Jessica Sonko Syömishäiriöliiton uudeksi puheenjohtajaksi

23.4.2024

Terveystieteiden maisteri, laillistettu ravitsemusterapeutti Jessica Sonko valittiin Syömishäiriöliiton uudeksi puheenjohtajaksi seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi 20.4.2024 pidetyssä vuosikokouksessa.

Vahvan vaikuttajataustan omaava Sonko avaa tunnelmiaan tulevan tehtävän edessä:

”Olen todella innoissani aloittamassa liiton puheenjohtajan tehtävässä. Syömishäiriötyö on ollut haaveeni jo pitkään! Pääsen hyödyntämään tehtävässä talous- ja vaikuttamisosaamistani, sillä rahoitustilanne on haastava ja epävarma. Ensisijaisen tärkeää on kartoittaa rahoituspohjan laajentamista mahdollisuuksien mukaan, kun STEA-avustuksen määrä romahtaa.

Syömishäiriöliiton väistyvä puheenjohtaja Rasmus Isomaa, joka on luotsannut liittoa neljä vuotta, kiteyttää tunnelmansa:

”Syömishäiriöliiton vuosikokous merkitsee osaltani erään aikakauden loppua elämässä. Olen saanut olla mukana johtamassa toimintaa yhdessä Suomen tärkeimmässä järjestössä. Vaikka tuntuu hyvältä siirtyä syrjään ja tehdä tilaa jollekin uudelle, on mukana myös ripaus haikeutta. Päällimmäisenä tunteena on kuitenkin ylpeys. Puheenjohtajuuteni aikana olemme liittona sekä kehittyneet organisaationa että onnistuneet luomaan uutta toimintaa tukeaksemme yhä paremmin heitä, joita syömishäiriöt koskettavat.”

Vuosikokous valitsi uusiksi hallituksen varsinaisiksi jäseniksi liikuntasosiologian apulaisprofessori, lihavuustutkija Hannele Harjusen (Jyväskylä), laillistetun ravitsemusterapeutti Johanna Hiltusen (Kajaani) ja elintarviketieteiden maisteri Silja Varjosen (Helsinki). Hallituksen varajäseneksi valittiin taiteiden maisteri, yhteisöpedagogi, sosionomi Kate Suopajärvi (Rovaniemi).

Syömishäiriöliiton hallitus

Jessica Sonko