Maailman syömishäiriöpäivää vietetään 2.6. – teemana toipuminen

Kuvassa oranssilla taustalla valkoinen pystysuuntainen valkoinen suorakulmio, jonka sisällä tumman harmaalla teksti: Maailman syömishäiriöpäivä World Eating Disorder Action Day 2.6.
25.3.2024

Miten syömishäiriöstä toivutaan, kun koko yhteiskunta ympärillä kannustaa syömishäiriöoireiluun?

Mikä määritetään syömishäiriöstä toipumiseksi, kun yleinen puhe syömisestä, liikkumisesta ja oikeanlaisesta kehosta on kuin syömishäiriön sääntökirjasta?

Kuinka monella syömishäiriöstä toipuminen jää ns. näennäistoipumiseksi, jossa esimerkiksi syömiseen tai liikkumiseen liittyvät säännöt tai omaan kehoon liittyvä häpeä edelleen vaikuttaa arkeen ja elämään – ei vaan ehkä niin näkyvästi kuin aiemmin tai sen enempää kuin näennäisterveellä kanssaihmiselläkään?

Maailman syömishäiriöpäivän teema vuonna 2023 on syömishäiriöstä toipuminen

Tänään vietetään Maailman syömishäiriöpäivää (World Eating Disorder Action Day 2.6.). Päivän teema vuonna 2023 on toipuminen: syömishäiriöstä toipuminen on mahdollista ja todellista.

Kyllä. Syömishäiriöstä toipuminen on mahdollista. Päänsisäiset ns. syömishäiriösäännöt ja -uskomukset ovat sellaisia, joista on mahdollista opetella eroon.

Se ei kuitenkaan riitä. Syömishäiriöstä toipuminen edellyttää irrottautumista myös kulttuurimme ylläpitämistä syömiseen, liikkumiseen ja kehon kokoon liittyvistä säännöistä.

Syömishäiriösensitiivinen puhe- ja toimintatapa tukee syömishäiriöstä toipumista

Syömishäiriösensitiivisyydellä ei ehkä pelasteta maailmaa eikä poisteta kaikkia syömishäiriöitä olemasta, mutta syömishäiriösensitiivisen puhe- ja toimintatavan omaksumalla voi omalta osaltaan vaikuttaa siihen

• kuinka syömishäiriölle alttiissa ympäristössä elämme
  • kuinka hyvin syömishäiriöitä, syömishäiriöoireilua ja/tai syömishäiriöoireilun vahingollisuutta tunnistetaan
  • mikä tunnistetaan syömishäiriöstä toipumiseksi ja
  • miten tuetaan syömishäiriöstä toipumista.

Syömishäiriömyönteisyydestä kohti syömishäiriösensitiivisyyttä?

Syömishäiriömyönteinen maailma muuttuu kun sitä muutetaan! Jäseneksemme liittymällä voit tukea tekemäämme maailmanmuutostyötä.

Kohti syömishäiriösensitiivisempää elämistä ja olemista! Kiitos kun olet mukana.