Kuka/mikä on SYLI-kummi 2020? Äänestä!

SYLI-kummi 2020 - teksti keltaisella taustalla
14.9.2020

Syömishäiriöliitto – SYLI valitsee vuosittain SYLI-kummiksi henkilön, yhteisön, tahon, organisaation tai kampanjan, joka on

• tehnyt tunnetuksi Syömishäiriöliittoa
  • lisännyt syömishäiriötietoutta liiton arvoihin sopivalla tavalla tai
  • kyseenalaistanut vallitsevia kehonormeja, kehoihanteita, laihdutuskeskustelua tai muita syömishäiriölle altistavia rakenteita yhteiskunnassamme.

Arvovaltainen SYLI-raati on seulonut sopivat SYLI-kummiehdokkaat ja ne tulevat tässä:

Demi

Demi on nuorten oma media ja yhteisö, joka esimerkillisesti kantaa median vastuunsa nuorten itsetunnon tukemiseksi. Demi on sitoutunut muun muassa siihen, että lehdessä tai videoilla ei jaeta laihdutusvinkkejä, jutuissa näkyy monenlaisia roolimalleja ja kuvituksissa ei käytetä ammattimalleja. Instagram-tilillä @demi.fi haastetaan ilahduttavalla tavalla yhteiskuntamme syömishäiriölle altistavia keho-, ulkonäkö- ja suorittamisnormeja ja tuotetaan paljon muutenkin mielen hyvinvointia korostavaa sisältöä. Demissä lanseerattiin lisäksi alkuvuonna myös #kaunislupaus -kamppis, jossa haastettiin kaikki lapsille ja nuorille tärkeät aikuiset mukaan tukemaan lasten ja nuorten itsetuntoa.

Eve ”JaMami” Vuorenmaa

Eve ”JaMami” Vuorenmaa on tanssija, tanssinopettaja ja koreografi, joka nimittää itseään myös mm. läski- ja ihmisoikeusaktivistiksi sekä lihavaksi tanssijaksi. Eve on puhunut avoimesti syrjivästä kohtelusta, jota on saanut tanssijana osakseen lihavuutensa vuoksi, ja tehnyt siten näkyväksi, miten vahvana elää mielikuva siitä, että tanssijan tulisi olla tietynlainen (lue: hoikka) ollakseen hyvä tanssija tai voidakseen ylipäätään tanssia. Instagram-tilillään @eve_jamami Eve on tanssin maailmaa laajemminkin ottanut kantaa lihavuuteen liittyvään syrjintään ja kerännyt mm. muiden lihavien ihmisten kokemuksia terveydenhuollon fatfobiaa eli läskivihaa sisältävistä kohtaamisista.

Emilia Kujala

Emilia Kujala on sosiaalipsykologi, psykoterapeutti ja tietokirjailija, joka on lyhyen ajan sisään kirjoittanut kaksi syömishäiriömaailmaakin puhuttelevaa tietokirjaa aiheista häpeä ja kateus. Emilia ylläpitää @tunteellaemiliakujala -instagram-tiliä, jossa hän ”antaa sanat sille, mitä moni kokee, mutta harva ottaa puheeksi”. Emilia puhuu rohkeasti myös omasta syömishäiriökokemuksestaan ja nostaa syömishäiriönäkökulmaa usein esille puhuessaan laajemminkin tunteista, mielestä ja mielenterveydestä. Emiliaan voit tutustua tarkemmin mielella.fi-sivustolla.

Jenni Kangasniemi

Jenni Kangasniemi on Helsingin sanomien lifestyle-toimituksen tuottaja, joka on nostanut Suomen suurimman sanomalehden sivuille vastuullisia ja syömishäiriösensitiivisiä juttuja liittyen syömiseen, liikkumiseen ja erilaisiin kehoihin. Jenni nostaa toistuvasti ja taitavasti käsittelyyn syömisähiriöaiheita ja laajempaakin yleisöä puhuttelevia ruoka- ja kehosuhteen teemoja. Jennin ote on tervetullut suuntaus perinteisen terveysvalistuksen ja laihdutuskeskeisen ”hyvinvointi”-materiaalin rinnalle. Jenniä voimme kiittää myös siitä, että Syömishäiriöliiton tuottama Miten siitä painosta sitten pitäisi puhua? -opas mainittiin taannoin Helsingin sanomien pääkirjoitussivulla.

Katarina Meskanen

Katarina Meskanen on jo syömishäiriökentällä paikkansa vuosien varrella vakiinnuttanut psykologi, kouluttaja, tietokirjailija ja tuleva psykoterapeutti. Katarinan tausta on kliinisessä syömishäiriötyössä, mutta viime vuosina Katarinan kirjoittamat kirjat (Pysäytä tunnesyöminen ja Rakas keho) ovat nostaneet Katarinan asiantuntijaksi laajemminkin ruoka- ja kehosuhteisiin liittyvissä teemoissa. Katarinan ylläpitämällä @psykat.fi -instagramtilillä voi seurata Katarinan tekemää työtä ja asiantuntijuutta. Katarinaan voi tutustua tarkemmin psykat.net -verkkosivuilla.

Mielenterveystalo

Mielenterveystalo.fi on kaikkien suomalaisten oma, avoin ja maksuton verkkopalvelu. Se tarjoaa luotettavaa tietoa, omahoito-ohjelmia, oppaita, oirenavigaattoreita ja palveluhakuja mielenterveyteen,  psyykkiseen hyvinvointiin ja eri elämäntilanteisiin liittyen. Palvelussa on materiaalia niin apua itselleen etsiville  kuin läheisille ja ammattilaisille. Mielenterveystalon tarjoama nettiterapia on tehokasta matalan kynnyksen hoitoa, johon pääsee lääkärin lähetteellä ympäri Suomen ja aloittamaan pääsee nopeasti, noin viikossa. Tuore Tukea syömishäiriöön sairastuneen läheiselle -omahoito-ohjelma ansaitsee erityismaininnan ja -kiitoksen.

Oma ehdokas?

Eikö ehdokkaiden joukosta löytynyt sopivaa? Onko sinulla mielessäsi joku tämän ehdokasjoukon ulkopuolinen henkilö/yhteisö/taho/organisaatio/kampanja, joka mielestäisi ansaitsisi SYLI-kummi-arvonimen? Mahtavaa! Voit äänestää myös omaa ehdokastasi.

Äänestä

SYLI-kummi valitaan äänestämällä, ja sinulla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, kuka/ketkä/mikä on vuoden 2020 SYLI-kummi.

Äänestämään pääset täältä. Äänestysaika päättyy sunnuntaina 27.9. klo 23.59.