuhuja-koulutukseen

25.3.2024

Oletko toipunut syömishäiriöstä tai kokenut syömishäiriön läheisen roolissa? Oletko kiinnostunut tukemaan muita kertomalla oman tarinasi? Kiinnostaako vapaaehtoistoiminta sinua?

Syömishäiriöliitto kouluttaa uusia kokemuspuhujia.

Kokemuspuhujana

• voit olla syömishäiriöistä toipuva tai sairastavan läheinen
  • voit rauhassa harjoitella jäsentämään omaa kokemustasi sairastamisesta ja toipumisessa
  • voit kertoa kokemustarinaasi erilaisissa tilaisuuksissa, esim. koulutuksissa tai luennoilla
  • voit antaa haastatteluja tai kertoa kokemuksista mediassa
  • voit osallistua sisällön tuottamiseen sosiaalisessa mediassa
  • saat itse päättää mitä haluat kokemuksestasi jakaa muille
  • sinä saat rajata sinulle esitettyjä kysymyksiä, siten että koet olosi turvalliseksi
  • sinä saat työntekijän ammatillisen tuen ja ohjauksen

Oma toipumisesi tilanne ja kyky arvioida voimavarojasi on tarpeellista koulutukseen hakiessasi, vaikka emme edellytäkään sinulta sitoumuksia toimia meidän kokemuspuhujanamme. Mutta toivomme sitä, koska tarinasi on merkityksellinen ja arvokas.

Koulutuksen aikataulu:

Koulutukseen sisältyy kolme iltaa. Koulutus järjestetään Teams-yhteydellä, klo 17-19

Ti 6.2. Aloitus, peruskoulutusosuus, jos et ole sitä käynyt. Tähän osuuteen ei tarvitse osallistua jos olet jo käynyt Syömishäiriöliiton vapaaehtoisen peruskoulutuksen

Ke 7.2. Kokemusprosessin käynnistys, kotitehtävä

Ke 21.2. Esimerkkipuheenvuoro, kokemuspuhujan vierailu, mahdollisuus kysellä hänen kokemuksiaan

Vapaaehtoiseksi kokemuspuhujakoulutuksen kautta

Kokemuspuhujien koulutuksessa tutustut Syömishäiriöliittoon ja tapaamme puhua syömishäiriöistä. Koulutuksessa käydään läpi vapaaehtoistoiminnan ja kokemuspuhujatoiminnan periaatteita sekä ohjataan jokaista rakentamaan omaa puheenvuoroa.

Koulutuksessa pidetään kamerat päällä ja tarkoituksena on tutustua toisiimme ja käydä läpi koulutuksen sisältöä yhdessä keskustellen. Koulutuksen jälkeen sovitaan harjoituspuheenvuoron pitämisestä, jonka jälkeen sinulle annetaan todistus koulutuksen suorittamisesta. Koulutus on maksuton.

Koulutukseen osallistuminen ei vielä sido sinua toimintaan. Koulutuksen ja harjoituspuheenvuoron jälkeen jokainen vapaaehtoinen voi itse valita ja päättää, milloin ja millaisissa tilaisuuksissa haluaa olla mukana.

Ilmoittaudu oheisen linkin kautta 31.1.2024 mennessä: https://link.webropolsurveys.com/S/65866873C7609346

Lisätietoja: tai p. 045 201 0808