Pari sanaa sinulle ennen kuin otat puheeksi painoni

Kuva jonka keskellä teksti: pari sanaa sinulle ennen kuin otat puheeksi painoni.
30.1.2020

”Hei sinä terveydenhuollon/hyvinvointi-/liikunta-alan ammattilainen,

Pari sanaa sinulle ennen kuin otat puheeksi painoni.

Olen aikaisemmissa terveydenhuollon kohtaamisissani joutunut kohtaamaan paljon ajattelematonta ja huolimatonta painopuhetta. Haluan muistuttaa, että ihmisen painossa ja koossa ei koskaan ole kyse vain siitä, kuinka paljon tai vähän on syönyt ja liikkunut. Harva ihminen on lihava siksi, että on valinnut ja halunnut olla lihava, tykkää erityisen paljon ruoasta tai ei omaa riittävästi itsekuria. Sen sijaan ylipainon taustalla on usein rikkinäistä ruoka- ja kehosuhdetta.

Näin on minunkin kohdallani. *Tässä voi kertoa oireilustaan, tilanteestaan ja elämänhistoriastaan sen verran kuin haluaa, esim. näin:*
Kukaan ei ole syömishäiriön leimaa otsaani lyönyt, mutta tunnistan itse käyttäytymisessäni paljon syömishäiriölle tyypillisiä piirteitä. Syömishäiriöoireilu alkoi/vahvistui xx aikaa sitten, kun minua kehotettiin laihduttamaan. Minkäänlaista apua tai tukea laihduttamiseen ei tarjottu, joten laihdutin sillä ainoalla keinolla millä osaan – syömishäiriön keinolla. Tästä on nyt xx verran aikaa, ja olen edelleen ihan hukassa syömisteni ja omaan kehooni suhtautumisen kanssa.

Toivon, että huomioit tämän, kun mietit, mitä sanot painostani tai koetko tarpeelliseksi punnita minut. Toivon, että jos aiot ottaa painon puheeksi, olet valmis tarjoamaan apua, tukea, aikaa ja osaamista myös rikkinäisen keho- ja ruokasuhteeni läpikäymiseen.

Jos kaipaat lisää tietoa syömishäiriöstä, syömishäiriötä sairastavan kohtaamisesta tai vastuullisesta painopuheesta, voit olla yhteydessä Syömishäiriöliitto – SYLIn asiantuntija Katri Mikkilään, joka on auttanut minua myös tämän viestin kirjoittamisessa: 040-558 5262, katri.mikkila(a)syomishairioliitto.fi

*lisää tähän allekirjoituksesi*”

Tämä kirje on kirjoitettu tilanteisiin, joissa vastaanottoaika on sovittuna, mutta mahdollinen punnitseminen/painopuhe jännittää ja ahdistaa jo etukäteen. Tätä saa käyttää, sellaisenaan, muokattuna tai kokonaan uudelleenkirjoitettuna. Ojentaa luettavaksi ennen kuin kukaan ehtii sanoa painosta tai vaa’asta mitään.

Voisko toimia?

Katri Mikkilä, asiantuntija, Syömishäiriöliitto – SYLI ry