Kansainvälistä Älä laihduta -päivää vietetään 6.5.

mustalla pohjalla ääriviivapiirrokset toisiinsa kurottavista käsistä. Käsien väliin jää aktiivisuusmittari.
3.5.2022

Kansainvälistä Älä laihduta -päivää (International No Diet Day) vietetään 6.5. Päivän tarkoitus on kyseenalaistaa laihduttaminen automaattisena terveystekona ja haastaa arvostamaan kehojen upeaa monimuotoisuutta kapeiden kehoihanteiden sijaan.

”Mittaaminen, teknologia ja kehosuhde” Syömishäiriöliiton teemana vuoden 2022 Älä laihduta -päivään.

Erilaisten kehon toimintojen mittaamisesta, ruoan ja liikkeen sekä unen tarkkailusta on tullut arkipäivää. Millä tavalla mittaaminen ja teknologisiin laitteisiin suhteessa oleminen vaikuttaa keho-, ruoka- ja liikkumissuhteeseen? Voivatko laitteet auttaa kehon tuntemusten tunnistamisessa vai vievätkö ne kauemmas kehollisen kokemuksen ymmärtämisestä?

Eikä kysymykseksi asetu vain se, minkälainen vaikutus laitteiden käytöllä on keho-, ruoka- ja liikkumissuhteeseen vaan myös se, minkälaisen ihmiskäsityksen muodostumisen äärelle mittaamisen arkipäiväistyminen tuuppaa.

Aihe on myös spesifisti syömishäiriöiden näkökulmasta olennainen. Yhteiskunnallisen ja kulttuurisen tason muutos, joka kohdentuu nimenomaan kehon tarkkailuun, vaikuttaa myös siihen, millaisia mahdollisuuksia ja muotoja syömishäiriöiden oirekuvaston monimuotoutumiselle on: kuten tiedetään, syömishäiriön sairastumiseen, sairastamiseen ja toipumiseen vaikuttaa se, millainen ympäröivä maailma on.

Ootko valmis luomaan keskustelua, näkökulmia ja ymmärrystä meidän kanssa tämän aiheen äärellä? Ai oot?! Mahtavaa, jes!

Mitä Älä laihduta -päivänä tapahtuu ja missä?

Älä laihduta -päivän viikolla Syömishäiriöliitto järjestää erilaisia mahdollisuuksia keskusteluun osallistumiseen, tarjoaa tietoa ja instaliveilee aiheen äärellä.  Syömishäiriöliitto – SYLI viettää Älä laihduta -päivää somekanavillaan Instagramissa, Facebookissa ja Twitterissä.

Tule säkin mukaan talkoilemaan someen kehojen moninaisuuden puolesta! Voit osallistua keskusteluun somekanavillamme, julkaista itse aiheista omassa somessasi tai jakaa meidän tekemiämme nostoja.

Älä laihduta -kampanja näkyy päivittäisessä someviestinnässä 2.–6.5.  Älä laihduta -päivän viestinnässä käytettävät tunnisteet ovat: #älälaihduta365 #älälaihduta

Lisätiedot:

Anna Penttilä