Kannanotto: Voimisteluliitolta toivotaan rehellisestä reflektointia lajikulttuurin ongelmakohdista

9.12.2022

Voimisteluliitto kirjoittaa Helsingin Sanomien mielipidepalstalla (HS 25.11.2022), että jokaiselle lapselle tulee taata kehorauha. Viimeisimmät rytmisen voimistelun syömishäiriö- ja kaltoinkohtelukohut ovat räikeässä ristiriidassa tämän kanssa.

Rytmisen voimistelun entiset maajoukkueurheilijat ovat julkaisseet 8.12.2022 avoimen kirjeen Suomen olympiakomitealle ja muulle urheiluyhteisölle. Kirjeessä 21 rytmistä voimistelijaa esittää omalla nimellään huolensa lajin traumaattisesta valmennuskulttuurista. Kirjeen pontimena on toiminut Ylen 16.11.2022 julkaisema artikkeli, jossa rytmisen voimistelun maajoukkueen päävalmentajaa epäillään vuosia kestäneestä epäasiallisesta toiminnasta.

Voimisteluseuroissa kuten monissa muissakin urheiluseuroissa tehdään paljon hyvää. Urheilu on samalla myös aina riski syömishäiriölle – lajista, tasosta ja sukupuolesta riippumatta. On naiivia väittää, että lajissa, jonka yhtenä arvostelukriteerinä on ”yhtäläinen kauneus” ja jonka verkkosivuilta löytyvissä ravitsemusmateriaaleissa mm. ohjeistetaan nuoria voimistelijoita lukemaan ja vertailemaan elintarvikkeiden ravintoainesisältöjä, oltaisiin aidosti kehorauhan puolella.

Olisimmekin toivonut Voimisteluliitolta tähän kohtaan hätääntyneiden vakuutteluyritysten sijaan rehellistä ja syvälle rakenteisiin menevää reflektointia lajikulttuurin ongelmakohdista. Ylen 8.12.2022 julkaistussa artikkelissa luvataan onneksi myös konkreettisia toimenpiteitä lajikulttuurin tervehdyttämiseksi.

Voimisteluliiton ja Syömishäiriöliiton yhteistyötä aktivoitiin viimeksi vuonna 2018 samankaltaisen kohun ja joukkuevoimistelussa tapahtuneiden vakavien kaltoinkohteluiden jälkeen. Jos Voimisteluliitolla olisi aitoa halua yhteistyöhön kanssamme, meitä kutsuttaisiin säännöllisesti mukaan pitkäjänteiseen, rakenteiden tasolla tapahtuvaan kehittämistyöhön. Yksittäiset, kohuihin ajoittuvat palaverit, koulutusmateriaalit tai koulutukset eivät riitä lajikulttuurin ongelmien korjaamiseen.

Voimisteluliitto kirjoittaa tehneensä Syömishäiriöliiton kanssa yhteistyötä rakentamalla valmentajille koulutusmateriaalia siitä, kuinka puhua syömishäiriöistä lapsille ja nuorille. Tämä on totta. Näkökulmastamme voimistelussa ei niinkään tarvita tietoa syömishäiriöistä vaan siitä, miten syömisestä, ruoasta, liikkumisesta ja kehoista lajin sisällä puhutaan. Sitä materiaalia ja niitä rakenteita emme ole Voimisteluliiton kanssa päässeet toistaiseksi yhdessä työstämään.

Syömishäiriöliitto kertoo tarkemmin omia näkemyksiään lajikulttuurin ongelmakohdista  Ylen 18.11.2022 tekemässä haastattelussa.

Kirsi Broström, toiminnanjohtaja, Syömishäiriöliitto
Katri Mikkilä, asiantuntija, Syömishäiriöliitto